Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2482 ggr
Pinkmoon
2012-01-20 19:12
0

Initiering

Jag undrar hur en eventuell initiering till att bli häxa går till? Är verkligen super intresserad av andlighet, häxor, spådom, örter och läkedom o dylikt. Men har inte kommit så långt ännu, mer än att jag försöker läsa mig till lite information osv. För jag antar att man bör initiera sig på något vis för att det ska bli helt rätt? Vet inte riktigt i vilken ände man bör börja. Men jag vet att jag vill bli häxa, och resan lär väl bli aningen lång, vilket jag inte har något emot. Hjälp? Vore tacksam för svar //Nina

Zoraye
2012-01-20 20:45
2

"Bli" häxa? Läs denna artikel, och botanisera bland övriga artiklar som finns på sajten.
http://haxor.ifokus.se/articles/4df50be5d4ebea3af6006bd1-haxa-ett-ords-resa?articles-1

Pinkmoon
2012-01-21 17:17
0

Läst, och tack. Bra inlägg, men min väninna har läst i en bok om sådana saker att man kunde initiera sig vid någon träd eller liknande. Och skaffa sig namn som ingen annan skulle få veta om, som binder dig till den du är/blir. Wiccan är det kanske då. Alla tycks ha olika tolkningar och definitioner på vad en "häxa" är. Ganska förvirrande. Uhmn, verkar inte gå radera inlägg. Eller låsa?

Praefatio
2012-01-21 17:46
3

Det låter som att du måste läsa själv, och läsa mycket. Det din väninna har "läst i en bok om sådana saker" är fel. Du blir inte häxa för att du initierar dig i naturen och skaffar ett hemligt namn. Läs runt på sajten och läs många, många, många böcker. En bok (antar att det är En Wiccas handbok som hon har läst, eller dylik nybörjarbok) kommer inte att ta dig någonstans. Generellt kan sägas att böcker som uttrycker "så här blir du häxa" bara är att rata. Man blir inte en häxa genom att läsa en bok och göra en ritual, precis som att du inte blir rockstjärna genom att köpa en gitarr och lära sig tre ackord, eller inte blir ryttare genom att läsa en hästtidning.

[Ravenna]
2012-01-21 17:47
2

Precis som du säger, så kan det upplevas som ganska förvirrande när det finns olika tolkningar av benämningen häxa. Så fastna inte vid själva orden och benämningarna, är mitt råd.

Gå vidare förbi orden istället och gå på din naturliga instinkt och intuition, utveckla det du är bra på och det du är intresserad av och känner dig dragen till.

Ta reda på vad det är du söker och varför du vill vandra den här vägen. Genom att ärligt ställa frågorna (till dig själv) och ärligt svara kan du komma en bit på vägen.

Ta också en sak i taget, ett steg i taget. Det är ingen brådska och man måste inte heller initiera sig. Men om du ändå vill det, ta reda på vad du själv menar med initiering, vad det skulle betyda för just dig och vad ditt syfte är med initieringen.

Och låt allt komma i den takt det kommer. Som sagt, det är ingen brådska så passa på att njut av färden. Se på naturen och lär av den, naturen skyndar aldrig på utan låter allt utvecklas som det ska. :-)

Ps. Låsa trådar och ta bort inlägg kan bara Medarbetare eller Sajtvärd göra.

Bappho
2012-01-21 19:43
4

Jag har aldrig förstått det här med självinitiering. Initiering måste väl på något sätt komma utifrån. Antingen från en stark händelse, t ex att man är nära döden, att man blir initierad i en speciell grupp eller tradition, eller en initiering då man blir bortförd eller besökt av något väsen, och div. liknande saker.

Däremot kan man dedikera/viga sig själv. Eller en pakt kanske Flört

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
2012-01-22 10:40
0

#5 Jag håller med, men apropå sista stycket så kan man endast sluta en pakt om man verkligen har kontakt med den makten och vet att även den vill ingå pakten. Har man inte det, blir det en dedikering.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

scheindel
2012-01-22 13:21
0

#5 jag är benägen att hålla med, men väldigt många böcker som finns på marknaden om häxkonst i allmänhet och wicca i synnerhet förespråkar självinitiering för dem som inte hör till någon grupp eller lyckats skaffa sig någon lärare.

riktigt hur de får det att hänga ihop logiskt med själva betydelsen av ordet "initiering" vet jag inte, men deras argument för detta brukar vara att ingen ska behöva hindras från initiering på grund av ensamhet. demokratiskt och fint, men lite… mer för att sälja än för att på allvar informera…?

Bappho
2012-01-22 14:54
0

#6 Ja, en pakt är ju mellan två parter.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax