Häxor iFokus

Häxor

Etiketti-häxans-trädgård
Läst 2053 ggr
Zebraflicka
0

Te på körsbärs-blom/blad

Fick inte något svar på min gamla tråd (jag kanske babblade för mycket), men nu är jag rak på sak:

Går det att torka blad/blommor av körsbärsträd (bigarråer) och göra te på?

Ch Ch Cherry Bomb!

Bappho
0

Jag har inte en aning men googlade lite till dig. Japansk körsbärsblom (Prunus serrulata) använder man till te och bereder det på följande sätt: http://www.herbalteanow.com/cherry-blossom-tea

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Zebraflicka
0

Åh,tack så mycket! Själv hittade jag inget på google,hmm, får nog vara lite mer noga med sökorden. Men då borde man väl kunna göra samma sak på bigarråer, eftersom det är en sort av sötkörsbär?

Ch Ch Cherry Bomb!

Bappho
0

Sök på artens latinska namn och det engelska tea så hittar du nog det du söker :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Bjornen
0

Alla växtdelar går ju att torka och göra te på. En del sådana drycker kan dock vara olämplig att dricka, då det kan vara giftigt.

När det gäller körsbär och bigarråer är det ingen fara att dricka. Att observera att dessa två arter är inte samma art som japanska körsbär, som oftast odlas som prydnadsväxt i bättre växtzoner.

Ganna
0

Den stora frågan är väl hur mycket smak de ger - så rapportera tillbaka när du provat. :) Jag skulle dock strunta att blötlägga dem som i det japanska receptet, det lär inte tillföra något du vill ha.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Zebraflicka
0

#3 Tack så mycket Bappho :)

#4 det låter bra, det var lite det där om det var giftigt som jag var rädd :P speciellt eftersom det inte är samma art

#5 Det skall jag definitivt göra!

Ch Ch Cherry Bomb!