Att gifta sig som häxa/ wicca.
Hej
Jag undrar hur ni har gift er? Jag och sambon funderar på hur man ska kunna göra en speciell da med väldigt liten budget och dessutom gåra något som passar oss men inte känns främmande och fel för gästerna.
Har ni några ider? hur har ni gjort?
Har funderat på något ute i skogen eller på en fin strand.
Kan säga att vi bor I Södermanlnad och funderar på att utnyttja den vackra naturen.

I somras, ja vi var endast ute för en naturuflykt till en sjö, men hamnade i ett "bröllop" :) De tu befann sig i en roddbåt, mitt i sjön! :) Det var fint! Bland näckrosor…;)
Min erfarenhet av "offentliga" ceremonier, dvs när det är med folk som till övervägande delen inte är någon form av hedningar, är att om man utformar dem på ett sätt som följer det man själv tror på och kan stå för, så blir ceremonin levande och berörande även för dem.
Du ska ju fundera på om ni gifter er för er skull eller för att ge andra en "show"? Är det för er egen skull och det är viktigt att de makter ni vänder er till är en del av det hela så måste ni våga stå för det, annars blir det platt och ytligt och det kommer att verka mycket konstigare än en uppriktig ritual där man vänder sig till gudomar de flesta inte känner till så mycket om (eller inte alls).
När det gäller att hålla en budget så föreslår jag dels att ni funderar på vilka som skulle kunna bidra med hjälp innan, som en bröllopspresent i mer praktisk form (frisyr, blommor vad ni nu kan tänkas behöva hjälp med) och sedan kanske ni kan ha någon form av knytkalas-buffé till mat? Jag har varit på ett knytisbröllop och det var både intressant och gott att se vad alla bidrog med (jag har för mig att vi hade med egenfångad, gravad öring).
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Det är helt klart får vår skull, PReblemet är väll att vi själva har oliak föreställningar om makter gudar och likande, Jag vet inte vad jag är men intreserad av Häxa och håller nu på att utforska Shamanismen.
Min sambo där emot är troende men ha nvet inte vad, Han är Komfimerad och inte fullt troende men inte atieist heller, hmm svårt att förklaradet där.
Min mamma är hmm låt oss säga att hon inte tycker om religion för hon anser att det leder till ondska i värden elelr något i den stilen.
Knytkalas låter lite spännadnde.
För mig är det själva ja sägandet som är viktigt, att man känner sig vacker och att ma näter tårta och gör en sväng om men kanske inte någon rktig dans om vi inte kan det.
Att fira att vi älskar varandra och så.
#4 Då kanske det är en helt borgerlig, sekulär ceremoni ni ska ha - vill ni ha en makternas välsignelse vid ett senare tillfälle så är det ju inget problem. Det är i mina ögon ärligare att göra så om man inte vet vilka man tilltalar - annars blir ju gudomarna någon form av "cool" rekvisita. :/
Dans är alltid skoj, kolla om ni inte kan hyra en bystuga eller liknande på landet för en billig peng och be rytmbegåvade kompisar ställa upp som DJ:s, det brukar alltid finnas någon som har lite färgade lampor att låna ut etc.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Röstar också för borgerligt, enkelt och bra!
Jag och min man gifte oss borgerligt för 18 år sedan. Festen hade vi hemma i lägenheten. Vi bjöd på olika sallader och gästerna fick ta med egen dryck.
Kvällen innan vi gifte oss gick vi ner till en strand och förlovade oss och passade då på att göra en egen ceremoni. Vi fick sällskap av 2st fladdermöss…helt ljuvligt! 
#7 vad mysigt det låter =)
Ja borgligt läter mest passande nu. Men det finns ju fina rituella saker man gorde ävne förretidne som vi skulla kunna använda oss av. Tex att man hoppar över en kvast, mins inte varfrör man gjorde det.
Någon som har tipps på sådant?
Jag var på ett "häx-bröllop" då min kompis mamma gifte sig :) det var jättekul och mysigt! vi var i skogen, stod i en ring, så fick man säga varsin mening till dom typ, sen kommer jag inte ihåg så mycket mer än att det var trum-musik och en massa poesi-läsande. Efteråt gick vi hem till dem och åt mat :) ajuste, istället för vigsel-ringar så tatuerade dem in krumelurer på ringfingret
Ch Ch Cherry Bomb!
Man hoppar över kvasten för att för att markera början på sitt nya liv tillsammans. 
Finns även ceremonier där man hoppar över en eld eller ett ljus.
Det viktigaste är att man gör något som man är bekväm med själv. Lägg inte för stor vikt vid vad andra tycker, tänker eller föredrar. Hitta på något eget som är just NI. <3
Eftersom du tycker att det viktigaste är ja-sägandet så tänk till lite extra på det och det andra du tycker är viktigt. Ha en riktigt fin tårta. Beställ make-up dagen till ära.
För mig var inte ja-sägandet viktigt alls, att vi gifte oss överhuvudtaget handlade bara om att vi ville ha det juridiskt på papper, eftersom vi ville skaffa barn. 
Ett minne har jag, men i detta fallet lite luddigt och vagt. Vet dock att nån i samband med bröllopet, eller möjligen lysningen, fått några föremål i björk. Dessa skulle på nåt sätt gagna äktenskapet. Finns nån vänlig själ som kan förklara detta bättre? Det kändes som att just björken skulle vara trevlig att ha med vid en ceremoni. Föremålen var gjorda av hela björkstammen och barken var kvar. Kanske en lantlig och småländsk sedvänja? Ledsen att jag inte har mer att komma med…
# 13
Har lyckats hitta svaret på min egen fråga. Det jag var ute efter var "björkdragning". Tydligen är det en gammal sedvänja här i södra Sverige. Den utförs i samband med lysningen dessvärre.
Allt ni har beskrivit låter väldigt vackert :). Önskar att någon dag kunna göra något liknande… Lycka till med dragonstar