Skydda sitt barn?
Hej, jag är väldigt ny när det gäller all sorts magi osv. men väldigt intresserad.
Nu undrar jag om det finns ett bra sätt att skydda sitt barn mot negativa energier.
Det är så att min son (2,5 år) ibland verkar väldigt nedstämd utan anledning och jag skulle vilja göra någon ritual/talisman eller liknande som han kan ha med sig för att skyddas mot negativa energier och så.
Tacksam för svar!
Du kan ju börja med att analysera var de "negativa energierna" kommer ifrån och vad det är din son reagerar på innan du börjar ty dig till hokus pokus.
Kan inte låta bli att fråga:
Hur definierar du nedstämd?
Hur vet du att din son är nedstämd utan anledning?
Är han ibland glad, till synes utan anledning? Vad gör du i så fall åt det?
Om din son verkar må bra i största allmänhet, så är jag inte säker på att hans "nedstämdhet" är nåt som måste botas. Han måste ju få tillgång till hela sitt känslospektra, och också få acceptans på att det är okej att känna alla sorters känslor.
Har du själv svårigheter med att acceptera din egen nedstämdhet?
Frågorna är inte en kritik, utan mer tänkta att få dej att ifrågasätta hur du ser på din sons känslor. Ibland kan man inte skydda sina barn, utan måste istället stötta dem där de befinner sej och ge dem egna verktyg att hantera sin egen verklighet…
Anledningen är egentligen jag. Jag mår väldigt dåligt psykiskt och han känner av det väldigt mycket. (Vi får hjälp via bup å jag går dbt (dialektisk beteendeterapi)
Han har alltid varit väldigt känslig av sig när de gäller folk som mår dåligt och är ledsna runtomkring, han känner av det väldigt bra även om det inte "visas", man kan alltså inte "lura" honom.
Och han får acceptans på att det är okej att känna alla känslor!
Jag vill inte ha nåt som gör att han aldrig är ledsen eller aldrig är glad eller aldrig känner någonting, det är inte det jag är ute efter!
Utan mer något som hjälper honom att inte påverkas så starkt av vad andra känner!

"skydda mitt barn" Det ville jag också göra. Skydda barnet,
barnet som kände allt, barnet som kände allt och ville, i strävan, ja just skydda allt. Ett barn som ville, strävade efter att alla skulle vara snälla, glada och må bra…Det går inte…
Du kan inte ensam hålla harmoni i ett klassrum…
men barnet strävade efter det..barnet ville just endast det…En del, barn,
sedemera,, människor, strävar efter att alla ska må bra och vara "glada" och känner mycket tydligt när så inte är fallet…
Men hur jag "riktigt" hjälper mitt barn, det vet jag inte ännu. Men jag har förstått att det är en mycket bra egenskap, vårt barn har.
Jag tror att bara det faktum att ni går och får hjälp är ett bra "beskydd" för din son. Han kommer att förstå och veta att man inte ska behöva må dåligt.
Egentligen vill jag inte "lägga mej i" i den process ni är i, för den behöver nog verka i lugn och ro.
Men om det känns bättre för dej, så kanske du skulle göra nåt som bygger upp din sons inre styrka och sinnesro. Tror inte att man vinner mycket på att försöka hålla nere hans känslighet, om den inte blir direkt farlig för honom. Man kan exempelvis tänka sej att ge honom en rosenkvarts för kärlek, be för honom eller ge kärleksfull massage. Låt honom hellre vara stark än bräcklig, om du förstår vad jag menar…
Önskar er all lycka till!
I gamla dagar brukade man mena att älvorna jiddrade med barnet och offrade därför till dem genom att göra dockor eller ge dem något annat vid närmsta korsväg eller ovanligt trä med orden "ta det här och låt NN vara ifred!".
Hänga silver över hans säng eller gömma i madrassen är ett lika gallamt trick.
Själv har vi använt allt från klassiska Mojo Bags till äggrening och lavendel+kamomill doft i sovrummet. Fungerar fint mot all onaturlig negativitet och andras inflytande. Men de måste skiljas från de naturliga faser ett barn går igenom i de olika åldrarna. Webbsiten Growing People är bra ifall du inte är helt hemma i vad som kan var en fas.
Om det är våld i hemmet eller du lever separerad och det förekommer mycket bråk och snack mellan dig och ditt ex. så krävs lite andra saker.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Hej hej allihop, det är lite lustigt för jag hade precis tänkt skriva ett inlägg om efterfrågningar på olika personskydd på barn men såg denna befintliga.
Jag har inte samma dilemma men efterfrågar nog liknande bot, ett tillfälligt skydd mot negativitet som TS beskriver. Fast som kan funka på förskolan där problemen ligger.
Vill bara tillägga att alla brukliga verbala och sociala medel redan används och diskussioner har ägt rum och omplaceringsfrågan hänger i luften.
Tyvärr uppfattar barn allt för väl vuxna fina (läs fula) sociala spel som sker över huvudet på barnen, vilket de inte kan förklarar eller sätta ord på. Det hela blir även väldgt diffust att prata med personalen om.
Jag menar skamvråer och konflikter kan man diskutera och kräva en handligsplan på men ,pikar, tykenhet och sånt förklaras enkelt bort.
Finns det något mer man kan göra än allt det vardagligt vanliga?
#7 Visst finns det det. Om barnets vardag är våld, måste det skiljas från våldsutövaren och hindras från att ta på sig skuld samt renas regebundet helst dem ovetandes.
Regelbunden rening i ett hem tyngt av problem bör inkludera hemmet, barnet OCH den eller de vuxna som finns i hemmet.
Det finns flera metdoder att rena ett barn på "distans" - alltså via ett altare snarare än utföra fysisk rening - med hjälp av ägg, vatten mm. som man kan ha ongoing.
Starkare skydd av barn är en vansklig operation och en balansgång mellan hänsyn till barnets behov och sociala liv och utestängande av tydligt negativa influenser. Att skydda barnet för hårt kan leda till social isolation och det skadar mer än det hjälper. Där är det bättre att banka skiten ur förövare varje gång de skadar - läs mobbare eller egocentriska föräldrar som använder barn som slagträ i relationen till sitt ex - än att överbeskydda barnet.
Inga av dessa metoder fungerar mot ADHD, DAMP eller fysiska eller sociala skador som barnet redan åsamkats. Det fungerar inte heller att smita undan rening och skydd av sig själv i fall där man är utsatt för exempelvis en aggressiv ex.
Har man själv problem - exempelvis med droger eller beroendereationer med aggressiva partners är det också svårt att skydda barnet. Då måste man själv välja att offra sin livsstil och ALDRIG ge skuld åt barnet för att man gjort det. Kan man inte det, är det helt meningslöst att skydda sitt barn på magisk väg och att hyra in någon att göra det åt en innebär att man själv kan åka på en rejäl resa som inte alltid är trevlig. Men bra för barnet.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Tack för svar.
#8 menar du att jag ska banka skiten ur förskolepersonalen? :)
#10 "Banka skiten ur" avser bara via trolldomsmetoder medel och INTE fysiskt våld förstås.
Det är inget jag rekommenderar eller uppmuntrar till, Stass. Jag bara säger att det är så man kan göra om ett barn far illa. :-)
#10 Med alldeles för stor erfarenhet av dåligt fungerande förskola/skola så rekommenderar jag starkt ett byte innan ditt barn har tagit för mycket skada! Har man prövat prata med personalen utan att komma någon vart, då har man inga vettiga alternativ kvar. Om de inte förstår och gör någonting på en gång, är inte chansen stor att de ändrar sig senare.
Däremot tycker jag faktiskt att du ska säga rakt ut ditt hjärtas mening till dem, utan att vara artig eller saklig, låt dem känna din vrede! Och lämna den där som en liten avskedspresent ;-) Det finns för många dåliga pedagoger på förskolor/skolor nuförtiden, inte att undra på att barnen mår dåligt i större utstreckning idag. Sedan finns det jättemånga jättefina pedagoger också, men konstigt nog är de inte alltid så uppskattade bland sina kollegor…
Vrede och en höjd röst är kanske nyckeln. Annars äter dom ju upp en!
#13 Långsamt, inifrån…