Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 7080 ggr
dragonstar
2008-10-24 15:51
1

Förkyld

Hej alla!

Ligger just nu hemma i en förkylning och eftersom att dessa tider är på intågande nu tänkte jag att vi kanske kunde starta en förkylningstråd med tipps o förslag på vad som kan lindra syntomen.

Hoppas det inte finns en sådan redan. Kram på er alla i höstmurret.

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dragonstar
2008-10-24 15:53
0

Jag kan ju tippsa om att om man har lite ont i halsen ska man gurgla med vodka (inte svälja). Det har hjälpt mig flera gånger.

BiGavia
2008-10-24 15:54
0

Timjan/Rödklöver motverkar hosta. Å så massor av varm kärlek e boten!

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

BiGavia
2008-10-24 15:56
0

#1, Det går bra att gurgla med vademecum också, synd att inte svälja vodkan.Skrattande

aris-eile
2008-10-24 16:04
0

Ingefära - honung, vitlök och nässla.

Timjan är som sagt bra, och som hostdämpande är ju alltid Papaver sominferum bra. Men det får man ju inte nyttja på eget bevåg.

Men mot själva viruset hjälper inget. Men man får kraftigare immunförsvar av god kost och ett bra humör.

BiGavia
2008-10-24 16:07
0

Nä, mot virus hjälper inget, än att förklara att det e inte välkommet! Det brukar funka för mej, intala mej att jag inte blir sjuk!

dragonstar
2008-10-24 16:09
0

Ja honungte är nog standrad hoss mig denna månad. =) jo men BiGavia drick det du men passa dig för alkoholkontroller om du åker till jobbet.

BiGavia
2008-10-24 16:10
0

vademecum???Skrattande Vodkan använder jag till tinkturer.

Astraea
2008-10-24 18:37
0

Mitt bästa tips är faktiskt det samma som BiGavias, att intala mig att jag inte blir sjuk. Effektivt för det mesta. Å andra sidan är det ju precis som Aris-Eile skriver mycket som väger in. En bra och balanserad kost, nog med sömn och motion samt att vara extra snäll mot sig själv när man är extra sårbar. T ex när man är nedstämd, stressad etc. Genom att reflektera över sin livsstil när man är frisk tror jag man undviker de mesta sjukdomarna men givetvis raggar de upp en rejält ibland i alla fall.

De få tillfällen jag är sjuk gör jag som katterna, sover bort det. Jag försöker vila så mycket som möjligt, givetvis med vissa kurer som extra hjälpmedel. Sedan, så fort jag märker att det börjar gå över bäddar jag rent och städar, vädrar ut ordentligt och ser till att bacillerna försvinner. Spelar ju ingen roll om de egentligen gör det eller inte. Jag tror att de gör det, alltså hjälper det mig. :)

Och förresten, honungsvatten är värdelöst som kureringsmedel då honungen förlorar sina antiseptiska egenskaper vid upphettning över 40 grader, om jag inte miss helt fel. Fast å andra sidan är det riktigt gott och lindrande vid hosta.

Krya på dig Dragonstar!

Casiopeia
2008-10-24 19:15
1

#8 Det är därför man ska ha i honungen först när vattnet är jummet :-)

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

dragonstar
2008-10-24 19:43
1

Ahh oki hånungsvatten got it! =) ja jag kan ju itne göra så mycket åt min livstil mer än det jag gjort. mEn jag jobbar på det =)

blodtopp
2008-10-25 14:10
0

Ingefära i varm mjölk med en skvätt honung och lite smör (ja, smör) är kalasbra för onda halsar. Ingefära i hett te drar igång värmen i kroppen också vilket i alla fall för mig gör att det gär över fortare. Och så att ta tillskott av röd solhatt/echinacaea =)

dragonstar
2008-10-25 18:10
0

Ja håller på att bli bättre. Nu kämpar jag mot snuva o hosta så i övermorgon är jag nog frisk =)

spindelfot
2008-10-25 18:19
0

att gurgla sig med saltvatten, vatten med upplöst salt i funkar väldigt bra mot halsont.. men svälj inte, då mår man dåligt.

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Sebastian
2008-10-25 18:49
0

Drick starksprit. Det dödar bakterier sen blir det fan så mycket roligare att vara sjuk.

Bodvar
2008-10-26 16:06
3

För några höstar sedan skapade jag denna formel mot förkylning i enlighet med svensk folktradition. Läses tre eller nio gånger med inlevelse och övertygelse.

Oden var ute och gick på vägen. Då mötte han förkylningsjäveln.
Vart ska du gå? frågade Oden.
Jag ska gå till (namnet på den sjuke) och sätta hosta och harkel, snuva och snordropp, feber och frossa!
Det ska du visst inte, svarade Oden. Jag sänder dig till en skog där ingen bor, till en sjö där ingen ror, till en ö där inget gror, där binder jag dig med hämsko och härfjätter, stålband och kätting nio mil under en jordfast sten, ingen människa till men!

Lycka till!

spindelfot
2008-10-26 16:11
0

#15 hur funkar den? för jag antar att den används!

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

Bodvar
2008-10-26 16:20
0

#16 Hur den funkar? Ja, säg det, hur funkar trolldom överhuvudtaget? Om den funkar är ju också en fråga.

Men som alla gamla formler och signerier som de kloke ägnade sig åt så läses den högt av den som ska bota den sjuke. Man läste formlerna tre eller nio gånger.

Och ja, förresten, den funkar genom att den binder och lamslår de sjukdomsalstrande krafterna på en plats dit ingen kan komma och varifrån inget kan slippa loss.

Men som den gamle kloke gubben lappmannen Jon Johansson sa så krävs det att man verkligen TROR annars kan man sitta och rabbla formler tills man stupar utan att något händer.

[randi]
2008-10-27 11:52
0

# 0 Glöm inte heller att ha sockar på fötterna. Ett gammalt husmorsknep. Krya på er alla som är sjuka.

Endroppeihavet
2008-10-27 20:26
0

#14 *LOL* Jo tack. Jag har dragit på mig världens kanonsjuka och det känns som hela min kropp är uppbyggd av slem och hosta. Att vara full låter faktiskt mycket roligare än att snörvla upp ett helt trädgårdsland med sniglar!

Medarbetare på Häxor och Fantasy.

estetia
2008-11-11 15:05
0

Jag tar några droppar Sancho i hett vatten och dricker när jag känner symptom Det brukar för det mesta hjälpa mig
En droppe olja vid näsborrarna gör att det blir mycket lättare att andas genom näsan om man är täppt då förstås

Innehåller oljor av: 
Åkermynta, Eucalyptos, Vintergröna, Nepalesisk peppar, Citrongräs, Kanelblad och en bas av Flytande Parrafin

xDumlee
2008-11-11 15:47
0

Oleum Basileum är ganska bra om man är täppt.. :D då kan man (för det mästa) andas ett tag igen.

Rovanja
2008-11-11 19:33
1

#

Jag fick det här receptet av en god vän till mig för några år sedan då jag var förkyld väldigt mycket. Det har hjälpt mig många gånger… och så smakar det väldigt gott också!

Ca 8-10 cm färsk Ingefära

2 Kanelstänger

6 st nejlikor

Honung

Saft från citron

1 l Vatten

Häll 1 liter vatten i en kastrull

Riv ingefäran och tillsätt den tillsammans med kanel och nejlikor i vattnet.

koka upp

Låt sedan stå och småkoka i ca 30 minuter.

Häll upp detta i en giganorm (enorm, bamsestor) kopp

Tillsätt en rejäl klick honung och pressa sedan ned saften från en hel citron.

Njut av en varm kopp av detta med en varm filt runt dig så kan det både bota förkylning och skapa en mysig känsla.

Hoppas du bli frisk snart!

BB

Rovanja

lightseeker
2008-11-11 21:23
0

ÅH, rovanja, vad härligt det receptet låter, det väljer jag att tro på. (vid nästa förkylnings-tillfälle, vill säga)

Hennum
2008-11-12 00:12
0

mössa är oxå viktigt, precis som strumpor. glöm inte mössan, hörrni! :D

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

dragonstar
2008-11-18 21:30
0

Hr inte tittat in här på ett tag.. Vika recept… Måste ju tästa. =)

Bappho
2012-01-05 08:57
2

Jag ligger i vinterns hittills värsta förkylning och passande nog, skickade Sarah Lawless en länk på FB med sitt sista blogginlägg som just handlar om förkylning med några té-recept. Varsågod: Herbal Tea Experiments by Sarah Lawless

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Zebraflicka
2012-02-17 21:58
1

Nu har ju säkert någon redan detta,menmen ;P

Koka upp vatten i en kastrull och lägg i lite och honung, låt det koka upp och drick det.

Om du inte orkar fixa fram ingefära kan du göra samma sak fast med halstabletter x) det funkar!

Ch Ch Cherry Bomb!