Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 3685 ggr
Isatis
2008-09-06 12:41
0

trollpåsar

Vad ska man tro om innehållet i trollpåsar? Jag kan inte tänka mig att man på 1600 - 1700-talet hade tillgång till det  som rekommenderas på vissa hemsidor. Har sett copal, drakblod, frankincense, sandelträ, myrra, muskot, patchouli mm. Låter inte trovärdigt, tycker jag. /Isatis

Zoraye
2008-09-06 12:46
0

Varför skulle det inte vara trovärdigt? Alla kanske inte hade tillgång till det men om man bodde nära en handelsstad/hamn så var det nog inte helt omöjligt att få tag i.

Bodvar
2008-09-06 19:39
3

Nej, det är nog riktigt att trollpåsar från 16-, 17-, eller 18-hundratalet inte innehöll de ämnen du nämner. Dessa hör nog mer hemma i det sena 19-hundratalets new age-rörelse. Men man kan nog tänka sig att trollpåsar från andra kulturer, där dessa växtprodukter är inhemska, kan ha innehållit dem.

Men i vår del av världen innehöll trollpåsarna andra delar från mineral-, växt-, och djurriket. Dvs. stenar, örter, träd och djurdelar som haft magisk betydelse.

Det kan vara intressant, och framförallt mer kaftfullt, att söka sådant som finns i vår natur att använda i magiskt arbete.

Gräv i den egna myllan!

LailaBaba
2008-09-06 23:59
0

Och kyrkogårdsmull… avskrap från kyrkklockor kanske, bly, vätteljus, mässingnålar

En trollask från Bysjötorp i Västmanland (nordiska museets samlingar, inköpt 1903) beskrivs i boken Svensk forntro och folksed, Hammarstedt 1920, så här:

" Av näver. Med lock. Innehåller fyra slaggbitar, 3 sk haräpplen (Elaphomyces), 1 skal till en röksvamp, 4 bitar av obestämd art ( delvis av orm?), en papperspåse innehållande svavelblomma och med motsvarig påskrift och en tom papperspåse med påskrift "12 Manna kraft", dessa två påsar påtagligen från apotek men utan apoteksmärke.."

Viper
2008-09-07 00:15
0

Vilka hemsidor syftar du på, Isatis? Jag har faktiskt inte stött på det.

spindelfot
2008-09-07 00:16
2

vilken skatt att få gå igenom något sånt! veckla ut någons hundraåriga trolldom bit för bit, jag undrar hur det känns i händerna?

jag har gått en hel del i nordiska museets arkiv som barn, de har verkligen allting..de visar väldigt lite, med tanke på vad de har gömt.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

LailaBaba
2008-09-07 00:26
2

Ja, men tänk vad mycket som kastats bort för att man inte förstått vad det var. Det är ju så vanliga saker att man inte förstår att det är magiska grejer. Om man inte vet vad man letar efter alltså. Tänker jag alltid på när jag är på auktion och loppis.

spindelfot
2008-09-07 00:30
0

ja, vi får producera nya näveraskar fulla av specialprylar.

du gav mig goda ideer, kanske jag ska gå till läkarmissionen här i närheten, vidöppen och känna efter ordentligt, leta efter sticket i fingrarna som kraftfulla ting ger.. kanske rentav titta efter aura, det orkar man ju aldrig göra annars.

man lär ju komma hem med slitna nallebjörnar och annat 'lump', klappade nötta av barnkärleks - händer..

du går en del på sådant vad jag förstått (kanske du rentav jobbade som det?) och får väl hem en hel del saker..

LailaBaba
2008-09-07 00:39
1

Typ fyra miljarder (jo det är sant) auktioner om år! Men folk har en jävla, rent ut sagt, förmåga att kasta det som har "bara" kulturhistoriskt värde och spara höganäskrukor och godmorgon-speglar i tusental (nej, jag överdriver inte).

Knutte Knutsson borde slå ett slag för ältstenar och svartkonstböcker!

lightseeker
2008-09-07 11:56
0

#7, vad då, näveraskar, menar du att dom har ett kulturhistoriskt värde, har innehållit ett magiskt innehåll, eller vad då?
Jag har ju en sådan, egentillverkad av min "skumma" morfar, han som kunde en massa, som inte andra människor kunde.

spindelfot
2008-09-07 15:18
0

#9 jag vet inte om de är speciellt på så sätt - men det borde ju vara logiskt att ha något sådant som en 'trollburk', en enkel ask som de flesta hade hemma eller kunde tillverka/gjord i naturmateriel. Man kan ju se till att plocka materialet från ett heligt vårdträd eller liknande också så blir det ännu bättre..

detta är ingen fakta, utan egna teorier.

lightseeker
2008-09-07 15:49
0

MEN, spindelfot, visst är det fakta som du skriver och logik, med för den delen.

Skall genast placera morfars snusdosa, (självtillverkad av näver) på mitt altare.

Så till alla som undrar: NEEJ, den är inte inhandlad för dyra pengar, uttydd i någon wicca-handbok, men den har ett härligt magiskt värde och ett kulturhistoriskt arv, dess värde är oersättligt, för dess ägare, nämligen…………………………………………………………………

………………………………………………………snus.

KlaraStjarnljus
2008-09-07 15:50
0

Jag har en näverask som jag har hittat på loppis :) fast det var inget i den, inget som jag kände av, och jag har inte snubblat över vad jag ska ha i den ännu heller. Men den är hemskt fin och speciell för mig, jag har den bland mina andra altargrejer.

lightseeker
2008-09-07 15:53
0

#12, är det, det här som kallas för en trend, inne eller ute.

Ute: nytillverkat krafs.

Inne: gamla hederliga bonna-ämnen

(tänk om min morfar hade vetat det)

KlaraStjarnljus
2008-09-07 16:12
0

#13 trend vet jag inte, förhoppningsvis inom dessa kretsarna, men i vilket fall som helst av outsägligt värde för dess ägare och beundrare. Det skulle skaparna av sakerna veta!

lightseeker
2008-09-07 16:27
0

Just det!

skogsbergs-anna
2012-03-08 18:13
1

Trådskaparens påse kommer nog utomlands ifrån eller är av modernt new age-slag. #3 Det satte min näverask i ett nytt ljus ( jag har den som nålask ) Brukar ni göra trollpåsar? Jag har inte gjort det (än) men man gjorde det i min by främst för att bli frisk eller för att ens småbarn inte skulle få barnsjukdomar. Man slägde påsarna i bäckar och i ån.

Gör hellre fel än inget alls.

therootdoctor
2012-03-08 23:06
4

#16 Uppenbarligen finns det föreställningar lika nya som New Age här bland de som tror att trollpåsar vanligtvis innehöll "enkla bondmedel" och att de skulle utesluta drakblod, myrra, virak (frankincense) osv.

Ta en titt på grekiska och romerska skriftsammanställningar (Galenos & co skrev få egna saker till trots av vad de flesta tror. De skrev sammanställningar av andra medicinska böcker) och fundera lite över deras genomslagskraft i Europeisk medicin under 1500 år. Fundera sedan på handel mellan länderna. Läs sedan första officiella farmakopén (Stockholmsfarmakopén från 1686 - en farmakopé är en förteckning över de medel som finns/bör finnas på ett apotek) och läös därefter i merparten av de svartkonst & cyprianusböcker som finns från 1450 - talet och framåt samt "hushållsböcker" som "Kloka Gubben" m.fl.

Det visar sig snabbt att våra apotek (från 1550 och framåt) varit tämligen välfyllda med medel som de som trådskaparen nämner (bortsett från Pachouli) och att de flesta trollpåsar för att göra gott innehåller saker som "köps på apotek" (som så många recept i svartkonstböcker tydligt anger).

Ta Muskot exempelvis… Det är den i särklass vanligaste saken att bruka när en man vill få damerna att "lyfta på kjorteln" eller vill väcka deras kärlek (Äpple är vanligaste saken för kvinnor & män likaledes följt av sockerbit).

Trollpåsar för att förgöra är en annan sak. "Spiritus i påse" är en annan sak. "Värnebrev", "svärdsbrev" och andra Trollbrev i påse runt halsen är en annan historis (även om de ofta kombineras med olika apoteksmedel som exempelvis drakblod, mästerrot, osv.).