Kristen wiccan?
Hej, jag är tretton år och har nyss blivit medlem här, mitt huvud är fullt av frågor. Jag har alltid älskat övernaturligt, häxor o.s.v Men jag går i kyrkan, sjunger i kören, kan man va wicca i alla fall? Måste man gå ur kyrkan? Isf var hamnar man då i för församling. Jag vill väldigt gärna va wiccan, men mamma kommer tvinga mig att komfimera mig. Kan man göra det men ändå va wicca?
Det finns flera diskussioner på forumet ang. samma saker wicca vs Kristendom. Prova gärna att söka så hittar du nog massor av svar!
Ett kort generellt svar är att ur Wiccas synvinkel så finns det inget problem eftersom vi är polyteistiska --> Vi tror på mer än en gud. Medan Kristendom är en monoteistisk religon och alltså inte tillåter att du har någon annan gud eller gudinna vid sidan av den kristna Guden. Det är en extrem svår kombination.
Min fråga till dig är: VARFÖR går du i kyrkan? Tror du på den kristna Guden? Tror du på hans ord? Är det så så är det svårt att både äta kakan och ha den kvar… Jag tror inte att det finns någon lag som tvingar bort dig från kyrkan. Men det får du nästan fråga någon präst om istället! Det finns ingen svensk wicca hjärta kristendom församling vad jag vet. När du konfirmerar dig så avlägger du ändå ett löfte att du skall leva ditt liv som kristen och följa hans bud. Svårt att vara både och då. Men det är inte ett klosterlöfte direkt och du kan ta tillbaka det senare. Tycker till sist att det är tråkigt att din mamma tvingar dig till något du kanske inte vill. Vare sig du konfirmerar dig så är det ett stort beslut och något som du borde få fatta själv!
Me. Myself & My Sims
Tack för ditt svar.
Jag vill bara gå i kyrkan pga kören.
Mitt hjärta brinner för wicca.
#2 AnaMadde, när jag fann min väg så fortsatte jag att sjunga i kyrkokören eftersom jag så gärna ville sjunga i kör (och det fanns ingen annan kör där jag bodde då). Jag kom fram till att jag kunde leva med den kompromissen, så jag fortsatte att sjunga i kyrkokören en tid.
Sedan är det så att saker och ting förändras, och så även jag. Jag började känna mig falsk som sjöng om den kristna Guden och om Jesus som Guds son osv, och hade svårare och svårare att vara med på gudstjänsterna och sjunga. Jag ville sjunga, men inte på det viset längre.
Efter en tid så bestämde jag mig för att sluta i kören, trots att det innebar att jag inte kunde sjunga i någon kör mer och jag gick även ur svenska kyrkan.
Att finna sin väg är en process och det är bara du som vet var du själv befinner dig i din. Att ditt hjärta brinner för Wicca säger ju en hel del. Följ ditt hjärta, är mitt råd.
Lycka till!
Tack! Tack! Nu vet jag vad jag ska göra.
Jag konfirmerade mej (eftersom det är lite av en tradition) vilket jag idag ångrar då jag aldrig varit kristen. Min familj är inte troende heller så jag vet inte riktigt varför. Alla mina syskon gjorde det också. Mest kanske för att man blev "firad" och det var hela köret med läger och så vidare, vad vet jag. Hur som helst så ångrar jag det eftersom det känns extremt fel då jag aldrig varit kristen och sedan 2004 är jag inte ens medlem i svenska kyrkan alls. Jag önskar att jag tänkt igenom beslutet en extra gång och stått upp för att jag tyckte att det var onödigt. Ingen tvingade mej ju så det är det som gör att jag ångrar mej så mycket. Att jag bara "följde med".
BB!
Fred och god växt!