Magi vad är tillåtet?
Magi vad är tillåtet? Vad man får göra och inte göra.
Enligt mig är allt tillåtet om du är redo att ta konsekvenserna för det(nej jag snackar inte om lagen om 3). Om någon kommer på vad du gjort osv.
Sen är det ju dina egna moraliska och etiska gränser som gäller, Sveriges lag osv.
Witches don't get mad, they get even.
#0 Var det något särskilt du tänkte på?
Nja att man inte ska använda magi för att skada någon är ju rät uppenbart, tänkte mer hur mycket man får använda, till exempel, flytta runt på saker, skedar m.m.

#3 Jag tror det är rätt ofrånkomligt att skada någon, med magi såväl som annars i vardagen. Hur man än förhåller sig kan man inte garantera att någon blir sårad/skadad av ens handlingar och ord…
#3. Hur menar du? Att om man flyttar på en sked blir någon sårad som bieffekt?

#6 Nej, inte så men all magi handlar ju inte om skedar. :-)
#7. Nej det vet jag med, menade mest vad som var tillåtet och inte, finns ju så många grenar men vill ha på ett ungefär.

Vad som är tillåtet är nog ganska så relativt. För egen del anser jag att det är upp till var och en att avgöra vad som är ok och inte.
Jag har aldrig träffat på någon ännu som kan flytta runt på saker med hjälp av magi och jag har inte heller sett några förhållningsregler mot detta. Och varför skulle sådana regler finnas om nu någon lyckas med företaget? Går det att missbrukas på något vis? Stjäla saker kanske? ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

#10 och #11 Haha nu börjar min fantasi ta skruv… Förflytta en tekopp från ett café och det spills ut över en okänd, som bränner sig och vill stämma… Advokater förenen er!
# 12 i så fall e jag glad att jag inte bor i USA då skulle man ju bli bankrutt i ett litet naffs.
Mvh. Silverhuldra
Något för Trolldomsministeriet kanske ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Tror generellt sett folk som sysslar med magi är mer eller mindre fria i sin moraluppfattning. ( lite anarkistiska till och med :-) ) Det finns ju inga lagar mot trolldom, och få är aktiva i någon religion med tydliga uppskrivna regler. Många har en ickevåldsfilosofi, men inte alla. De flesta handlar efter eget huvud och förmåga.
Personligen lever jag efter devisen " gör vad du vill så länge du inte skadar någon" och fattar besluten efter intuition och magkänsla. Är jag helt fel ute hoppas jag gudarna knackar mig på axeln och säger ifrån :-)
Jag går efter vad andra gör mot mig kommer dem tillbaka. Jag ger bara igen annars så håller jag mig på min egna lilla kant. =)
Ur ett "högre" perspektiv kanske det inte handlar vad man teoretiskt får och inte får eller våra egna moraliska spekulationer?
Om vi utgår från vad en viss person kan göra (med hjälp av magi) vid en viss given tidpunkt för en viss given person inom ett visst givet område får man fram följande "andliga lag";
"Det du inte kan göra (just nu) är inte tillåtet för dig (just nu). Det du inte kan göra för en annan (just då) är inte tillåtet för dig att göra för den andre (just då)."
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Jag tänker om detta att man inte behöver göra det mer komplicerat än vad det är. Om vi har kunskap och förmåga att genomföra något (vad det än är - genom magi eller på konventionellt vis) så ligger ju avgörandet per definitionen helt i våra egna händer. Allt som då återstå är att fråga sig om det utifrån det förväntade resultatet är önskvärt eller inte. Ingenting vi gör är nämligen utan konsekvenser – för oss själva lika väl som för andra.
Friheter är med andra ord någonting vi väljer att ta åt oss själva. Rättigheter är däremot någonting som vi måste vara överens om att inte ta från varandra, och som vanligt när det gäller att komma överens så kan vi inte räkna med att alla skall känna sig inkluderade. Därför tar sig den starke friheten att utöva makt över andra – oavsett om det gäller arbete, ekonomi, politik eller religion. Det är vill säga bara en fråga om vad vi i sammanhanget menar med en högre makt.
Sedan kan man på det rent personliga planet ta sig en funderare på vad slags människa man skulle vilja vara i den bästa av världar. Idealisten gör denna bild till sin målsättning och låter besluten vägledas av den. Inte av tvång eller fruktan för högre makter utan helt enkelt för att det ger en inre tillfredställelse att vara trogen sina ideal. Även detta är förstås en konsekvens att beakta…
#17 Mycket insiktsfullt beskrivet…
Jag får plötsligt fantasin, att om man kan flytta en sked eller tekopp. Tänk om man kunde flytta sig själv eller kvasten ;)
Snacka om att man skulle kunna spara bensin pengar. hihi :)