Di sma undarjårdi
Eftersom jag bor på Gotland är jag uppväxt med myten om "Di sma undarjårdi" (typ som vättar,antar jag).
Däremot vet jag inte så jättemycket om dem mer än att mamma sa att man skulle vara snäll mot naturen när man var liten, annars kunde de komma och ta en ;) Sen sa hon också att för att kunna se dem skulle man ta ett pappersark, klippa hål i det, och sen titta genom det hålet för att kunna se dem. Det gjorde jag flera gånger som liten, men inte hittade jag någon :(
Nu är jag lite nyfiken på om ni känner till dessa, och om ni har mer information om dem? Jag har försökt att googla utan resultat.
Tack så länge :)
Ch Ch Cherry Bomb!
Kommer att tänka på finska maahiset som är underjordiska. De är små och luriga, enligt folktro ofta osynliga men kan visa sig för folk ibland bla i form av myror :)
Fick en känsla av att jag också hört något om hål i papper…
Det finns många berättelser om att man kan se de "osynliga" genom att titta genom diverse olika hål :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
maahiset låter intressant,det skall jag kolla upp!
och ja, hål dit och hål dit 8)
Ch Ch Cherry Bomb!

Det finns en hel del skrivet om dom i forumet, sök så finner du.
Tackar,det skall jag göra med detsamma
Ch Ch Cherry Bomb!
Att kasta en cirkel är väl enkelt förklarat ett sätt att skapa en mötesplats mellan världarna och de brukar innehålla en sorts rening/välsignelse av platsen och ett utmärkande av gränserna, och så brukar man kalla in väktare av de fyra riktningarna och elementen och åkallan av diverse makter, gudar, förfäder/tidigare döda ur samma tradition etc
#6 Bappho, har inte ditt inlägg hamnat i fel tråd? :-)
Ja, hur lyckades jag med det?? :-)
#8 Magi, kanske? ;-)