fråga
Är det möjligt att frånta någon sin magi? tex. om en släkting gör det?
eller göra så det ligger vilande?
Det beror nog på vilken tradition man tror på, en del säger ju så. Vissa tror att om man använder sina krafter till ont så mister man "gåvan". En del ser att någon annan kan binda dig så att magin inte funkar mer, eller att någon ande eller gudom kan ta ifrån dig dina krafter om du inte är tillräkligt ödmjuk.
Jag tror inte att någon kan "frånta" din magi på ett sådant sätt att den aldrig ka`n återfås.
Vad tror du själv Floraa? Varför frågar du? Hur ser ni andra på saken?
Det är en väldigt oprecist ställd fråga. Vad menar du med "magi"? Avser du personens inneboende kraft eller dess (eventuella) förmåga att utföra magi?
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Frågan är personlig, och om den är oprecist kan jag försöka formulera bättre.
Kan man binda någons krafter eller helt enkelt ta bort dom? Vet inte hur jag ska fråga tydligare än det #2 ;)
Jag avser personens inneboende kraft, den kraft man föds med.
#3 Om du klumpar ihop en stor mängd saker till en enda lerhög som du kallar "kraft" är det svårt att hitta svaren. Det finns inte EN "inneboende kraft", så den kan man inte binda.
Om du tar bort idén att "magisk kraft" är något särskilt från andra förmågor och verktyg man föds med så visste du redan att saker kan bindas.
Det finns förstås en massa spells och ritualvarianter för att binda "magisk kraft" hos andra. En av de mest populära i svensk folkkultur har varit att klippa till den trollkunnige så blodet kom ut. Eller kasta en sko full av piss i ansiktet på dem. Det ska förstås inte rekommenderas eftersom det - till skillnad från Trolldom - är juridiskt straffbart.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
jag vet att jag klumpar ihop allt, menar verkligen allt och det mesta så hmm svårt att förklara bra….
Finns det andra sätt?menar inte några olagligheter och kommer inte göra nått själv men skulle behöva veta.
Tack för svaren iallfall #1 #2 och #4 :)
Om du tror på att någon kan "ta bort, binda" det du kallar din kraft så är finns ju alltid risken att det går att göra så. Men om du tro starkt på den där inre kraften och är trygg i din tro så kan inget i världen ta bort den MEN eventuellt göra så att du inte orkar använda den, som nu till exempel när du tror att det är möjligt…TRO på dig själv kan ju vara lösningen.
Vet inte om jag förstår dig rätt, men är det någon som har skadliga krafter som du skulle vilja stoppa på något sätt?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#5 Nej. Jag menade inte att det var en brist hos dig. Att klumpa ihop en stor mängd saker till begreppet "magisk kraft" är en vanlig, och felaktig, föreställning. Naturligtvis är det svårt att förklara om man i grunden tror det finns en sådan "magisk kraft".
Ja, det finns andra sätt. Det betyder inte att det kan utföras när som helst, av vem, på vem som helst och hur som helst. Om vi bortser från olika typer av rituella sätt - vilka inte kan utföras av vem som helst, på vem som helst, när som helst och hur som helst - kan du säkert tänka dig vilken effekt hån, nedsättande kommentarer, massiv kritik och förlöjligande kan ha på saker som ibland kallas "magiska förmågor".
Du kan också associera det med saker som utövaren inte vill veta av som exemplevis;
"Jaha så du är en sån där häxa? Du kanske borde tänka på att alla besvärjelser kommer tillbaka gånger tre då! Att manipulera andra leder bara till att du själv blir manipulerad av onda krafter och det kommer leda till ett liv i lidande bortom vad du just nu förstår. Sluta med sånt ont och dumt trams nu!".
"Om man inte vågar se livet som det ÄR så vill man bli förd bakom ljuset och tro på hokus pokus och annat religiöst ljugeri. Du kommer aldrig att få nån "kraft" eller nytta av sånt. Det enda du gör är att framstå som en lättlurad idiot. Ingen vettig kille (tjej) vill ha en sån som du leker att du är."
Osv.
Ord är magiska.
I nybörjarfall kan man ha nytta av att kunna metoder mot "Onda Ögat" gällande sånt som du egentligen frågar om. Googla, läs artikeln här på HIF om förbannelser, testa det som rekommenderas och lycka till.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Jag är så nyfiken på vad denna någon som du vill "frånta magin" har gjort eller vad det är i övrigt som fått dig att fundera i dessa banor? Finns det något exempel, exempelvis..?
Kanske det då också blir lättare att förstå din fråga bättre.
Ingen människa kan ta ifrån dig kraften däremot kan andervärld frånta dig den om du nyttjar detta i onda syften . Det vi med magi kan göra är att hindra andras negativa från att nå fram till oss men vi kan inte ta andras gåva eller krafter sånt är endast ämnat andevärldar att utföra när dom anser vi nyttjar detta för andras skada .
#10 Det må vara din uppfattning, men det finns gott om andra här inne som hyser helt annan uppfattning om det och har helt andra erfarenheter kring det.
Sedan är de begrepp du svänger dig med för svepande, som jag och andra redan påpekat längre upp så finns det inte bara en diffus "kraft". Vidare kan man även undra vad du mer specifikt menar med "andevärld", "onda syften" samt "negativa".
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
# 11 Baserat på 45 års studier av andlig magi samt kanalisering med olika andeväsen . Viss kunskap når vi genom utveckling , introduceras efter vår mognad . Kunskap ges när vi är redo och ännu kanske Ni icke fått taga del av denna men när Ni är mogen då kommer den till eder .
Andlig utveckling stannar icke vi lär hela tiden nytt om sådant vi icke trott existerar , kunskapen kommer dock när vi är mogna att taga emot denna icke förr .
Andevärld / världar = univerums storhet som inrymmer många olika andliga sfärer .
Onda syften / negativa = Skada andra i sin väg med andlig magi vilket är oacceptabelt då kan vi fråntagas vår kraft och gåva dock icke av människan men andervärldar har den makten i sina händer .
Dessa ord är vad min Guide gett mig under kanalisering .
Svaret kan skilja sig väldigt mycket beroende på vilken tradition och eget synsätt man har…
Jag tror att den kraft som finns inom oss, det går inte ta bort, det är en del utav oss och den sitter så hårt rotat så det ska inte gå ta bort. Där emot tror jag mycket väl på att det går genomföra spells mfl som kan hindra en person att utföra magiska arbeten.
Dock så tror jag INTE på att en person kan förlora sina krafter om man gör onda gärningar med sin kraft. DVS om någon kanske inte har kastat en ovannämnda spell som utlöses när mottagaren gör en ond gärning… kanske.
Men att det finns en högre makt som kan styra och ta bort din kraft, när du gör ont. Det tror inte jag.
#12 Oj då, är det kunskapen som väntar var det inga roliga framtidsutsikter. :o
Uppskattar att du delar med dig av din erfarenhet och dessutom delar med dig av din synvinkel på den fråga som ställdes utav Floraa
Men jag kan inte låta bli att få känslan utav när jag läser din text att du försöker måla upp bilden utav att du är mer lärd än andra? Även om det inte är så du vill framstå så, sorry men det är så som jag uppfattar det du skriver.
"…Baserat på 45 års studier av andlig magi samt kanalisering med olika andeväsen . Viss kunskap når vi genom utveckling , introduceras efter vår mognad . Kunskap ges när vi är redo och ännu kanske Ni icke fått taga del av denna men när Ni är mogen då kommer den till eder…"
Det är framförallt ditt uttryck i det stycket "Ni icke fått taga del av denna men när Ni är mogen då kommer den till eder" Som får mig att reagera. Jag kan som sagt inte råför det men jag tolkar det som om du framställer dig mest att vara mer lärd och mogen.
Nu talar jag för mig själv. Men… Det finns flera olika typer av krafter och det skiftar mycket från person till person hur vi arbetar med dessa krafter. Det finns inget som är mer rätt än annat..
När det kommer till tradition/tro, finns det inget som är rätt ellerfel. Som en jämnförelse. En kristenperson har inte en mer rätt tro än en buddist. Samma sak gäller här!
Jag respekterar. och läsar nyfiket vidare av din tro, synsätt och/eller tradition. Men jag tycker det inte är rätt av dig att främställa dig själv som mera lärd
#12 Efter 45 års träning och erfarenhet borde du ha anat att plattityder och tomt "andligt" prat som det där inte utmärker utvecklade andar. Kanalisering ingick kanske inte i träningen?
Klickade på Karamanjakas namn, det gav, föga överaskande:
Den här användaren finns inte längre på iFokus.
Off för att skapa ett till troll att sjuka sig med. Vilde Hilde lives on.. and on.. and on.
Jag har alltid trott att det är man själv som styr "hur magisk" man är. All magi (eller visualisering eller vad man annars vill kalla det) är starkt bundet till hur man själv har det, framför allt mentalt, och är man stark, disciplinerad och flexibel i sinnet så tror jag det blir svårt för någon annan att bryta ner det - precis som att mobbare har svårt för att bryta ner de som är trygga i sig själv. Att ta ifrån någon "magiska krafter" tror jag skulle vara mycket svårt; det skulle innebära att försöka ta bort kunskap och själdisciplin som personen ifråga kanske använt år på att samla på sig. ;)
Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus
#18 Det behöver inte handla om att bryta ner.
Om vi byter ut ordet "magi" och antyder att det handlar om pengar istället. Kan man ta pengar? Visst är det svårare att bryta sig in i ett bankvalv eller hacka datasystemet än det är att begå personrån på gatan. Det är svårare att ta från den som är vaksam. osv. Att tro att man inte kan bli rånad eller att det aldrig skulle hända en själv är ingen garanti.
Därmed inte sagt att det man tror är "pengar" i magisk sammanhang är detsamma som faktisk, gångbar valuta för magiska företag.
Men det spelar egentligen ingen roll eftersom få skulle tycka de saknade något i näringsväg efter att ha blivit bestulna. Många är helt nöjda med att de ser bra ut. Lite som upp-pumpad julskinka.
#19 Vad jag menade var väl snarare att magi är någonting du har inombords, och det borde ju vara lite svårare att sno än rent fysiska grejor. Magi ligger ju inte i hur många prylar du har eller vilka kläder du har på dig (även om sånt faktiskt kan hjälpa), utan om en färdighet du har kämpat, studerat och övat dig till.
#20 Så du tror att det inte går att binda eller knycka bara för att det är inombords? Det trosföreställningen innebär att man med magiska medel och metoder inte kan påverka den inneboende och "möblemanget" inomhus.
Ingen av sakerna är inte svårare eller lättare för den som vet hur det ska göras. Det är snarare mål och timing som avgör hur svårt det är.
Exempel på detta i vår egen tradition finns under begrepp som "modstöld" och "maktstöld" och är välkända begrepp i den svenska folktraditionen. Ta en titt.
Alla människor är väl påverkbara inom alla sina verkningsområden? Vi kan alla manipulera och manipuleras. Vi kan bygga upp och vi kan riva ner.
Om man tror på magisk läkning, så verkar det konstigt att inte tro på motsatsen. Det mesta har sin motpol. Får man magisk kunskap och kraft nånstans utifrån, så borde man också kunna bli fråntagen desamma.
Fast jag tror att vi nuförtiden är alltför tillrättalagda för att våga tala om de lite svårare/mörkare/tuffare sidorna av nästan vadsomhelst. Allt är bara glatt, vackert och gott. Ingen ska ha det djup som består i att man bär på demoner och begångna misstag…
#21: Kolla vad jag skrev;
"Att ta ifrån någon "magiska krafter" tror jag skulle vara mycket svårt; det skulle innebära att försöka ta bort kunskap och själdisciplin som personen ifråga kanske använt år på att samla på sig. ;)"
#23 :-) Jag läste det. Men jag försöker säga att det inte är svårare eller lättare än annat bara för att det satts inom ramen för "magi", utan svårigheten beror på måltavlan.
#24: Det är ju din åsikt. Jag har, som du kanske förstår, en annan. ;) Men visst kan jag hålla med om att det, som så mycket annat, beror på måltavlan.
#25 Åsikter är ganska värdelösa i praktiken.:-) Jag delade min erfarenhet.
Det finns gott om folk som betalar för att svärmodern, den elaka grannen och andra ska sluta kasta spells och domdera med magi. De som använder sig av magi bara för att leka "maktfaktor" i sin sociala umgängeskrets och blanda sitt ego i sådant som inte är deras sak är bra träningsobjekt för just det vi pratar om.
#25: Nu vet du ju inte vad min åsikt baserar sig på…
…eller #26, om man kan skriva.
Personligen är jag väldigt tacksam över dina ofta praktiska och empiriska svar. Detta eftersom jag själv är en mussla över HUR jag gör saker och att jag själv är en åsiktsmaskin. Tycker att konkreta förslag är mycket välkomna liksom empiriska svar. Dessa bekräftar ibland sånt jag vet, ger mej ibland ny kunskap eller får mej att ifrågasätta mej själv.