Häxor iFokus

Häxor

Etikett: redskap-altare-och-tillbehör
Läst 1725 ggr
Zebraflicka
0

Grejer på altaret till Imbolc?

Hej!

Jag är en praktiserande wiccan som skall fira en sabbat för andra gången nu, vilket blir Imbolc förstås.

Jag undrar om ni har nå förslag på, ja, grejer och detaljer till det? Jag läste nånstans att man kunde ha mycket vitt och glas, och det tycker jag själv passar bra till årstiden, så jag hade tänkt mig lite vita ljus, vit duk (till Brighid) och en "platt" glaskula :) och kanske lite äpplen.

Men vad brukar ni ha på altaret? Notera att jag inte kommer använda det bara för att ni gör det, utan kommer ta till det som jag tycker passar till mitt altare. Plus att det är intressant att höra på era svar.

Kanske ni kan lägga upp bilder på era altaren från förra Imbolc?

Ch Ch Cherry Bomb!

Bappho
1

Jag tror man måste fråga sig själv, vad exakt det är man firar och sedan utifrån det möjligen bestämma vad som ska ställas på altaret.

Frågar man någon annan och får ett svar och bara ställer grejen där, så vet man ju inte i vilket syfte.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Zebraflicka
0

Hmm,nej det är sant.

Jag vill ju fira min kreativitet på något sätt, eftersom det är just Brighid det handlar om. (ironiskt är jag inte kreativ nog att komma på egna saker till altaret,lol :P) men det kanske räcker med ljus och glas? (och andra saker man använder annars förstås)

Ch Ch Cherry Bomb!

Bappho
0

Jag har en docka av vete och havre som får symbolisera Brighid. Jag klär henne i kläder och gör en bädd till henne i en gammal korg. Där lägger jag också en stav som har en snidad fallos på ena sidan. Sedan ropar vi och lockar på Brighid till aftonen och hoppas på att hon kommer :-)

Zebraflicka
0

Åh,vad mysigt det låter :D och originellt.

Jag funderar på att ta fram en vit duk som hon kan välsigna (i förbifarten om hon hinner xD) som jag kan använda när jag målar, men får se hur det blir :)

Men tror du att det skulle kunna funka med någon sorts pensel också?

Ch Ch Cherry Bomb!

Bappho
0

Inte speciellt originellt. Det är en äldre sed som många wiccaner och neopaganer anammat, speciellt de som är intresserad av det keltiska arvet.

Zebraflicka
0

Hmm,okej kanske inte :P är inte insatt i detta än så länge som sagt, är ju fortfarande i inläro-fasen. Vart det leder vet jag inte,men det återstår att se!

Ch Ch Cherry Bomb!