Häxor iFokus

Häxor

Etikett: övriga-övernaturligheter
Läst 1302 ggr
[stass]
0

Hur ser ni på ilska?

SEr ni det som en "kraft" i brist på bättre ord, som kan färdas mellan olika människor eller endast som en psykologisk bieffekt av olika bemötanden, eller bådadera?

Det skulle vara intressant att läsa vad ni har att säga om det.

[trollmora]
3

Ilska för mig är lika viktigt som att kunna skratta eller gråta, en ventil som ibland behöver ventileras och därför kan kallas för en form av kraft, en kraft att frgöra olika känslor.

Alla instängda känslor kommer ifatt oss och gärna i form av ångest. Så all form av känslor behöver ventileras så även ilska. At kunna bli arg och snabbt släppa den islkan få ge utlopp gör att man inte stänger inne utan ventilerar det som behövs för att kunna må bra.

Däremot en människa som ständigt bär på islka han eller hon mår inte bra och har av någon anledning stängt inne smärta som sedan ger sig uttrycket i ilska.

Jag kan snabbt bli arg men det går väldigt fort över och sällan låter jag detta gå ut över nån annan, går hellre in i mitt eget hus och ryter av mig på så sätt ventilerar jag och gör mig av med det tunga inombords som är så viktigt för allas vårt välmående.

[stass]
0

#1 ja, absolut en alldeles trevlig och nödvändig ventil.

Jag är inne och nosar på att det kan vara bådadera, alltså en helt normal psykologisk reaktion på händelser och olika bemötanden. Och ventil för inre kännslor.

Men så tänker jag också på hur energisk man blir, och sedan trött och hur det kan flyga över en, om man ska använda ett ganska vanligt ordspråk. Vilket har fått mig att fundera på om det kan ligga någonting mer i det.

XxKimxX
0

Jag håller med trollmora. Ilska kan vara en bra ventil men den kan också tynga i längden. Det är viktigt att kunna få utlopp för sin ilska men det är lika viktigt att kunna släppa taget och bara acceptera att det är som det är. Att vara arg kräver mycket energi som vi ibland inte alltid har. Glad

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Geru
0

#3 Mja, är man arg på riktigt så har man en rätt oändlig energikälla… Men i dagens samhälle så blir man väldigt sällan så hatisk. Och bra är väl det:p

Att vara arg för småsaker är onödigt, för det, precis som ni säger, kostar mycket energi.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[stass]
0

För det mesta grundar min frågeställning sig på observationer på min arbetsplats (!) och i andra lägen.

En blir arg, får ur sig det, nästa blir arg och så vidare som en kedja. Och det är inte alltid att nr 1 tar ut det på nr 2, det verkar ha en dendens att sprida sig ändå.

Självklart är ilska ett destruktivt betende mönster, speciellt i för stora portioner. Fast ibland kan det även vara bra att bli lite arg och markera.

Bappho
0

Problemet verkar vara att rikta den rätt ;-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax