Nordiska gudinnor
Är lite nyfiken på detta, hittar nämligen inte alls mycket om just gudinnor inom asatron, förutom Hel, Idun (Idun gillar jag bäst,varför vet jag inte x3) och Freja.
Jag dras ändå mest till asatron på något vis då jag är född och uppvuxen på Gotland och har varit omgiven av skeppsgravar, runor osv osv sen jag var liten.
Men finns det nå fler nordiska gudinnor, och vad har de för egenskaper?
Ch Ch Cherry Bomb!

Klart det finns. Googla, sök på biblioteket, etc, så ska du finna.
Det finns flera kvinnliga gudomar, och allehanda olika kvinnliga väsen att utforska och lära känna :-)
Och det här med att rada upp gud och gudinnenamn tillsammans med speciella egenskaper är ganska missvisande eftersom gudomar är komplexa.
Det är bara att gräva ner sig ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
google is my friend!
mja, jag hittade en hel del, och det blev så mycket på en gång x) men det är bara kul att ha en massa att läsa! Det skulle vara kul dock om man hittade någonting relaterat till Gotland
Ch Ch Cherry Bomb!

Gräv där du står. Kolla med gotländska muséer, hembygdsföreningar, etc.
När det gäller böcker så kom Britt-Mari Näsström ut med boken "Nordiska Gudinnor" härom året, den är lättläst och via litteraturhänvisningarna kommer du vidare. Folke Ströms "Nordisk Hedendom" är en grundbok som också är en bra introduktion.
Det finns en hel del att hitta på Gotland, fynden är rika och tack vare sitt läge som knutpunkt är många av fynden unika och spännande. På min mors sida är släkten från Gotland, så även om jag aldrig bott där, känner jag starkt för Ön och dess historia. :)
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Jag såg en bok om gotlänska myter häromveckan på Adlibris som kanske skulle vara intressant. Den var billig också. Jag har dock inte läst den så jag kan inte gå i god för den! Kanske kan den ge stoff till att forska vidare i ämnet.
spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus