Vem gjorde vad ?
Jag har läst om hur man gjorde/levde förr, framförallt i min by. Och nu har det uppstått en del frågor som jag tänkte bolla med er här. Vad jag läst mig till gjorde man rätt mycket hemma i stugorna men mest för att göra familjen och djuren friska eller för att få bort otur och oknytt. Jag antar att de kloka hade "starkare grejer" och fler knep att ta till när de egna dekokterna och trollpåsarna inte hjälpte. Men vad gjorde häxorna? Vad var skillnaden på häxor och kloka ?
Gör hellre fel än inget alls.
Om de verkade som kloka, så var deras (synliga) praktik inte annorlunda från andra klokas (vilket är lite svepande att säga efter som olika individer hade olika specialitéer, det skiljde sig åt i olika bygder etc). I övrigt hänvisar jag till min artikel. :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Jag har förstått att det är lite flytande gränser. Men gjorde häxorna förr samma saker som dagens traditionella häxor eller har det lagts till eller tagits bort mycket. Jag förstår att det kan vara väldigt individuellt men jag undrar om dagens traditionella häxa lever ungefär som de förr?
Det där är en komplexare fråga än vad det verkar; mycket få svenskar ö.h.t. lever som de gjorde för ens 100 år sedan.
Sedan vad gäller traditionsbundna (traditionella) häxor, så kan jag inte säga mer än vad jag gjort här och i min artikel, dvs vi uppfyllde och uppfyller häxbegreppet.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Men tror du att man rent praktiskt utövade samma magi som idag? Hur skulle det sett ut om det här och forumet fanns då?
#4 Det skulle inte ha synts mer på ett publikt forum då, snarare tvärtom.
Just nu upplever vi (i västerlandet åtminstone) en unik period av tolerans där det man får tro på och utöva vad man vill (inom lagens ramar).
Det är också en modern företeelse att magiker/nyhäxor etc. delar med sig av besvärjelser och andra metoder till höger och vänster; förr höll man på kunskapen och lärde inte ut den till mer än någon enstaka, oftast någon i familjen. Den här slutenheten är och var ännu större hos traditionsbundna häxor.