Värsta dröm jag har varit med om.
Hejsan!
Jag är ny här och behöver lite hjälp med att tyda en jättehemsk dröm jag hade för något år sen. Jag har haft svårt att tyda den och en drömtydarbok jag hade hjälpte mig inte mycket. Den var hemsk och kändes fruktasvärt verklig.
Drömmen handlade om att jag var soldat någonstans i mellanöstern tror jag. Jag, liksom många andra som troligtvis var mina kamrater, var fånge i en underjordisk håla. Flera av mina kamrater låg blodiga och döda på golvet och andra höll på att torteras eller avrättas.
När det var min tur att torteras och avrättas så skjöt en fiendesoldat mig i magen ett par skott. Jag dog inte men jag kände kulorna och hur varmt det blev där jag blev träffad.
Efter en stund så såg fienderna att jag inte var död så då riktade tre av fiendesoldaterna sina pistoler mot mig. En mot pannan, en mot tinningen och en i nacken. Jag kan fortfarande känna det kalla stålet mot huden och hur rädd jag var. Jag kände kulorna när det small till och det blev mörkt kallt och sen vaknade jag.
Min dåvarande rumskamrat vaknade också och såg att jag hade ett märke på pannan där jag blev skjuten i drömmen. Det var jätteläskigt.
*ryser vid minnet av drömmen*
Snälla hjälp mig att tyda drömmen. Så kanske jag kan släppa det och få lite mer ro.
Tack på förhand.
Kanske du upplevde något, någon annan upplevde på riktigt.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
När det gäller drömmar och att tolka dem så kan det vara ordentligt krångligt ibland. För drömmar är ju inte bara budskap från övervärlden eller vårt undermedvetna. Det är ju också hjärnans sätt att bearbeta saker som skett under dagen. Sortera i röran så att säga. Så det är den första sak jag skulle fråga mig själv: Hade jag pratat med någon, sett något på TV, läst något som kan ha bidragit till att hjärnan väver ihop en sådan här dröm?
Det andra som jag skulle försöka göra är att försöka skala av drömmen lite och försöka titta på den råa symboliken. Det finns nog ingen drömtydarbok i världen som översätter krig i mellanöstern på något sätt. Men krig, död, överleva mot alla odds är ju saker som är universiella. Se om du kan hitta ett personligt tema i drömmen!
Och till sist, appropå personligt - vi är alla olika! Du kan även fundera på vad saker i drömmen betyder när det gäller ditt väldigt personliga symbolspråk. Bara för att du och jag kanske skulle drömma om en grön tomat så betyder inte det att drömmarna har samma betydelser för oss! Hänger du med?
Hur som haver, hoppas det löser sig! Sådana där otäcka drömmar, som slingrar sig kvar kan vara så fruktansvärt obehagliga jag vet och jag önskar att jag kunde ge dig mer konkreta svar!
Me. Myself & My Sims
# 1
En mycket intressant infallsvinkel!
Har du, Emi-Ookami, haft ett starkt engagemang i Mellanöstern alternativt mänskliga rättigheter? Eller har du beslutat att öppna ditt sinne och ta in mer information på olika plan? I så fall tror jag starkt på att Bappho har rätt.
Men man kan ju också se på drömmens olika element och ställa sej frågor kring dem. Du är soldat som har hamnat i fiendeläger. Vad betyder det? Betyder det nåt om det skulle vara Mellanöstern? Vem sitter i kläm i så fall?
En grotta är tradionellt sett en symbol för det kvinnliga. Skulle det spela nån roll vilket kön soldaterna var av? Vilka var dina vänner och vilka var dina fiender?
Magen. Magkänsla. Tar du hand om din magkänsla?
Skjuten från alla håll i huvudet. Vad betyder det? Kände du dej bombarderad från alla håll vid tiden för drömmen? Pistoler brukar betcknas som fallossymboler, men den tolkningen är bara giltig om du upplever den så.
Jag har haft ett antal drömmar då döden i drömmen övergått i mitt eget uppvaknande och då med starka känslomässiga och kroppsliga upplevelser. Dessa drömmar har jag faktiskt aldrig släppt taget om, men när jag börjat lyssna till dem och förstå, så har de inte längre framstått som lika otäcka. Det är inte drömmen i sej som är det otäcka, utan mer känslan som man har när man vaknar. Men det viktigaste jag ville säga i detta sammanhanget, är att dessa drömmar faktiskt är riktigt goda vänner. Ofta har det visat sej att jag har varit på väg bort från mej själv, och att drömmen säger STOPP!
Kan du minnas hur ditt liv såg ut vid tiden för drömmen? Fanns det nåt i ditt liv som du behövde varnas för?
Ta varje del av drömmen och klargör för dej själv vad det betyder för dej. När du sen är klar med det, så kanske du ser en ny bild, ett mönster som du kan förstå. Sen tror jag tyvärr att det är för sent att som Bara Anna säger försöka sortera bort det som var dagsrester. Men det är annars ett gott generellt råd vid drömtydning.
#3 Hejja! Du beskrev så mycket bättre vad jag försökte förmedla!
Me. Myself & My Sims
#1 TJa, jag har haft den tanken många gånger.
2, 3# Tack så mycket för era råd. :)
Jag ska försöka tolka det så som ni skulle ha tolkat dom. Får se hur det går. :)
Kram på er!
Jag tog fram min lilla bok "Drömlexikon av Tony Crisp" och det står följande:
Soldater: Är i opposition med soldater = Våra inre konflikter och inblandning i trauman eller krig vi varit med om.
Grotta: Väg in i vårt omedvetna, kontakten med utvecklingsresa, ofta möten med trauman.
Blod: Din energi och känsla av existens, att bli sårad, trauman som får oss att förlora lust och energi.
Döda kroppar (andras): en aspekt av vårat innre eller yttre liv. Någonting vi vill åstakomma kan dö och visa sig som död i en dröm.
Skott i magen: smärtsam reaktion på en relation
Att bli skjuten: undertrycky vår aggression eller tidigare trauman eller rädsla att bli sårad, också försvar emot oroa eller att bli sårad.
Huvud: tankar, avsikter, intellekt, beslut, avsikter och självbild
Nacke: förbindelser mellan kroppen (känslor och sexualitet) och huvudet (tanke och vilja), den svaga punkten
Det var vad min bok hade att säga om det, om det är rätt eller fel får du avgöra själv :)
“It's too bad that stupidity isn't painful.”
Väldigt mycket trauma. :P
För mig kändes det som om jag fick en död soldats sista minne. För det var nästan för verkligt.
Men tack för tolkningarna. :) Jag ska fundera mer över dom och se om jag kommer fram till något. :)
Vet du att du har levat i ett tidigare liv som allt det där hände,men har du ett märke kvar på din panna?
Det är det jag får fram..
Jag har själv ett stort märke på min panna när någon körde över mig med häst och allt, den som körde över mig hade en T-Ford och det var år 1921 när jag var 10år gammal så¨jag vet ju ungefär varför jag fick ett födelsemärke på samma ställe när jag sen föddes 40 år senare…
Ville bara berätta det för dig..ha en bra natt…