Dragon Rouge?
(Jag kanske valde fel grupp för detta,but whateva)
Vi skall skriva en uppsats på religionen, och en problemformulering, kring en speciell religion/sekt/sällskap etc. som har en kontext senare än 1800-talet
Så jag valde Dragon Rouge.
Däremot finns det inte alls så mycket på google, så ni kanske skulle kunna hjälpa mig med vad ni vet eller länka några bra sidor?
Sen undrar jag vad för sorts problemformulering man skulle kunna komma? Hjärnan är helt tom.
(Läraren kom med ett exempel om problemformulering, typ om Scientologerna och pengar, är man tvungen att betala för att bli frälst? osv)
Tack på förhand :)
Ch Ch Cherry Bomb!

Vad hade du gjort om inte Google eller HIF fanns? Börja där.
Vad gäller problemformuleringen så är det ditt eget ansvar, om du inte ens har den klart för dig kanske du ska välja något annat att skriva om.
Jag hittade deras hemsida, och där fanns en hel del att hämta :)
Yea, tror jag får läsa igenom lite till, och om ingenting ploppar upp får jag ta någonting annat :( det skall ändå vara någonting som är någorlunda självklart
Ch Ch Cherry Bomb!
Jag har vid något tillfälle läst boken "Kabbala, kliffot och den goetiska magin" av Thomas Karlsson. Vill minnas att den kretsade en hel del kring Dragon Rouge.
Jag vet inte om det är något att spinna vidare på, men Dragon Rouge var för några år sedan på tapeten när en av deras medlemar var (är?) politiskt aktiv inom Sverigedemokraterna. Detta skapade en livlig debatt med många avståndstaganden från både sidor. (Sverigedemokrater som inte ville bli förknippade med DR och medlemmar av DR som inte ville bli förknippade med SD.) I det sammanhanget blev DR omnämnda som en satanistisk sekt vilket man från DR håll menar är helt felaktigt. Kanske kan man då se det som ett problem att medlemar av DR i allmänhet blir betraktade som satanister trotts att dom inte själva anser sig vara det?
det bästa är väl att helt enkelt fråga dem vad du vill veta. om jag inte minns fel så finns kontaktuppgifter på deras hemsida.
#3 åh,tack så mycket för länkarna o informationen :) det skulle kunna bli en utmärkt problemformulering.
# 4 Grejen är väl mer att vi skall diskutera själva och argumentera, ta del av olika syner o världsbilder etc. utifrån kontext. Men tack ändå :)
Ch Ch Cherry Bomb!
#5 jag har svårt att se varför direkt kontakt inte skulle vara det bästa sättet att skaffa sig information om syftet är att kunna föra en diskussion eller argumantation om dem? man måste ju veta vad de håller på med för att kunna ha en egen åsikt om dem…
#6 Asså,jo, men det blir ju ingen nyanserad version av det han har att säga. Mitt uppdrag är att ta reda på kontext, vara nyanserad, ha förståelse osv.
Ch Ch Cherry Bomb!
#7 Precis, det är din uppgift - m.a.o. kan du mycket väl ta kontakt med en företrädare vilken rörelse du än väljer, för det är du som ska sovra, kolla fakta, få andras åsikter om det sagda etc.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Jag reagerade också på att du inte vill ta kontakt med någon i Dragon Rouge. Nu är det inte så säker att de ställer upp på intervjuer, men det är ju ändå värt ett försök. Det är ju definitivt bättre att prata med någon som är medlem om du ska skriva om Dragon Rouge. Annars tycker jag att det verkar mer som att du tänker skriva om medias bild av Dragon Rouge eller debatten kring om de är satanister eller inte. Dessutom är det som Ganna skriver din uppgift att kritiskt granska den information du samlar in.
Att få en nyanserad bild skulle i sådana fall innebära att du använde dig av flera källor, såsom intervjuer med medlemmar, mediamaterial, intervjuer med några som är kritiska mot Dragon Rouge etc. På så sätt har du möjlighet att få ett bredare material och dra egna slutsatser kring det du har fått reda på.
#9 precis!
jag kan inte svara på hur DR generellt förhåller sig till intervjuer men de få DR-medlemmar jag träffat har varit glada för att berätta om verksamheten när man har visat ett genuint intresse, så det är ju absolut ingen dum idé att åtminstone kontakta dem och fråga.