Häxor iFokus

Häxor

Etikettnyheter
Läst 3897 ggr
Bappho
5

Traditioner som artiklar

Det är flera nu som frågat om olika traditioner och om vi har medlemmar som representerar någon tradition så är ni välkomna att skriva en artikel som ni sedan kan lägga upp här.

Jag tycker att det är bättre att en sådan artikel skrivs av någon som är en del av traditionen.

PM:a mig om ni är intresserade.

/Bappho

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[trumman]
0

Kan du för en intresserad nämna några av de olika traditioner som finns vid namn?

Bappho
0

Traditioner finns det gott om, så man skulle kunna fylla flera A4:a sidor :-)

Men jag kan ju nämna några av de mer välkända. (Det kan hända att jag skriver någon fel när jag försvenskar). Gardneriansk Wicca, Alexandriansk Wicca, Dianisk Wicca, Traditionell Häxkonst som har flera subgrupper förstås, som t ex Cochraniansk (kan man skriva så?) häxkonst där man kan hitta Clan of Tubal Cain, 1734, Roebuck tradition etc. Sedan har vi Andersons Feri, Arician, Stregheria, Hedgewitch, Sabbatic, Toteg Tribe, Mohsian, Correllian, Blue Star, o.s.v. o.s.v.

[trumman]
0

Tack för svar!

Varför tror du det finns så många olika "traditioner"?

Bappho
0

Häxkonsten var ju initiatorisk och hemlig. Om man inte fick vara med så kunde man ju alltid säga att man tillhörde en gammal familjetradition och att man blivit initierad av någon gammal faster eller liknande ;-)

Sedan när alla blev övertygade om att Gardner skapat sin egen tradition så blev det okej att bara skapa något utan att ha en gammal faster i fickan.

[trumman]
0

Precis som jag trodde. Tack för svar, nu är jag nöjd.

Bappho
0

Det är säkerligen dock lite mer komplext förstås än min snabba förklaring.

Ganna
0

Rent semantiskt är det relevant att skilja på "häxkonst" och "witchcraft", det är två olika företeelser om än med vissa gemensamma drag. Förvirring har uppstått dels genom den antropologiska användningen av "witchcraft", dels för att termer i översättning sällan täcker betydelsen av det andra språkets motsvarande ord.

Inte har det blivit enklare iom att "witchcraft" även det blivit ett luddigt ord som kan innefatta "allt".

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

#7 Det betyder alltså att jag borde skriva brittisk traditionell witchcraft istället för brittisk traditionell häxkonst när jag skriver på svenska?

Ganna
0

#7 I det fallet nämner du specifikt ett område/land, så blir det möjligen lite tårta på tårta och det framgår tydligare att "häxkonst" avser ett översatt begrepp. Men det beror delvis på kontexten som så ofta när det rör översättningar.

Vet man att läsaren förstår att man avser en (regionalt) avgränsad traditionssfär, kan man vara lite lössläpptare i språkbruket. Det är ju dock sällan fallet på ett öppet forum. :)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

Jag förstår i o f s vad du menar med att det är skillnad på häxa och witch, men det känns samtidigt fel att blanda två språk i ett begrepp. Det blir till att hålla sig till engelskan då ;-)

Ganna
0

#10 Jag förstår precis vad du menar, jag har också svårt för svengelska. En lösning är att peta in en förklarande parentes för att kunna använda "häxkonst" i resten av texten.

Bappho
0

#11 Jag åker på en rak "språkpolis"-höger av min son så fort jag blandar in engelskan i svenskan, så jag försöker numera skärpa till mig ;-)

Ganna
0

#12 Så tuff som han ser ut nu för tiden får du passa dig extra. ;)

Men apropå ämnet så finns det ju ett exempel i ditt inlägg #2, där skulle jag ha skrivit "…Brittisk Traditionell Häxkonst (British Traditional Witchcraft) som har flera subgrupper förstås, som t ex Cochraniansk (kan man skriva så?) häxkonst där man kan hitta Clan of Tubal Cain, 1734, Roebuck tradition etc." (mina tillägg i kursiverad fetstil).

På så vis ger man dessutom fler sökbara termer som extra lök på laxen.

AnnaGreta
0

I #2 nämns en massa traditioner, men ingen av dem har väl någon anknytning till Sverige eller Norden?

Nordiska tradition brukar nämnas, eller kanske nordisk trolldomstradition, men är det en enda? Det kanske inte finns lika många fantasieggande namn på dem, men det hade varit intressant om det gick att bena upp det hela lite mer.

I alla fall kan man väl skilja på en tradition (traditioner?) med inslag av kristendom som vi kunde läsa om i artikeln "Magisk tradition med Kristen dominans" och den (de?) med mer fornnordiska inslag? Men mer än så..?

Bappho
1

Det finns en hel hög traditioner knutna till det nordiska på det ena eller andra sättet. Som sagt, det går att fylla sidor :-)

Tyvärr är det ingen ännu som velat skriva något om sin tradition. Jag väntar på pm Glad

AnnaGreta
1

#15 I väntan på pm får du gärna nämna några stycken av dem! Nöjer mig med rader ;)

[trumman]
1

Ju mer böcker man vill skriva, kurser man vill sälja och dessutom vara den enda som skriver/säljer dom, ju fler traditioner hittar man på?

Då gärna löst baserad i ngn obskyr obevisbar "tradition" som kanske funnits ngngång ngnstans.

Ganna
0

#17 I min mening kan man möjligtvis läsa böcker om traditioner, men inte bli en del av dem utan att upptas på något sätt, ex.vis. genom en initiation. Även om traditionen är synnerligen öppen med vad de gör, hur och varför.

Samma sak med kurser, de kan lära ut tekniker och metoder, men en tradition av värde kan man inte bli en del av genom en kurs.

Därför bör man fundera över vad man är ute efter när man köper en bok eller går en kurs som säger sig förmedla en tradition.

Det kan vara värt att nämna att jag med tradition inte avser en kulturs gemensamma seder och värderingar, utan en specifik kunskapsväg med mysterieinslag.

Bappho
1

Jag vill dock påpeka att det finns en hel del riktigt intressanta traditioner inom den moderna häxkonsten och att det finns så många kan ju också betyda att just wicca har något som fungerar.

Ganna
0

#19 Absolut. Det är som vanligt en fråga om att skilja agnarna från vet(t)et. Men wiccas popularitet är också en fråga om tajming och "PR", som ju även fört med sig mindre bra företeelser. Samma sak för (den öppna delen av) British Traditional Witchcraft.

lightseeker
0

jag är intresserad av nordisk trolldomstradition, men är inte invigd i någonting.

Jag har haft flera människor i barndomen och in i vuxet liv som delar sina erfarenheter/kunskap/tro med mig, av varierande slag, och fortsätter att öppna mig för nytt.

Någon artikel kan jag därför nog inte bidraga med, utan inväntar de invigda.