Vart ska man börja
Fick rådet att dela upp mina frågor istället för att ta allt på en gång, så jag gör det :)
Jag har alltid dragits till det övernatuliga och varit väldig intresserad av magi. För ett par år sedan började jag läsa på lite mer, men jag känner att jag skulle behöva lite hjälp på traven.
Jag vet inte vart jag ska börja, eller hur jag ska lära mig att använda mig av det.
Så börjar med att be om råd angående det… tacksam för svar :)
Det kommer ett par såna här trådar i veckan på det här forumet och svaret är alltid detsamma: Läs, läs, läs. Här på forumet finns mycket matnyttigt (och en del skräp, men man lär sig ganska snart att skilja agnarna från vetet) och så finns det väldigt mycket bra böcker där ute. Det bästa är om du läser på engelska, då får du delvis en mycket bredare marknad att välja från och delvis så slipper du alla dåliga översättningar…
Innan du läser så kan det vara bra att försöka kommer på vad du är intresserad av. Det övernaturliga och magi behöver inte vara samma sak, och det finns dessutom oändligt med underämnen till de båda. Övernaturligt är ju allt som är övernaturligt inkl. ufon, andar, naturfenomen osv. och de ämnena är inte aktuella på etta forum utan hittas på t.ex. "Övernaturligt iFokus". Är det magi och häxkonst du är intresserad av så finns det mycket att läsa här. En bra idé är att börja fördöka spåna i vad du vill fördjupa dig i: Rituell magi? Örtmagi? Någon speciell inriktning - wicca, keltiskt, nordiskt, hoodoo? Vill du arbeta utifrån gudadyrkan eller ej?
Vi snackar jättestort ämne, så det är rätt skönt att börja med att fråga sig vad man faktiskt vill göra, vad man vill ha ut av det, vart man vill börja gräva.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
#1 Tack så jättemycket för ditt svar! Har läst mycket på internet med, men där vet man ju inte vad som stämmer och inte, fins ju så mycket påhitt med… Jag har läst två böcker hittils; Stora boken om magi och Spellcrafts.
Det jag är intresserad av (vad jag vet i alla fall) är: spådom, andlighet, energi, andar, tanken och viljans kraft, magi, häxkonst…känns som jag har lite svårt att förklara riktigt…har läst lite trådar här (och så övernaturligt.ifokus) men fortsätter och läser på :)
Jag har inte haft mycket kontakt med min riktiga släkt på min fars sida av sina orsaker, men har precis fått det. Han sa att han inte alls tyckte det var konstigt att jag var så intresserad eftersom min farmor och mina fastrar höll på med spåkonst (om du det kan ha påverkat?). Jag har tidigare inte haft kontakt med dem sedan jag var tre år. Nu är jag 20år och träffade min far precis innan jul.
För det första så blir Cassandra Easons böcker ofta kritiserade för att vara väldigt ytliga och i många fall felaktiga. Eason har skrivit oerhört mycket böcker, är lite av en "rullande band-författare" vilket såklart påverkar hur bra böckerna är. Man kan ju läsa böckerna ändå, speciellt som nybörjare eftersom de täcker stora områden och kan ge något slags insikt om vad som finns därute och vad man vill hålla på med… men man bör ta informationen med en nypa salt. I synnerhet ska man, som sagt, passa sig för svenska översättningar av såna här dussinböcker. De är ofta översatta av personer som är totalt oinsatta i ämnet. Spellcrafts vet jag inte vad det är för bok, så där kan jag inte ge dig någon åsikt.
Jag tror att du skulle vinna på att bestämma dig för ett av dina intresseområden och börja där. Samtliga av de områden du nämner är enormt breda:
Jag ser att du gillar djur, så ponera att du var en person som inte kunde någonting om djur, aldrig hade kommit i kontakt md djur och plötsligt fick upp ögonen för djur. Att du kom in på ett djurforum och frågade "Hej! Jag är intresserad av djur. Jag vill veta vart jag ska börja och jag är intresserad av fiskar, fåglar, husdjur, boskap, nordiska vilda djur och vilda djur från resten av världen. Var kan jag lära mig om alla de djuren? Kan ni berätta lite allmänt om alla djuren?" Vad skulle svaret bli? Jo:
"Titta i en bok som "Bonniers stora bok om djur", där har du lite ytlig information om de flesta av de djurgrupper du räknar upp. Välj en bok med hög trovärdighet, där det inte står att hästen är ett rovdjur eller att fisken har en mankhöjd. Välj ut en djurgrupp och fördjupa dig i den så länge. Beta av en djurgrupp åt gången. Chansen är stor att du kommer att fastna för en djurgrupp och vilja hålla dig till den sedan."
Det är lite likadant här, bortsett från att det inte finns någon Bonniers stora bok om magi som är trovärdig… Det bästa är att börja gräva i en specifik tradition. Många traditioner har ett geografiskt ursprung - voodoo med sina undergrupper kommer från Sydamerika, keltisk magi har sitt ursprung i Brittanien, nordisk i Norden, samisk från Lappland osv osv. Wicca är en magibaserad, modern religion och så har du såklart det enorma, djupa och slemmiga träsk som kallas New Age… Börjar du läsa lite på måfå och googlar magick, witch craft eller dylikt så kommer du med största sannolikhet att sluta där. Där blandar man gudinnedyrkan, indianer, athames, feng shui och tarotkort hej vilt vilket ger en kass, flummig grund att stå på.
Hittar du en tradition du gillar, så börja leta litteratur i ämnet. Läs på. Kika på hur traditionen ser på "spådom, andlighet, energi, andar, tanken och viljans kraft, magi, häxkonst". Känns det inte bra så leta vidare. Det absolut stabilaste är att hitta en tradition att följa, för då har du redan tydliga riktlinjer och förhoppningsvis klara besked om vad som är rätt och fel, hur man börjar, vad som krävs.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tack så jättemycket för så kloka svar, för jag har bara varit förvirrad över vart jag ska leta och vad jag letar efter. Nu har jag ju lite att läsa på om i alla fall så får jag se vart det leder mig. Som du sa, kan det ju vara bra att börja någonstans och inte överallt vilket jag tydlit såg i djurexemplet :)
Ja, märkt att Cassandra Eason verkar kunna "allt" vilket inte känns så trovärdigt. Sett att hon har böcker inom alla möjliga sorters kategorier…
Lånade böckerna av en vän, Spell Crafts är skriven an Scott Cunningham och David Harrington på engelska. Står lite om vad magi är, hur den används och magiska objekt man kan göra, samt lite om symboler och dylikt…
Dags att titta närmare på traditionerna då, och börja där :)
Jag är personligen förtjust i Scott Cunningham som nybörjarförfattare. Han är också lite allmän och har skrivit många böcker, samt har ett enkelt och lättförståligt språk som tilltalar nybörjaren, men jag tycker att han ger ett mindre flummigt, mer stabilt intryck än t.ex. Eason. Det är säkert en smaksak. Cunningham har skrivit ett par trevliga böcker om wicca som kan vara läsvärda när du kommit till den traditionen.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Okej, tack återigen för alla tips :)
Jag tycker att :
Practice of Magic: An Introductory Guide to the Art är bra och förklarar olika traditionsformer/inriktningar ytligt men förståligt. På books.google kan man läsa en stor del av boken innan man bestämmer om det är nått att köpa till bokhyllan.
Länken: http://books.google.se/books?id=KB1mECtP4OoC&printsec=frontcover&dq=draja+mickaharic&hl=sv&sa=X&ei=oQ2kT6etO6LP4QSI7_z_CA&ved=0CD4Q6AEwAQ#v=onepage&q=draja%20mickaharic&f=false
### Lycka till =)
Tack så mycket! Ska kika närmare på det :)
#3 Jag fundera på en sak du skrev…
"enorma, djupa och slemmiga träsk som kallas New Age…"
Undrade lite vad det var du menade med det…?
Att det är ytligt skräp för alla som inte har någon egentlig uppfattning om vad de sysslar med. Som sagt, det är drömfångare och kraftdjur och Buddhor och älvor och gudinnor och kristaller och healing och feng shui och drakar och naturmagi och tarotkort och… Man tar en massa saker som ett och ett i sitt rätta element är vettigt (och en hel del som inte är det) och så stoppar man ner allt i en mixer med en nypa "allt du gör kommer tillbaka tre gånger", en stor kopp "love, peace and understanding", en hel kanna "ALLA ska få vara med!" och mixar ihop det till en glittrig sörja som man kallar New Age. Ingen grund, inga egentliga värderingar, bara någonting abstrakt och kraftlöst för att allt ska vara tillåtet. Det är väldigt lätt att man hamnar där, speciellt i början.
Jag är inte råkonservativ, absolut inte den mest konservativa på det här forumet, utan tror på viss frihet att göra som magkänslan säger åt en, men jag tror stenhårt på att man bör ha något slags ram för det man gör. Man behöver ordentliga värderingar, en väg att vandra. Ganna här på forumet har skrivit en oerhört läsvärd och bra artikel om just precis det: Att hitta sin väg och våga hålla fast vid den. Jag borde förmodligen ha länkat till den redan i mitt första inlägg.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Hm…Klurigt det där, det kan ju förvirra en del…
Har läst lite ytligt (igen) under dagen, känner att jag dras mer åt wicca än något annat men ändå inte riktigt fullt ut av det jag läst.
Så, jag får nog fortsätta att läsa, börja med att gå till biblioteket och se vad de har att erbjuda. Sen får jag nog ta och sätta mig ner och fundera över hur mina värderingar ser ut. Vad som är viktigt för mig och vad jag själv tror på…
Tack för artikeln, den var läsvärd :)
Och tack igen för svaren :)

#10 Ditt inlägg är bland det allra bästa som figurerat i detta forum på länge!!!
#10 Underbart uttryckt :)
Witches don't get mad, they get even.
#12, 13: Tack :)
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg