Ljusmagi och ritualer
Hej Hej.
Jag har varit intre4sserad av ljusmagi länge och skulle gärna vara en häxa. Jag är dock så rädd för ritualerna, att utöva dom då då vill säga. Jag höll på med satanism och djävulsdyrkan när jag var liten och då var det ju så att man fick ingenting om man inte gav någonting i utbytte.
E det sama med ljus magi eller får man ta en massa energi utan att behöva ge någonting i utbytte. Eller hur funkar det där igentligen?
Jag vill kunna göra en ritual utan att behöva oroa mig för att ngonting negativt kommer att henda senare för att jag bytt bort en dålig vecka mot en bra, så får jag den dåliga veckan senare istället och då kraftigare en den skulle varit om jag inte gjort ritualen.
Ni får gärna bäreta hur det går till och hur man kan undvika att det ska bli negativt vid ett senare skiffte.
Jag tror även på gud, jesus och den heliga ande så man kanske kan säga att jag blir en troende häxa? Deta betyder dock att jag även tror på Satan, Demoner och Onda andar.
Hällsningar

Jag har aldrig varit med om att jag har varit tvungen att ge något i utbyte, om jag inte jobbar med ett väsen som kräver ett offer/betalning då förstås. Så jag känner inte alls igen mig i din tankegång.
Jag känner inte heller igen termen ljusmagi. Är det ljus som motsats till mörker? Vart har du hittat termen?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Ne jag har väl kommit på den termen själv. Ett eget ord då vill säga.
Ne jag har ju som sakt hållit på med djävulsdyrkan och det anser jag då är mörk magi med onda vässen.
Så då kallar jag helt änkelt deta för ljus magi när man inte håller på med onda vässen utan goda ljusa vässen.
Det är enbart därifrån jag har fåt det begrepet.

Med tanke på att du är rädd för att utöva magi, oavsett vilken, så är min spontana tanke att du väntar tills du känner dej mogen. Annars är risken stor att du hamnar i samma känsla som förra gången. Kanske att du ska lära dej mer om den sorts magi, inriktining som du vill ha, och sen när du känner dej bekväm så kör du. Eller kan du kanske utse en mentor en hjälpare som kan kan ge dej mod? Respekt och försiktighet brukar vara en bra utgångspunkt, men rädsla kan många gånger slå fel.

Ljusmagi = magi med ljus
Ljus magi = motsatsen till så kallad mörk magi
Eller?

Att känna rädsla och oro är aldrig bra, så det kan vara bra att göra sig av med de känslorna först.

Spontant så känner jag att du inte bör hålla på med magi över huvud taget med tanke på vad du hållt på med för slags magi tidigare.
För mig känns det som att man kan inte bara vända som en hand och "bli" en ljusmagiker så att säga.
Har man hållt på med djävulsdyrkan osv så tyder det på, för mig, att man är "mörkermagiker" kommer inte på bättre ord.
Tror itne man kan vända på det bara för att man vill.
Ljusmagi har jag lite inblandat i mina små ritualer osv.
i Ljusmagin som jag utövar använder jag mig av vissa färgade ljus för att få en speciell känsla i ritualen.
Om det t ex handlar om kärlek och sådana känslor så använder jag mig av röda elelr rosa ljus.
Om det är sol/eldmagi så använder jag gula eller orange ljus.
Mycket mer än så tror jag inte ljusmagi är.
Vill man sen förstärka energin från färgerna och ljusen kan man gnida lite olja runt omkring ljuset som man sedan kan gnida av på sig själv eller annat för att ha magin med sig, på huden o dyl.
Ljusmagi är väl inget speciellt mer än att man använder ljus som fokuspunkt för ritualen eller liknande.
Bara mina tio öre
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se
Sök på google efter ljusarbetare. Man måste va försiktig med sådan kunskap. Med kunskap kommer makt, med makt kommer ansvar. Magi (kunskap) är allvarliga grejer. Lek inte med elden du kan bränna dig, eller snarare Lek inte med elden den sprider sig. Ps: Du kan alltid bli "god" det är ett val vi själva väljer. Lycka till på din resa //Mvh Estelle_92

Nu är jag väldigt ny till det här och har inte börjat "hålla på med nånting" än, jag läser för tillfället bara en hel del för att förstå vad allt innebär och handlar om. Har dock läst mest om "Wicca" och utgår ifrån kunskapen jag fått inom det. Efter vad jag förstått hittills så handlar det mycket om respekt och förståelse. Främst då för djur och natur, jorden och så gudarna och gudinnorna. Någon får rätta mig om jag har fel, men jag gissar att när man sysslar med vit magi (alltså ljus magi, god magi) så handlar det inte om byteshandel eftersom de inblandade förväntas vara goda väsen. Onda väsen (alltså inom svart magi, mörk magi) är väl giriga och vill alltid ha tillbaka vad de ger.. Dock skulle jag personligen känna behov av att ge lite tillbaka om magin gav mig bra saker, man vill ju visa tacksamhet. Eftersom respekten för naturen uppenbarligen är väldigt viktig för en god häxa skulle jag vårda den genom exempelvis sopsortering och att använda ekologiska produkter o.s.v.
Är jag helt ute och cyklar eller har jag en poäng? :).

Ljusmagi är när man arbetar med ljus,, alltså arbetar med magiskt arbete som innefattar ljus
Sedan finns det väl ljus magi, men det är ju något helt annat i mina ögon. Jag skulle nog vilja tolka det som ett annat uttryck för vit magi.

Det finns säkerligen giriga väsen, men ibland upplever jag det som att väsen lättare kan manifestera det jag ber om, om jag ger offer, före och efter. Ibland när jag ber en närstående död om hjälp, så kan ett enkelt glas vatten ge ett bättre resultat.