Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 2096 ggr
[tarasara]
0

hur veta?

Jag tror på magi och häxor och spöken och allt sådant på ett sätt men på ett annat sätt tänker jag att d inte alls finns, att jag bara e larvig.

Hur vet ni att magi finns? Kan ni påverka och göra magi själva? jag menar inte värsta grejerna men ett exempel från mig själv är att jag haft en sån otur hela tiden och anledningen till detta tror jag var mycket från att jag jämt tänkte att jag skulle ha otur. När jag sedan läste en artikel om energi och att bara man e stensäker på att nått ska funka så gör det d så försökte jag tänka att jag har tur och det funka!

Nu är problemet för mig… Jag tvivlar så mycket på mig själv fortfarande och på att det faktiskt finns. Det förstör för mig tror jag men jag får helt enkelt inte ihop det med allt det logiska jag vet är sannt.

Hjälp mig bli övertygad :)

exigo
2

Jag har sett en hel del med egna ögon. Jag har varit med om en hel del också, både spöken och annat övernaturligt.

Det fysiska universum som vi faktiskt kan se med våra blotta ögon är inte allt. För att ilustrera det så tittar du på tv, du lyssnar på radio och du använder din mobiltelefon. Kan du se med dina egna ögon hur radiovågorna åker genom luften? Nej. Naturligtvis inte. Men du kan se verkningarna av radiovågerna i din mobil, i din tv och höra effekten i din radio.

Det övernaturliga finns. Du kan se effekterna av det på många olika sätt. Varför inte själv nogrant undersöka vad det är som ligger bakom mycket av den värld vi har? Det gäller bara att titta nogrant.

Men inte heller inom det övernaturliga är alltid allt vad det vid en första anblick verkar eller anger sig att vara.

Jag har själv upplevt magi. I många år så trodde jag inte heller på magi, men det är just det som jag har i mitt blod. Jag har flygit med fåglar, jag har hört och känt hjärtats slag hos djuren i skogen. När jag var barn flög jag på riktigt. Träd har talat med mig, till och med bugat. Jag har ägnat mig åt självhealing (och på min dotter). Hon har ärvt magi i högre grad än jag har.

Det kanske hörs som fantasier. Som om jag är galen. Och ett tag trodde jag det själv. Mina släktingar vet inget (strikt religiös).

Jag vet inte vad du är ute efter riktigt. Men det här kanske besvarade en del av dina frågor…

[stass]
0

ja, det blir starkare hos barnen.

#0 detta är ingenting någon annan ska övertyga dig om. Och om du måste bli övertygad så vad är poängen, varför vill du bli övertygad?

therootdoctor
8

Att hjälpa dig att bli intellektuellt övertygad är inte samma sak som att lära dig grunderna till magi och långt ifrån något som ger dig möjligheten att framgångsrikt använda magi för allt mellan himmel och jord.

"Hur vet ni att magi finns?"

Jämför med att fråga; "Hur vet ni att medicin finns?".

Att den finns betyder inte att all medicin fungerar för alla vid alla givna tillfällen och för alla typer av önskemål. Inte heller att alla som kallar sig läkare kan diagnosticera och ge rätt medicin osv.

Att definiera som magi = "de saker som alltid fungerar" är vanligt. Det betyder inte att det är en verklig uppfattning.

"Kan ni påverka och göra magi själva?"

Ja. Om du menar att man kan utföra seriösa magiska åtgärder, har en god uppfattning om de medel och metoder som brukats framgångsrikt av andra förr och att merparten av det man gör leder till önskat resultat eller delvis önskat resultat (beroende på hur realistisk önskningen är under omständigheterna). Det betyder fortfarande inte att allt fungerar.

"…ett exempel från mig själv är att jag haft en sån otur hela tiden och anledningen till detta tror jag var mycket från att jag jämt tänkte att jag skulle ha otur. När jag sedan läste en artikel om energi och att bara man e stensäker på att nått ska funka så gör det d så försökte jag tänka att jag har tur och det funka!"

Då har du förstått att en del av det som kallas "magi" har med ens tankar att göra, att en annan del har med orubblig tro att göra och du har egen erfarenhet av att kombinationen har givit bra resultat för en viss sak vid ett visst tillfälle.

"… Jag tvivlar så mycket på mig själv fortfarande och på att det faktiskt finns. Det förstör för mig tror jag men jag får helt enkelt inte ihop det med allt det logiska jag vet är sannt."

Du förutsätter att din ide om magi är en riktig bild av vad verklig magi är. Självklart skapar det problem. Tron att magi = "det som alltid fungerar" och att magin i sig är definieras av resultatet är helt enkelt en falsk bild av magi. Vetenskapen "medicin" har inget att göra med huruvida en viss önskan uppfylls vid ett visst tillfälle för en viss person. Det är ett ord som sammanfattar en hel uppsjö av saker relaterade till botandet av sjukdomar, men också till förebyggande hälsovård, psykisk hälsovård, forskning mm.

Läs lite om medicinen före upptäckten av cellläran så ser du att liknelsen med magi varken är långsökt eller tagen ur luften. När du gör det ska du komma ihåg att vi idag gärna vill tro att vi är friskare nu än någonsin förr i historien och att modern västerländsk medicin är "den bästa någonsin i alla kulturer". Det är förstås inte sant. Ett bra exempel att börja med är att läsa om vad man sysslade med vid Askepliostemplen under nästan 1000 år innan kristendomen konkurrerade ut honom och vad som hände efter det, innan de kristna munkarna fick påbud att börja om på nytt.

Att ge dig intellektuell tro på magi kommer inte att göra lika lite, eller mycket för dig som tro på vad modern läkarvård kan göra för den moderna svensken.

Att lära dig att använda det som kallas "tro" och olika trosföreställningar som ett verktyg för din magi i olika situationer är en helt annan sak.

Hoppas det kan vara till hjälp.

ExNihilo
0

Jag bidrar med ett par länkar som kanske kan vara till någon hjälp…

http://andriehvitimus.com/content/chaos-magic-essay

http://www.quantumsorcery.org/quantumsorcery.html

Sommarek
0

#2, jag sysslar med magi och jag kan ändå känna tvivel ibland! Det finns dagar när självförtroendet är i topp och det känns som om allt jag gör fungerar - och sedan finns de dagar då jag har det mindre bra, och då känns allt magiskt eller rituellt arbete bara fånigt och jag undrar stilla för mig själv vad jag egentligen håller på med. Detta trots att jag har sett med egna ögon att magi verkligen kan fungera - men somliga dagar undrar jag om jag inte har inbillat mig allt ändå för att jag vill tro på det.

Så det är kanske inte så konstigt att #0 undrar. Magi fungerar som självvisualisering, enligt mig. Kan du se ditt mål framför dig och lägga upp en plan för hur du ska komma dit, så är det mycket lättare att få resultat. Det kräver dock en viss disciplin, och det är svårt att upprätthålla utan att man behöver ha en massa tvivel hängde över sig också.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

dennas
3

När tvivlen känns övermäktiga, så brukar jag tänka på Tage Danielssons ord:

"Utan tvivel är man inte klok."

Användbara ord, som man kan vrida och vända på bäst man vill. Dessutom kan man, om man känner till Tage, höra honom uttala dessa ord på sitt eget kluriga sätt. Då är det lätt att le, ibland t.o.m. skratta…

Det är många starkt troende människor som också drabbas av starka tvivel. Det är genom dessa tvivel som tron stärks. De är prövningar som är viktiga!

[stass]
3

tvivel är ju en utvecklingsprocess, då man omvärderar och söker sin tro inuti och i sin omvärld. För mig är det svårt att se hur någon annan kan bekräfta ens egen tro.

[tarasara]
0

Tack för alla svar!

Jag är nybörjare och i början av allt som handlar om magi men jag försöker lära mig, så jag hoppas inte någon tog illa upp av mitt inlägg. Ursäkta om jag låter dum isåfall :)

Jag arbetar med mina tvivel men det är inte lätt när det är som inprogrammerat i en själv. mitt problem är att jag övertänker allt och det blir ingen fast tanke lixom utan jag hoppar runt lite överallt i mina tankar.. Jag tror helt klart att era svar hjälpt mig bli mer säker i min tro iallfall så det är jag tacksam för.

"disbelief ruins the magic" som ett ordspråk säger tror jag helt klart stämmer iallafall ;)

Sommarek
1

#7, det kan andra inte göra åt en, lika lite som de kan få dig att inse att du duger/är snygg nog/duktig nog etc. om du inte känner det själv - men det skadar aldrig med lite hjälp på traven, anser jag.   ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus