Häxor iFokus

Häxor

Etikettköp-sälj
Läst 2950 ggr
Ioma
2012-02-13 17:36
0

Sökes: Örtförvaring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har under många år försökt hitta en bra örtförvaring på loppisar o dylikt men kammat noll.

Nu hör jag med er här.

Jag är ute efter något gammaldax, gärna slitet och använt eftersom stilen på hela våra liv är så ;-) Nja kanske inte riktigt men vår stil i inredningen är det.

inte shabby chic utan mer rufft och grovt.

Och eftersom jag alltid har mitt altare uppe vill jag att sådana saker ska smälta in lite.

Jag har inte så mycket pengar men en del som jag kan byta med.

Har små flaskor i ofärgat glas med kork. Jag använder dem till dekoration och "småpotions" Underbart vackra.

Har en hel del tumlad sten  blandade sorter.

Ja lite blandat.

Kommer även få hem 60 st pentagram-charms i tibetsilver inom kort.

Hör av dig om du har nåt som kan passa och skicka bild till mig.

kram

På bilden kan du se ett sätt jag använt flaskorna. Det är tre olika storlekar varav den minsta är slut.

Mvh
Marika "Ioma"

Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

Praefatio
2012-02-14 22:02
0

Förvarar du buntar i knippen eller i smulat format? Hade jag haft plats för en permanent magisk hörna hemma så hade jag snickrat/täljt/pysslat ihop en anordning av grenar eller betsade rundstavar, beroende på vad man vill ha för känsla. Dessa stavar kan man ju hänga/sätta fast vid sitt altare på valfritt sätt, kanske i tjocka hamparep från taket om man gillar en naturlig look eller monterade som handdukshållade om man vill ha det så. Bara att hänga upp örtknippena i alfabetisk ordning, enkelt och lätt!

Ioma
2012-02-16 11:54
0

Smart! Just nu är det smulat eller småbitar som jag behöver plats för.

Har en stor gren fastsatt på väggen som jag kan hänga knippen i, det har jag faktiskt inte tänka på att jag kan använda den till så tack för det tipset!

jag tänkte jag kanske kunde använt de små flaskorna till det men då är det väldigt små mängder som får plats, det är bara 2 & 3 millilitersflaskor.

Jag är nog mest av allt ute efter något i trä, kanske en minibyrå eller liknande.

Men hmmmmm. Nu kom jag nog på nåt faktiskt.

Jag håller ju på med scrapping o liknande och har en die som skär ut tändsticksaskstora askar. Jag kanske skulle kunna göra någon minibyrå i papper eller liknande och dekorera som jag känner för det?

Hur tror ni örterna skulle trivas i askar av papper?

Mvh
Marika "Ioma"

Zoraye
2012-02-16 12:33
0

Inte så bra, särskilt med tanke på att papp/er gärna drar åt sig fukt. Hellre då keramik, glas, eller annat.

Ganna
2012-02-16 13:02
0

Har du tänkt använda örterna för deras doft eller medicinskt är det ingen bra idé att låta dem hänga i knippen, de förlorar arom och eventuella medicinska egenskaper. Som Zoraye redan påpekat, bruna eller helt ogenomskinliga glas- eller glaserade keramikkärl som är tätt förslutna är det bästa.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

LinaLj
2012-02-16 13:40
0

Håller med ovanstående. Själv använder jag glasburkar som jag har målat i mörka färger till de mindre örtera och stora höganäs krus till de större. Just höganäskrusen är väldigt vackra och dekorativa och finns i en hel hög med storlekar, de är dessutom relativt billiga.

Bappho
2012-02-16 14:04
0

Jag gissar att man inte heller får plats med så mycket av en ört i en tändsticksaskbyrå.

Själv har jag örterna i ziplock-påsar som i sin tur ligger i en träkista.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ioma
2012-02-16 16:02
0

Ja jag var lite fundersam på det där med papper. Hade varit roligt om det funkat men man kanske kan göra som Bappho? Att lägga örterna i ziplockpåsar i pappbyrån?

Jag tände lite på ideen att göra en egen när jag ändå ÄLSKAR att pyssla med papper o sånt som ni kanske kan se på bilden i TS *S*

Höganäskrus är ju väldigt vackra, ska kika på sånt på loppisar i sommar tror jag. Känns som att det skulle passa väldigt bra i vår stil. Om inte till altaret så till köket. hihihi

Jag använder örterna som symboler för jorden, för doftens skull och vissa för sina medicinska egenskaper. Så det beror helt på vilka örter det handlar om förståss ;-)

jag använder så pass lite av örterna varje gång så tändsticksaskstorlek skulle nog passat perfekt.

O lavendeln som inte är i bit hänger jag upp i grenen för det doftar sååå gott hela tiden.

Tack sååå mycket för alla tips!

Mvh
Marika "Ioma"

[NadjaIyona]
2012-02-17 21:53
0

Snyggt! Verkligen bra jobbat.