Häxor iFokus

Häxor

Etikettwicca
Läst 4494 ggr
[M.Hassel]
0

Hur valde du ditt alias?

Hej!

Jag är lite nyfiken på hur andra valde sitt "häxnamn"? Jag valde mitt genom numerologi. Min slutsumma blir densamma av både mitt verkliga namn och Yumie. Sen drogs jag mest till Yumie också eftersom jag gillar Japan.

Var välsignad!
Yumie

Sommarek
0

Rolig fråga.  :)

Jag tänkte länge på huruvida jag ville ha ett häxnamn, och kom på att jo, det var nog något som skulle passa mig. Jag är inte alls missnöjd med mitt riktiga namn, men ville ha ett namn som direkt berättade något om mig. Jag fick uppmaningen att skriva ner alla egenskaper som jag ville att mitt nya namn skulle innebära, och efter mycket övervägande kom jag fram till att alla de egenskaper jag tyckte om (stark, stabil, lugn, vacker…) kunde sammanfattas med mitt favoritträd: eken.

Så började jakten på ord som med det samma skrek "ek!"; synonymer, liknande ord etc. - tills jag en dag slog upp olika sorters ekar och hittade just "sommarek". Eftersom jag dessutom älskar sommaren, kändes det direkt att det var mitt namn.

På den vägen är det!

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

[MaestroNestor]
0

Mitt är inget häxnamn utan en pseudonym som jag skriver böcker under. Inte helt en pseudonym heller då Nestor är mitt riktiga efternam och Maestro snarare är en titel än ett förnamn. Mycket passande för min typ av magi och den litteratur jag skriver samt att det ger mig en viss anonymitet om jag vill ha det.

[skymningsaga]
0

Jag kommer inte ihåg hur mitt valdes men minns att jag skrev upp några namn och lät min kära pendel bestämma. Men hade tidigare dragits till det. Och känt att detta är jag.

Blodeuwedd
1

Jag drogs starkt till det keltiska och när jag hörde om blomstergudinnan så föll jag pladask.. jag har kallat mig Blodeuwedd sedan 2001 och det har hängt kvar.. Maid of flowers.. gjord av blommor.

Oh rise
And wake
Fairest Lady of
Spring

Come and be wed 
To the Forest King

Flower-face 
Is your name 
Sweet 
Blodeuwedd

Bappho
1

När jag var ung och läste häxlektyr så ville jag gärna ha ett häxnamn, men än hur många namn jag kom på så hade jag väldigt svårt att kalla mig för något annat än mitt riktiga namn. Därför har jag inget häxnamn :-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Meaima
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag var liten så ogillade jag mitt namn och när jag växte upp så vart mitt namn en del av min identitet. Och när jag sen skulle välja ett namn som alias ville jag ha en del av mitt namn i det. Så jag tog delar av alla mina tre förnamn och satte ihop det :p Och det lät bra, kändes bra så då blev det de.

kanske inte det mest fantasifulla men det kändes rätt och jag gillade det :) och det är huvudsaken :)

Fjorgyn
1

För ett tag sedan läste jag en bok om nordisk mytologi och namnet Fjorgyn har fasnat sedan dess. Hon är jordens, åskans och regnets gudinna. Hon är dotter till Natt och Anar och var Odens älskarinna och tillsammans fick de sonen Tor.

[Ravenna]
1

#0 Yumie, i rubriken står det "alias" och i ditt inlägg "häxnamn", vilket menar du? För det alias man har på forumet behöver ju inte vara ens häxnamn, om man nu har något. :-)

Jag har flera olika namn, vilket är intressant eftersom de har med olika aspekter av mig att göra samtidigt som inget av dem säger vem jag egentligen är. "What's in a name" var det väl nån som sa. :-)

Mitt alias Ravenna är ett namn som kom till mig en sen kväll, man kan säga att det är ett magiskt namn eller häxnamn om man så vill. Det är en utveckling av det första namnet jag tog mig, vilket var Raven.

Jag har också ett namn som gavs mig under en healingceremoni som jag genomgick med en shaman, som dels var ett helande men också en initiering. Namnet gavs mig inte av shamanen, utan av andarna genom shamanen. Detta namn känns väldigt nära hjärtat.

Sen har jag förstås det namn jag själv valt som efternamn, lite speciellt för mig.

Och så är jag döpt till Åsa som ju är ett riktigt gammalt fornnordiskt namn för "as", "gud/gudinna". Passar ju bra. :-)

[M.Hassel]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej!

Tack för alla fina och intressanta svar! Det är verkligen intressant att läsa hur andra väljer sitt häxmnamn. Och förlåt om jag var otydlig, jag menade att ett häxnamn är som ett alias. Fast et kanske det inte är.

Jag räkande ut min siffra från mitt födelsedatum också och fick siffran åtta istället för ett. Det kanske är bättre att välja häxnamn efter födelsedatumet istället för namnet då namnet kan ändras med tiden.

Men det är ju bara om man använder numerologi vill säga. Nu funderar jag på att välja Yumie eller Sakura. Jag gillar nämligen körsbärsblom. Sakura betyder körsbärsblom på japanska.

Jag ska nog använda min pendel och fråga vilket namn jag ska ta.

Var välsignad!
Yumie

[Ravenna]
1

#9 Ja, det är intressant att höra hur andra tänker kring detta. Och angående alias eller häxnamn så beror det förstås också på vad man själv menar med dessa ord.

Fjorgyn
1

Intressant. Mitt alias är ju inte mitt "häxnamn" det namnet är det bara jag som vet vad det är Flört

Denna kommentar har tagits bort.
[trumman]
4

Det blev som det blev med mitt "nick" eftersom det är både stubbe och gran vid sten efter sten uppe vid långbacken där n Per-Anders bor.

Sällan saknad innebörd, ibland kanske jag tänker: nä, inte det, men så byter jag inte ändå för det fina med kråksången är ju att det just inte sjunger alls om den!

exigo
1

Mitt namn är det ingen annan som vet. Mitt alias "exigo" är latin och betyder exakt. Anledningen till att jag valde det är extremt tråkigt och har inte ett dugg med det här att göra. Det är udda, lätt att komma ihåg och lätt att stava. Och extremt anonymt…Foten i munnen

Tråkigt. Jag vet. Mitt riktiga namn som säger vem jag är, det är något helt annat. Men det är ett gammalt lappnamn som står på körkortet. Nej, jag är inte same. Men från lappland. Mitt magiska namn. Det har snarare med min natur att göra…

Acerventus
0

Intressant att läsa hur alla har tänkt! :)

Mitt eget användarnamn består utav två latinska ord. Jag hittade dem när jag försökte hitta ett fint och ovanligt hundnamn. Jag hittade inget hundnamn. Men jag hittade acer och ventus. Som betyder stark/hård vind. Vilka jag tyckte lät fina tillsammans, och som senare kom till användning som just användarnamn.

skogsbergs-anna
1

Jag har inget häxnamn, Anna är hela jag och jag är altid den jag är. Kan inte riktigt komma på varför jag ska kalla mig något annat ibland, jag blir inte mer magisk eller fokuserad för det. Har verkligen försökt att komma fram till ett häxnamn förut men inget har kännts bra. Skogsberg är ett gårdsnamn och en del i byn jag växte upp i kallade mig för Skogsbergs-Anna.

Gör hellre fel än inget alls.

ThreeStars
1

Jag valde att göra en mix av det jag älskar mest, och som jag känner mig kopplad till: Jord och åska. Sen för att få det lite häftigare, så blev det latin också Flört

Edit: mitt häxnamn, alltså. Mitt alias här på sajten är bara från "Neon" eftersom jag hade en period då jag älskade neonfärger, och "Nea" som jag brukar kallas :) Sen har jga också haft det ganska läge, så det kändes naturligt att använda det här ^^

[Baubo]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Intressant tråd :)

Mitt alias här valde jag för att Baubos symbolism är mig väldigt nära hjärtat. När Demeters dotter Persephone blev kidnappad och försvunnen, då blev Demeter så dyster att hon glömde väcka naturen ur sitt slummer och våren blev då borta. Baubo var till sist den som fick Demeter att skratta genom att lyfta upp sina kjolar framför henne :D I antika Grekland höll man fester för unga flickor i Baubos namn, då var det glädje och stolthet i sexualiteten som gällde. Så Baubo står för styrka, sexualitet, stolthet och framför allt glädje och skratt!

Något hemligt häxnamn har jag inte, kanske det nån dag kommer till mig… Men annars har jag olika namn. Jag har ett namn H. som bara mina närmaste släktingar kallar mig, det är mitt riktiga andra namn. Sen hade jag ett smeknamn i 15 år som alla förutom släkten kallade mig. För ca 1,5 år sen ville jag bli av med smeknamnet eftersom jag inte längre var den person (det var namnet på en insekt). Jag började kalla mig för mitt riktiga första namn M. och detta kallar alla mig förutom släkten  som fortfarande kallar mig H. som har aldrig kännts som rätt nams för mig. Jo, jag sätter tyngd i namn, kanske lite väl mycket :P

NightLily
1

Mitt Häxnamn är Night, för att jag är uppe på natten och så har jag märkt att mina krafter fungerar bäst när det är mörkt ute. =)

Elena-Maria
0

Valde ett när jag var 13, 14 men jag tycker inte det passar längre, det tilltalar mej inte. Så nu har jag inget. Kommer nåt till mej så kanske jag tar det, men jag har inte bråttom =)

Mitt alias kommer av att det är en annan variant av mitt riktiga namn (som jag aldrig gillat) samt att jag är en italienska-nörd som läst Gabriele D'Annunzio's "Il Piacere" (tror den heter Njutningslysten på svenska) där de två kvinnliga huvudkaraktärerna heter Elena och Maria. Två totala kontraster, Sköna Helena av Troja som man krigade för och Maria, madonnan, den totala motsatsen.

Fred och god växt!