Hemmakurer med te?
Hejsan!
Jag har precis fått en ny te-sajt lanserad. Det skulle vara så intressant om någon av er här skulle vilja dela med er av små tips och råd på vad man kan göra för hemmakurer med te
Besök oss gärna på Te i Fokus
Det finns ju massor! Ett som hjälpte mig denna vinter va salvia-te, bra mot vintertrötthet och mens-värk. Båda lider jag av, men inte denna vinter!
Jag kan rekommendera en bok som heter "örter som läker"….
Citat ur boken "salvians infektionsbekämpande egenskaper har gett den namnet odödlighetens ört" är tydligen bra mot mycket som exempelvis förkylning,bröstinfektioner,herpes, benskörhet osv…
Själv brukar jag dricka te med lakriktsrot och pepparmynta :)

Vad är det för sajt?
Det finns mycket att veta, men en sak som är väldigt viktig för mej är skillnaden mellan kunskap och visdom. Jag kan lära mej mycket genom andras erfarenheter och genom att läsa böcker, men det når en helt annan nivå när jag får en egen erfarenhet av en kur. Båda sätten är bra!
Passionsblomma är väldigt potent mot sömnsvårigheter. Det är bra att ha en lagom dos, så en inte är helt väck dan därpå. Om en lider av sånt som sömnapné ska en vara lite försiktig, då ens sömn blir mycket djupare och det kan kännas läskigt vid andningsuppehållen, har jag hört.
Nu kommer ju björkbladen snart, bra utrensning för njurarna. Lite vårstädning så att säga. Ta inte i för hårt om du har svaga njurar.
Pepparynta är bra för matsmältningen, och vid illamående, men kan vara lite uppvaknande, så bättre på morgonen än på kvällen. Balanserar även temperaturen, så bra både vid feber och frusenhet.
Hjärtstilla kanske man inte får tag på så ofta, men är fantastisk mot psykosomatiska spänningar, till exempel om en ligger och nojar vid sovdags.
Humlesuga fungerar bra vid utmattningshuvudvärk!
Vitpilsbark måste koka ett tag, men innehåller samma aktiva ämne som magnecyl, och är smärtlindrande. Det gör även älggräs som växer på somrarna i diken och smakar ljuvligt.
Åkerfräken måste också koka ett slag, men är fantastisk bot mot urinvägsinfektion. Även njurstärkande. Växer vilt på backen, men förväxla inte med andra fräkensorter som är giftiga.
Oj, vad mycket det blev nu måste jag lugna ner mej!
Så väldigt mycket bra material #3. Skulle vara jätte intressant att göra en artikel kring det ämnet. Skulle du kunna tänka dig att låna ut ditt material till en artikel på Te i Fokus, signerat med ditt namn så klart. Eller om du hellre vill, rekommendera några bra sidor där det står om hur olika örter i te påverkar kroppen.
MVH Julia - värdinna på Te i Fokus