Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1622 ggr
cahk
0

Egna oljor? köpta?

Hej allesammans!

Jag har börjat kikat runt på lite olika spells och vad som förekommer i dom, jag har märkt att det ofta ingår oljor som är en ''färdig gjord'' olja. T.ex. blessing oil, som då består av olika ingridienser.

Gör ni alla sådana oljor etc. från grunden själva? Och hur vet man vilket recept som faktiskt är bra?

Väljer ni att köpa dessa oljor? Har ni tips om pålitliga ställen att köpa ifrån?

Förekommer det annat än oljor som är ''färdig gjorda'' och inte en ren ört t.ex? Som man då köper eller gör själv från grunden?

Ska bli intressant att se vad ni har att säga :)

PS: Vet inte om detta inlägg ligger i rätt grupp?

[Baubo]
0

Hej! Jag gör alla oljor själv, har alldrig prövat köpta. Oftast kokar jag ihop resepten själv, en del gamla "traditionella" som jag tyckt verkat bra har jag prövat.

"Förekommer det annat än oljor som är "färdig gjorda" och inte en ren ört t.ex? Som man då köper eller gör själv från grunden?" Är inte säker på om jag förstår vad du menar här? Menar du om det finns annat än oljor som man använder inom magi? Som tex rökelse? Det finns ju :)

cahk
0

Jasså, men hur vet man vad som är ett bra recept? Finns massor på internet, vissa innehåller olika ingridienser och oftast står det inte hur mycket av varje man ska ha i.

Jag skulle också vilja göra mina egna istället för att köpa, känns mycket bättre. Men är ganska ny så förstår inte hur jag ska få tag på pålitliga recept? Eftersom jag är i nybörjar stadiet kanske mina spells inte fungerar överhuvetaget (?) så vill ha ingridienser som man kan lita på, då vet man att det inte var den som gjorde att det inte funka.

Jag menade andra ingridienser som kan förekomma i en spell som också är ''färdig gjorda'' ingridienser, utöver oljor. (som blessing oil som består av egna indridienser) eller är det bara olika ojlor som är färdig blandade på sidan om?

Hoppas du förstod lite mer nu, vart lite rörigt.

therootdoctor
3

Både och.

Fördelen med att köpa oljor från duktiga produktmakare har fördelen att man slipper experimentera, sparar tid och kan rida lite på deras kraft. Problemet är att hitta dessa tillverkare då det oftast bara finns en eller två seriösa tillverkare i de flesta länder. Dessa oljor är oftast bättre än vad de flesta kan producera hemma själv.

Fördelen med att tillverka produkten själv är att man lär sig göra dem och att man kan göra recept som oftast inte kan återfinnas på marknaden, såsom Mosca olja (som innehåller flugor), bävergällsolja, död mans olja (som innehåller ben från en död) osv.

Vi på therootdoctor tillverkar bland annat hoodoo oljor och annat i liten skala och improterar oljor från Lucky Mojo Curio Co.

ThreeStars
0

Var kan man hitta dessa recept? Och vilka är de olika användningsområdena?

therootdoctor
3

Det finns ett antal receptböcker på engelska men man bör börja med att lära sig de olika örternas traditionella användningsområden. Annars förstår man inte recepten och kan lätt luras.

Det finns en mycket känd receptbok som tillkom i en amerikansk häxbutik (The magical Child) i New Jersey på 60-talet. Den skrupelläsa innehavaren, Herman Slater, knyckte från alla han kunde och infogade recepten i sin bok. Sedan lät han alla som ville skriva in sina egna recept och en hel del tillkom under butikens många heroin- och opiumfester.

I en hel del av recepten återfinns lavendel. Lite märkligt i de flesta fall. Förklaringen ligger i att Lavendel anses främja homosexuell kärlek och Herman infogade örten i hopp om att homofiera världen. Han dog senare i AIDS, tämlligen hatad.

I ett annat fall har välkända varumärken blivit uppköpta av större företag och recepten gjorts om för att bli så billiga som möjligt att tillverka. Det är fallet när det gäller märken som Anna Riva, Seven Sisters of New Orelans m.fl som blev uppköpta av världens största tillverkare-, Wisdom Products. Deras oljor finns över hela välden och innehåller numera endast färgad mineraloja med syntetdoft.

Det finns recept för det mesta. För att få mer kärlek, sex, pengar, för att bryta relationer, för att förbanna, för att rena & bryta ont, för att få sin chef att bli inställsam, för att läka, för att öka sin kraft, för att dominera, osv, osv.

Ett recept görs oftast genom att kombinera olika egenskaper hos ingredienserna.

En för att få folk att lyssna eller öppna sig - som exempelvis Muskotnöt. En för att deras kärlek ska väckas - exempelvis Ros eller likande och en för att förvirra dem - exempelvis Vallmo eller någon av de giftiga nattskattesorterna - utgör en vanlig kombination i traditionella kärleksoljor. Därtill färgsätts ofta produkten enligt gängse färglära.

Förutom själva ingredienserna tillkommer sen allt som handlar om läsningar, bön, tankekoncentration, tidpunkt för tillverkning osv.

ThreeStars
0

Åh gud vad intressant! :)

cahk
0

Verkligen intressant! :)

AnaMadde
0

Var lär man sig allt detta?

[Baubo]
0

therootdoctor sa det.