Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 2571 ggr
William.Eriksson1997
0

Healing?? och o-healing?

Hur är den bästa sättet att lära sig om healing?

Vad ska man börja med?

Hur gör man andra skadade för vad dem gjort mot mig?

fridelfina
0

Hos mig har förmågan bara funnits där i mina händer, ända sedan jag var liten. Det "slås på" vid behov, ofta känner jag det i händerna innan jag mentalt vet.

Varför hela om du vill skada? Jag tror du kan börja där. Svårt att hela med destruktiva tankar/känslor.

Sommarek
2

Det handlar väl lika mycket om personlig begåvning som om hur mycket man är villig att lära - som så mycket annat.  ;)

Att skada andra är jag inte mycket för; jag tycker inte personligen att man ska sätta sig till doms över vad andra gör, speciellt om man inte vet varför. Däremot kan man kanske önska sig att det onda det gör slår tillbaka på dem själv så att de lär sig en läxa och låter bli i fortsättningen. Man ska alltid tänka sig för innan man ger sig ut för att skada - en skada på en enkel person påverkar inte bara just den individen, men kanske även hans/hennes familj och vänner, och det är kanske inte det man hade tänkt sig.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Thistle
3

Jag blir ganska trött på att det verkar vara en allmän uppfattning  här på häxor, att man inte ska använda magi i negativa syften. Jag håller inte med. '

Något jag har stött på i många fall när det gäller häxkonst är meningen:

"A witch who can't hex, can't heal". Detta kan jag hålla med om. Magi är inte ensidig, fluffig eller gullig och att ignorera och skjuta ifrån sig sådant som är negativt är bara dumt.

#1 Det behöver inte handla om att man har destruktiva tankar när man helar, däremot är det viktigt att ha kunskap om båda sidorna av spektrat och vara medveten om mekaniken bakom skadlig magi, just för att  kunna se om andra har blivit utsatta och göra något åt saken om så krävs. Dessutom är det viktigt att vara medveten om sina negativa sidor och om vad skit man själv kanske sänder ut.

Jag tycket att det är viktigt med kunskap, ödmjukhet och "tajming", att känna sin egen kraft, att vara ödmjuk inför större krafter i universum och att veta när man ska hela och när man ska skada. Bara för att någon har kunskapen om skadlig magi betyder inte att personen kommer att springa runt och skada folk hela tiden. Det finns fortfarande konsekvenser, för min del tror jag inte på "the wiccan rede" eller lagen om att man får allting trefaldigt tillbaka. Jag tycker att att det handlar om personlig moral och att själv lära sig om magins konsekvenser och om man själv är beredd att "betala".

#2 Självklart handlar det om att tänka sig för innan men då gäller det att ha kunskap om vad det är man sysslar med i första taget och om man inte vet vad man själv kan göra och om det fungerar eller inte så är det ju inte så lätt att avgöra.

Även om man själv väljer att inte använda sig av skadlig magi, tycker jag ändå att det är viktigt att veta vad skadlig magi är, det kan komma tillfällen när man behöver den kunskapen.

Praefatio
8

#3 Personligen så undrar jag lite var ifrån du får din uppfattning att folk här är negativt inställda till destruktiv magi. Jag tycker nämligen att det är precis tvärt om, att man är oerhört öppen för alla former av magi och att man uttrycker klart och tydligt att man inte tror på jox som att allt skulle komma tillbaka trefaldigt osv.

Däremot så ska man alltid tänka över varför man vill göra någon illa och rannsaka sig själv, se om man verkligen kan stå för att skada någon. Personligen så anser jag att TS, utifrån var han skrivit i tidigare trådar, inte alls är redo att syssla med skademagi. När man är femton kan man inte förstå hur saker man gör nu kan ha konsekvenser senare i livet, man är inte mogen nog att veta vad man sysslar med i det långa loppet. Jag skulle mycket väl kunna stödja en vuxen människas genomtänkta idé om att använda skademagi men jag tänker inte låtsas om att det är okej för en femtonåring att förbanna en kompis för att denne tog hans tjej, och sedan komma ut på ett forum och be om fler råd för att skada. Dumheter.

Till TS: Vill du skada någon så är det betydligt vettigare att du går fram och ger denne en smäll på käften. Det ger nämligen inga långsiktiga skador som du sedan får ha på ditt samvete och dessutom får personen ifråga en chans att smälla tillbaka, eller att anmäla dig. Det är rättvist och rättfram, till skillnad från att sitta och leka med magi och göra människor illa till höger och vänster, för att sedan inte ens behöva stå för det.

Bappho
6

#3 Allmän uppfattning här på Häxor? Där känner jag inte riktigt igen mig, speciellt inte som enväldig Sajtvärd och utövare av vad kreti och pleti säkerligen skulle kalla negativa konster.

Jag tycker att vi tar en ganska stark ståndpunkt till att allt får diskuteras här, höger, vänster, svart eller vit och fan och hans moster.

Flört

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Thistle
0

Det känns som att jag i var och varannan tråd läser att man inte får skada andra med magi och att det sedan är folk som säger att nej så är det inte alls. Jag kanske inte gjorde mig förstådd i mitt tidigare inlägg, det jag menar är att det verkar som att de flesta utgår iftån att andra följer "the wiccan rede" och lagen om tre och att de som inte gör det är en minoritet och måste försvara sig.Det kan ju vara för att Wicca är en av de mest lättillgängliga formerna av häxkonst just nu.

#4 Jag insåg inte att TS är så pass ung. Jag tänker mest att det är så lätt att säga att nej, så här gör man inte utan att riktigt förklara varför. Jag tycker inte heller att det är rätt att kasta förbannelser till höger och vänster och menar då att det gäller att grundligt forska i de magiska praktiker man vill syssla med innan man gör något.

Jag vet inte om jag läser in för mycket i det hela, och det kan mycket väl vara så att jag har blivit lite allergisk mot just predikande om att allt ska vara "love and light" på andra  forum. Det jag ville poängtera är att det är bra att veta vad man håller på med och lära sig om både sådant som är ljust och mörkt för att få en bra balans inom häxkonsten.

Praefatio
3

Jag har faktiskt aldrig stött på en långvarig medlem här som inte har förnekat "the wiccan rede", det finns nämligen (tyvärr) inga aktivt skrivande wiccaner på detta forum. De flesta är väldigt ense om att lagen om tre är bs, men att konsekvenserna av ens handlande ibland kommer tillbaka och biter en i arslet om man inte är försiktig… :) Precis som i övriga livet.

Det står i hans användarnamn att han är född -97 och jag kan tycka att det är viktigt att ta en extra titt efter just ålder när man är inne på ett ämne som skademagi. Jag tittar alltid in på presentationen, t.ex, innan jag svarar på just den typen av ämne. Jag är inte heller för att predika "love and light" som du uttrycker det, men jag är helt emot att försvara barn som skadar andra barn. Återigen, som femtonåring har man generellt en rätt outvecklad syn på omvärlden och förstår inte att man, just, skadar människor. Lite som att ett ännu mindre barn inte förstår när någon dör, att denne aldrig kommer tillbaka. Man kopplar liksom inte ihop att skada = verklig smärta. Man är för självcentrerad. Det är ingenting konstigt eller dåligt i grund och botten, det är så människan fungerar i den åldern och det finns dessutom undantag, men återigen så tycker jag att det är oerhört viktigt att se till att rätt information hamnar i rätt öron.

exigo
0

Och alla andra som ids läsa inlägget….

Healing är för mig medfött, men inte utvecklat pga många omständigheter. Men den finns där och har gått i arv.

Magi för att skada är en lite, för mig, märklig företeelse. Inte för att den inte finns, för det gör den. Utan för att mitt förhållande till den är märklig. Mycket finns och fungerar, mer eller mindre, för mig. Men inte att skada med magi. Det går inte helt enkelt, jag har aldrig fått sånt att fungera. Jo, till skam att erkänna så har jag nog testat ja.

kanske ni har någon förklaring till varför just det inte fungerar?

Fast det är klart… jag är inte speciellt duktig, kunnig eller… hmmm… seriös i min utövning…

Bappho
6

Man kan vara född med en extra begåvning att hela och man kan vara född med en större kraft än andra att förgöra. En del har inga av de här gåvorna, vissa en av dem och andra båda två.

Detta gör inte en människa mer god eller ond, det är inget hon rår för, men man kan ju aktivt välja hur man använder gåvorna. Att förgöra behöver inte alltid vara negativt. Man kan använda den kraften till mycket gott, men den kan behöva tämjas.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Sommarek
3

#3: Folk får gärna hålla på med vad för slags magi de vill - jag tycker fortfarande att man ska tänka på konsekvenserna av det man gör - lika väl som om man gör något fysiskt mot en person.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

William.Eriksson1997
0

Tack allesammans! Skrattande

Ni fick mig verkligen att tänka!

Är det så att om jag läser en liten rubrik om typ healing och jag får en rysning då, betyder det att jag är dragen till det? Då menar jag en sån rysning som man darar i hela kroppen, som om man blir kliad..

mayolica
3

Begrepp som " ohealing"  (skicka energi för att skada en som gjort någon illa) använder inte jag.    Tänker lite tvärt om där och väljer att lösa problemet genom att förstärka den possitiva energin…skicka helande energi till den som blivit utsatt istället… Jag kan oxå skicka possitiv energi till det som är rätt o riktigt…skicka energi till rättvisa,eller att ett problem ska lösa sej på bästa sätt…

Negativ energi ser jag ingen anledning att förstärka,den tycker jag att det redan finns mer än tillräckligt av som det är.

~ mayolica ~