Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 1588 ggr
Whiskery
0

Vad menar universum med detta?

Hej! Jag ska fatta mig väldigt kort då jag har lite bråttom och skriver detta på min Iphone så det kommer inte se grant ut, en liten förvarning bara. Jag har alltid varit intresserad av det ockulta och mystiska. Och jag har prövat att göra ett par ritualer och förtrollningar. Men jag började bli sjuk, inget allvarligt dock. Men fick mycket ont i huvudet och märkte att saker ändrades i skolan och så. Så som mitt förhållande till mina vänner, så jag slutade och efter några månader blev allt bra igen. Ett par yttligare månader efter det prövade jag att göra en kärleks förtrollning som funkade smått, men hade ingen riktigt verkan men märkte vibbar från person X. Men då märkte jag att samma sak började hända igen och jag slutade med det tvärt och låste in mina böcker och rökelser i en låda och där ligger dom nu. Kand et ha varit universum som säger åt mig att jag inte är gjord för atyt hålla på med "magi" och mystik?

ExNihilo
1

Något att fundera på…

En kvalificerad uppskattning av antalet stjärnor i hela universum är 70000000000000000000000 st. För att illustrera hur stort antal det är så har man uppskattat antalet sandkorn på samtliga jordens stränder till ca. en 15:del av det antalet. Hela vårt jordklot lär för övrigt rymmas mer än en miljon gånger bara i vår närmaste stjärna solen, så i förhållande till universum är vi människor verkligen ofattbart små. Om du eller jag vill utforska vår försvinnande lilla dela av universum genom bruket av magi… ja du förstår säkert vad jag vill säga.

Kanske finns det en mera närliggande förklaring. Du kanske inte tål rökelse?

Whiskery
0

#1 Hej tack för ditt svar. Jag trodde att det var ganska uppenbart att jag menade universums krafter - gott och ont, en oändlig balans, karma osv. Självfallet menar jag inte vad har pluto eller den 7000000015 stjärnan har med mig att göra, men tack ändå ;)

Jag använde rökelse då och då, och inte så starka rökelser. Tror inte det, men som sagt tack för ditt svar :)

ExNihilo
2

Ja, det är förstås en fråga om tro (som med allt annat). Jag kan bara ge uttryck för min personliga tro i frågan som du ställde och säga att det du upplevt då förmodligen inte betyder någonting speciellt.

Men vad tror du själv? Just detta med tro är en så pass central del av allt magiskt arbete, så om man nu har denna tanke, att universum, ödet, karma (eller vad man nu vill kalla det) skulle kunna sätta käppar i hjulet så kan det mycket väl bli en självuppfyllande tanke.

scheindel
2

jag tror inte det är någon universell makt som försöker säga åt dig att sluta. jag tror du ska leta efter mer "materiella" förklaringar till fenomenet.

för det första kan det helt enkelt vara slump att de här förändringarna sammanfallit med ditt användande av magi. du pratar om skolan så jag utgår ifrån att du är ganska ung. hos ungdomar händer en hel massa saker, både fysiskt och psykiskt och socialt. ovan på det kommer kraven från skolan som i perioder kan ge ganska mycket stress. det kan ske snaba förändringar som man inte nödvändigtvis är fullt medveten om själv.

för det andra kan det finnas en psykologisk förklaring till att du upplevt förändringar i samband med att du använt magi. vetskapen att du pysslar med magi kan göra att du mer eller mindre omedvetet ändrar attityd till saker och ting. du kanske lägger märket till saker du inte brytt dig om innan, t ex om du letar efter tecken på att din magi funkat, eller tolkar saker annorlunda än du gjort innan i ljuset av att du använt magi. en ändrad attityd kan både påverka dig direkt och få kompisar och andra i din närhet att reagera annorlunda gentemot dig (om de reagerar negativt kan den stress det ger ge upphov till t ex huvudvärk och andra symtom).

det kan också som ExNihilo är inne på vara något som du rent konkret gör som påverkar dig. det behöver inte vara allergi mot rökelse just. det kan vara allergi mot något annat du använder (örter, olika material), eller att du använder strategier som inte är nyttiga för dig. hvudvärk kan man ju t ex få om man spänner sig mycket och det är kanske lätt hänt. om du gör mycket av det magiska arbetet nattetid kan du bli påverkad av sömnbrist. tonåringar behöver enormt mycket sömn. vissa förespråkar fasta innan magiskt arbete. det betyder att du kanske helt enkelt är extra känslig och mår dåligt på grund av hunger. etc…

så tänk igenom vad du rent konkret gör och tänker och leta i första hand en förklaring där.