Häxor iFokus

Häxor

Etiketttraditionell-häxkonst
Läst 4226 ggr
PetitePuma
4

Vad är jag kapabel till?

Hej! Jo, jag undrar- om jag är en såkallad häxa. Vad kan jag göra? Vad är jag kapabel till? Och hur vet jag vad jag kan och inte? Tacksam för svar :)

/M

[stblues35]
0

Det kan väl bara du själv veta?

PetitePuma
1

Men…vad kan man göra? Liksom, förutom att spå och känna saker.

Zoraye
0

Om du nu var en så kallad häxa skulle du veta bra mycket bättre än att ställa den typen av fråga.

PetitePuma
2

Försöker du sätta mig på plats? Eftersom att jag inte riktigt vet än om jag är en häxa, frågar jag. Jag är fjorton år gammal.

NightLily
0

Vad du kan göra beror mest på dig själv =) Hur mycket du använder dina gåvor, för ju mer du använder dem ju starkare kan de bli =)

MadnessReturns
0

Om du är en häxa vet du själv vad dina begränsningar går och hur mkt du kan göra. Börja med att ta reda på information läs böker gå ut och testa upplev. Gör inget dumt och aldrig med avsikt att skada någon. Ta hjälp av någon kunig.

Det viktigaste är att du själv känner vad du är och vad du kan göra. Och gör inte något bara för att det skulle vara coolt eller så för då blir det bara fel/dåligt

Lycka till Glad

Lev in nuet för det tjänar ändå ingenting till att tänka på framtiden för den har inte skapats och det som har varit har varit.

PetitePuma
0

Tack så mycket!! Det ska jag tänka på :) ska spå i helgen och gå till ett bibliotek! ^^

PetitePuma
0

Än så länge kan jag

• pendla/spå
  • känna av humör på människor och djur
  • förstå saker
  • leva mig in i saker/situationer/andra människor
  • se in lite i framtiden/känna på mig när saker snart händer

Vi har häxor i familjen, till exempel min syster. När hon var tre år ca sa hon till min mammas kompis två gånger att hon var gravid (det syntes inte), plus vilket kön det var på barnet. Hon gjorde samma sak även på min mamma när min lillebror skulle komma. Hon sa även för några år sedan att vi skulle flytta till ett annat ställe och pekat. Dit flyttade vi.

Sedan är jag intresserad av astrologi/horoskop/stjärntecken.

Har haft en enligt mig magisk katt ;) han kände av mig.

Räknas man som häxa då? Vad tror ni?

Ganna
1

Nej.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[NadjaIyona]
6

Hennes frågor är inte konstiga, hon är bara 14! Var inte så taskig mot henne. Det är svart att veta i början. Kommer inte ni ihåg hur det var för er när ni började varndra på er väg?

Ganna
8

#10 Vad är "tasktigast", att ta ner upphetsningen ett par pinnhål så att en nybörjare kan börja om och fundera på något vettigt, eller vara "snäll" och låta tonårsegot bli omklappat men individen sänd på en rejäl rundtur som endast slösar bort tid - för både nybörjaren och ev. erfarna som orkar försöka hjälpa till?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

PetitePuma
3

Vänta…va? Så, vara häxa räknas bara med hokus pokus? Och 'tonårsego' var ett jävligt onödigt ordval. Jag är så trött på särbehandling.

Ganna
2

#12 Det finns en mängd trådar här inne som berör det du frågar efter - sök alltid på ett forum innan du ställer frågor.

För större förståelse för häxbegreppet, läs http://haxor.ifokus.se/articles/4df50be5d4ebea3af6006bd1-haxa-ett-ords-resa?discussions-1

Jag ser sällan mina ordval som onödiga och även i detta fallet tycks det ha varit tämligen träffande.

[Baubo]
8

Hej, PetitePuma. Det finns många olika definitioner på vad häxa är. Jag tycker du inte behöver tänka så mycket på vad du är, utforska hellre vad du kan och vill göra. Vad man som häxa är kapabel till är lite olika, alla gör inte samma saker. Det finns artiklar här på sajten som du kan läsa till en början, tex "Att hitta sin väg och våga hålla fast vid den" och "Häxa - ett ords resa".

Dt är 17 år sen jag hittade första boken som beskrev vad jag uplevde, den handlade om häxor och häxkonst. Sedan dess har jag lärt mig mycket genom att läsa, öva och uppleva. Nu så småningom har jag vågat börja kalla mig häxa och inte alla håller med om att det är just det jag är :) Du  själv måste hitta din definition och sedan se om du "uppfyller kraven"  Ha inte för bråttom, du behöver inte kalla dig något. Detta är en lång, krokig väg du stigit på, låt dig uppleva äventyret istället för att tänka så mycket på benämningar :)

Zoraye
0

Det spelar ingen roll hur gammal du är, jag hävdar fortfarande att om du nu var häxa skulle du veta bra mycket bättre än att ställa sådana frågor.
Du verkar ju dessutom ha koll på om andra är häxor eller inte.

Läs, läs, läs och informera dig. Idag finns en hel värld av information att tillgå, till skillnad mot när många andra av oss växte upp och hittade våra respektive vägar.

Lycka till!

Bappho
5

Alla är födda med egna gåvor och bara du kan veta, eller ta reda på vad du kan. Att kalla sig häxa kan vara begränsande, så ha inte så bråttom att sätta en etikett på dig själv. Däremot kan du undersöka och studera häxkonsten och närliggande områden för att ta reda på om det finns något där för dig.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

PetitePuma
4

Tack så mycket för information. Jag håller med, jag behöver inte sätta etikett på mig själv än. Men tonåring som jag är är det svårt att inte ha någon etikett om man säger så ;)

Ganna: Du har ingen aning om jag är egoist eller altruist.

XxKimxX
0

Hej PetitePuma! Glad

Jag vill bara säga att det är okej att inte veta. Tvärt om, ingen kan veta till 100%. Det här är ingenting som har ett lätt svar som typ 1 + 1 = 2.

jag är 19 år och har hållt på med vad "det här" nu är sedan jag var ungefär 9 år. först för några dagar sedan erkände jag och insåg att jag är annurlunda. Sedan om det jag har ingår i titeln Häxa eller inte vet jag inte.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

[TPinks]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

I blame TV

Ganna
1

#17 Med tonårsegot menar jag ett tillstånd du befinner dig i, som går över för de flesta. Det är ett nödvändigt tillstånd för dig just nu, men det sätter snarare krokben än hjälper till i det här specifika sammanhanget.

dragonstar
2

Har inte läs atta inlägg.

Om du är en Häxa eller ej kan bar du veta och det brukar ta lång tid innan man säkert kan säga att man är det. Det är ju så att olika personer säger att häxor gär och är olika saker.

Det du kommer göra är att sålla igneom massor med ider, funderinar, tankar, åskiget.

Det är vad du känner som är det viktiga, läs runt här på iFokus och hitta de som tilltalar dig och jobba med det ett tag.

Örters magiska egenskaper och örtmedecin.

Spådom i kort, runor,pendel, sump…

Drömmar och drömtydning.

Hantvärk.

Gudar och gudinnor.

Magi.

Vissa är väldigt dragna åt olika Wiccanska inriktnignar, andra är nesst inne på örtmedecin eller kanske spådom.

Med andra ord är det jättesvårt att veta om du är en Exa ens för dig. du måste söka innom allt. Jag kallar mig sökare började intresera mig för häxa rnt 13 års older och är idag 23.

Det låter som att du har hittat delar av dig, fortsätt söka innom det då, livet är att lära och ingen är någonsin färdiglärd =)

Lycka till

To the world you may just be one person but to one person you may be the world.

dennas
6

Det finns en traditionell defintion av häxa, och så finns det en eller snarare flera modern/a. Det är vanligt att ordens betydelse sticker iväg, ibland så snabbt att man knappt hinner vänja sej och ibland i mera moderat tempo.

För en del är fett fortfarande fett, fläskigt, flottigt, tjockt, innehållande fett, en kemisk förening etc. I din generation är det ett förstärkningsord. (Hoppas att det inte redan blivit omodernt, så att jag framstår som en relik från jura-perioden, fniss.)

För vissa personer framstår du kanske som en häxa och för andra inte. Är det en önskan om att tillhöra en grupp/ett samfund som får dej att undra? För isåfall skulle du ju kunna googla lite på exempelvis wicca och se om du skulle kunna få hälsa på ett coven för att prova på. Ja, eller nåt annat liknande som intresserar dej.

Annars tänker jag att du fått goda råd här om att stärka och utveckla dina kunskaper, medan du läser och studerar ämnet. Du har ju tiden på din sida! Men jag tycker att du gör rätt i fråga, och jag hoppas att vågar fortsätta fråga och söka svar!

PetitePuma
4

Ja! Det är precis så, jag försöker 'tillhöra en grupp/folkslag'. Det glädjer mig mycket att så många ville svara på mina frågor. skönt att ni förstår! Jag ska fortsätta att söka, läsa och fundera. Kanske är jag ingen häxa, kanske är jag född till konstnär eller sångerska? Jag tror i alla fall på en del övernaturliga saker, kan påverka vissa saker och så.

I alla fall. Tack så mycket för alla svar!! Ha det jättegott :)

/M

Sommarek
10

Typisk tradig iFokus-tradition att tycka att folk måste "sättas på plats" för att "komma ur" vad det nu är för "fas" de skulle befinna sig i.

Jag tror personligen att man "kan" precis så mycket man vill, dvs. att man kan lära sig alla möjliga saker med bara lite vilja och tålamod. Sedan är det ju inte säkert att man gillar allt som har med magi att göra; några gillar att spå, andra att göra salvor, någon tredje kanske är kökshäxa. Häxa är något man kan kalla sig, enligt min inte blygsamma åsikt, om man själv vill och känner att det är en livsstil eller filosofi som passar för en själv.

Sedan är det ju inget som säger att man inte kan vara både sångerska (eller konstnär) och häxa också.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

ThreeStars
1

#24 Instämmer, Sommarek, bra sagt!Glad

[TPinks]
3

#24 Nej, folk behöver inte sättas på plats. Inte heller behöver de komma upp till någon speciell nivå för att få kalla sig ***.

Men det hjälper ingen att tro om sig själv att de inte behöver anstränga sig och att det inte krävs något för att komma någonvart. Det kan vara ett grymt budskap att förenkla och trivialisera det som kräver ens fulla koncentration och dedikering. Det är dilltantens och amatörens kännetecken att försöka förenkla det som kräver ansträngning för att uppnå!

Många har ingen aning vad det innebär att gå häxans /shamanens /magikerns väg. Och det gör det inte lättare för de som söker på allvar att tro att svaret liknar något de sett på film eller läst i skönlitteraturen.

Ganna
1

#24 Jag tror inte någon kommer ur sin tonårsfas genom att "sättas på plats", däremot kan man förhoppningsvis spara lite tid & ansträngning för någon genom att visa att det finns annat än fluff-loopen (som förvisso många aldrig lyckas lämna).

Den loopen (som jag föreställer mig som en svandunig, glittrande, regnbågsfärgad evighetssymbol, milt upplyst på alla håll av vita ljusslingor och ett och annat öronljus) är f.ö. inte förbehållen någon ålder, men verkar lättare att snubbla in i just i tonåren.

Bappho
2

PetitePuma låter sig nog inte sättas på plats och jag tror ingen egentligen försöker göra det heller.

Ställer man en fråga på ett (diskussions)forum så får man räkna med att få en massa olika svar, en del kommer att passa, andra inte.

Att alltid hålla med eller ge de svar frågeställaren önskar är föga utvecklande. Vi svarar ju alla utifrån den plats vi för tillfället befinner oss på. Sedan är det upp till frågeställaren vad han/hon vill ta till sig, om något :-)

Sommarek
6

Roligt hur folk ska tolka ens svar till att passa in i sina egna hållningar. Jag har inte sagt något om regnbågs-fluff (det har inte OP'n heller, vad jag har sett), eller att alla ska hålla med alla. Det brukar finnas ett mellanting mellan att stryka medhårs och att slå folk på käften så fort dom sticker ut näsan. Visst får man säga sin mening, men även det kan göras i vettiga ordalag. Å andra sidan är väl kanske inte just det här diskussionsforumet känt för det, men hoppas kan man ju…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Ganna
2

#29 Nej, du har inte sagt något om fluff, det är min tolkning av var TS befinner sig och även din inställning till ordet häxa skulle jag placera där.

Sen tycker jag inte att någon "slagit någon på käften", men nässkinnen tycks vara tunnare på folk nu för tiden; att ha en åsikt, framföra den rakt och stå för den uppfattas som elakt om inte inlägget strösslas med smileys och verbala omklappningar. :O :P :/

Bappho
1

#29 Jag tror nog ändå att jag vågar säga att vi har människor som representerar hela skalan på HiF och inte bara en massa rivjärn Skrattande