Lite funderingar om rökelse och eteriska oljor
Hej hej!
Fick en lite fundering om rökelse, kan det vara farligt för t.ex. hundar? Läste också att salvia kan vara lite halvfarligt och i värsta fall ge kramper och allt vad det nu var. =/ Har fått hem några rökelsekoner med salvia och jag vill ju inte att min lilla hund ska bli dålig.
Älskar rökelse och eteriska oljor och har gärna på något en stund flera gånger i veckan. Blir dock mest eteriska oljor och för ett tag sen beställde jag hem salvia som olja. Efteråt såg jag att dom på sidan rekommenderade att bara utbildade aromaterapeuter skulle använda sig av den. Varför då?
Tack på förhand! :)

Eteriska oljor kan ge upphov till reaktioner som allergiska utslag och kan även vara giftiga om det vill sig illa. Om jag var du skulle jag kontakta producenten och fråga vad faran är men just den oljan.
Jag har nog inte tänkt att använda den på huden utan mer som doft, för den lär väl inte ge utslag då? Det är kanske det dom menar, just användning för huden?

Det skulle jag tro, man ska vara försiktig med eteriska oljor och hud och slemhinnor. Som sagt, kolla med producenten så att du får rätt information.
Ja, nu när jag tänker efter så borde det ju vara det dom syftar på. Ska höra med dom för säkerhetes skull. Tack för din hjälp! :)
Precis som förgående..
Men jag skulle också vilja tillägga. Det är inte bra till att ha rökelsen på för länge så det blir för mycket rökelse. Varken för dig eller hunden.
Du får tänka på att hunden har ett mycket känsliga luktsinne än vad du själv har.
Så om jag var som dig, så skulle jag nog, när jag använder rökelsem, som ex vid meditation m.m. stäng dörren så inte hunden kommer in.
Jag brukar tända rökelsen och gå igenom rummet så att hela rumemt fylls, sedan släcker jag. Det räcker. 
"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray
Man får i sig de eteriska oljorna genom luften så man ska inte använda dem hur som helst. Skaffa dig en bra bok och läs om dem först.
Det ska finnas ett intressant dokument här någonstans i någon gammal tråd om hur köpta rökelser påverkar oss. Ska försöka leta reda på det.
Hur som helst så påverkar allt vi andas in, på gott och ont. Kan vara bra att läsa på innan man börjar bolma från morgon till kväll :-)
Själv vaknade jag igår och hostade slem som smakade av min hemlagade kyphi. Vilket fick mig att tänka att jag kanske ska minska på kvantiteten. 
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Tack så mycket för alla er svar och tips! :)
Har använt mig jättemycket av "Boken om aromaterapi" så jag har i alla fall grunderna. Vet att det kan vara farligt att få i sig för mycket av vissa oljor via lugtvägarna så det var därför jag blev lite orolig med salvian.
Tusen tack igen! :)