Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 2706 ggr
thinkerbell
0

Altaret i norr?

Hej på er!

Jag läste någonstans att man oftast har altaret i norr under ritualer (kanske hela tiden?). Det kanske bara gäller Wiccaner? Iallafall så vill jag veta hur ni gör, hur noga det egentligen är?

ThreeStars
0

Eftersom att jag är bosatt på två ställen, har jag två "permanenta" altare. Det ena i norr, det andra i söder, men jag tycker inte det är så stor skillnad, egentligen, så jag tror det är lite om smaksak och tro.

thinkerbell
0

Okej. Olika väderstreck har väl olika betydelse för en häxa/wiccan? Eller har jag förstått det helt fel då?

ThreeStars
0

Nej, inte alls! det är bara det att (enligt vad jag har förstått) så är wiccaner mer noga med vädersträcken, men jag personligen tänker såhär: mitt öster är ju någon annans väster. Därför kan jag inte föreställa mig att en viss energi kommer från t.ex. väster. Norr är ju alltid norr (förutom vid polskiftet), så det skulle vara konstigt om all jordenergi(norr) och all eldenergi(söder) är permanenta med tanke på varifrån de kommer. Varför skulle luft och vatten vara "fria"? Det kanske är en balansfråga, jag vet nte, men det går inte ihop i mitt huvud :P

thinkerbell
0

Oj, du har verkligen huvudet på skaft. Så har jag inte ens tänkt på det. Men du måste ju ha rätt, känns det som i mitt huvud. Haha :).

ThreeStars
1

Hah, jag har bara läst mycket. Både internet och böcker :)

Men det finns nog andra här som har andra åsikter.

thinkerbell
0

Säkert finns det det, alla har väl rätt till sina egna åsikter :). Men jag hittade en gammal tråd och där lät det som att de flesta placerade altaret där det kändes bäst för dem. Så det är vad jag tänker göra :).

ThreeStars
0

Gör du det ;)

Bara Anna
1

Under förutsättningen att du inte har lyxen att skapa dit eget rum eller tempel så bruka jag se ganska pragmatiskt på det där med placering av altaret:

1)Vad har jag för tema med min ritual?

2) Var står det minst ivägen för mina vardagsbestyr?

3) Var står det bäst så att jag kan nå allt jag behöver när jag behöver det?

4)Kan jag öppet visa upp mitt altare? Eller behöver det vara mer undanskymt?

5) Vill jag verkligen bara ha ETT altare? Kanske vill jag ha ett mindre i varje väderstreck?

Me. Myself & My Sims

http://www.memyselfandmysims.se

thinkerbell
1

Det är bra saker att tänka på. Jag har en del av ett rum som jag tänkt använda, nästan halva. Men nu har jag bestämt var altaret ska stå, och för mig känns det bäst att bara ha ett :).

Bappho
5

Öster brukar vara vanligt i flera traditioner. Solen går ju upp i öster. Själv vänder jag mig till norr eftersom det är det logiska för mig.

Jag tror att det är mer viktigt att veta "varför" man väljer att ha ett altare i ett speciellt väderstreck. Det finns ju ingen mening att vända sig till ett speciellt håll, om man inte vet varför.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Zebraflicka
0

Jag brukar ha mitt öster som,precis som Ganna säger, att solen går upp i öster. Men det är väl för att mitt rum är möblerat på det viset, skulle vilja ha det i norr,men det går inte för då måste jag placera bokhyllorna o sånt nån annanstans då mitt rum är trångt 8)

Ch Ch Cherry Bomb!

Ioma
0

För min del så behöver inte mitt altare stå på något annat ställe än där det inte är ivägen och där det får plats.

Man kan göra andra saker för att åkalla väderstreckens krafter ;-)

Jag har bara ett ställe som mitt altare kan stå och i o m att jag har altaret som en stooooor antik skänk så är den rätt svår att flytta runt ;-)

om jag behöver åkalla något speciellt väderstrecks krafter så ber jag istälelt bara om dem att hjälpa mig i det jag önskar göra.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Ioma
0

Glömde skriva att man gör som det känns bäst för sig själv ;-)

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se