Häxor iFokus

Häxor

Etikettgudinnor-och-gudar
Läst 7649 ggr
skogsgubben
0

Den behornade

De flesta mytologier har den behornade guden hos sig. Grekerna med sin Pan och kelterna med sin Cernunnos.

Jag har funderat länge på vem som skulle kunna gestalta den behornade guden i den nordiska mytologin. Kommer inte på någon given vinnare för den rollen. Gör ni?

Under bronsåldern hade man behornade rituella hjälmar. Kan det ha varit en symbol för den behornade guden?

En gudom som finns lite i skymundan bland de nordiska gudarna är Ull. Från första början (brånsåldern?) lär han har varit en himmelsgud. Men senare under järnåldern är han mer känd som en jakt och vintergud som drar fram på sina skidor med pilbåge. Jag får känslan av att han förvandlats till en skogsgud. Himmelsgud och/eller skogsgud, kan han vara en kandidat som den behornade guden? Han har ju i och för sig aldrig i modern tid gestaltats med horn, bara med skidor och pilbåge.

Att Ull en gång i tiden måste ha varit en betydelsefull gud kan ses bland alla orter och platser med hans namn, Ullevi m.fl.

Om vi kikare lite på hans roll som jaktgud så tycker jag det påminner lite om andra mytologiers gudar vars roll var likartad och som även gestaltades med horn. Tag exempelvis den vilda jakten där en gudom med horn drar fram i vild fart med sin skara. Myten om den vilda jakten finns även här i norden, men då axlar Oden rollen som den som leder denna jakt. Kanske Ull en gång i forntiden var den som ledde den vilda jakten?

Ja nu sitter jag här och leker med idéer. Kanske är jag ute och cyklar eller så är jag någon sorts sanning på spåret.

Skirr
0

Intressant tanke med Ull som en variant på Cernunnos eller Pan. Kanske liknar Ull den keltiska guden Herne som ju leder den vilda jakten.. När jag tänker på Pan eller Cernunnos så tycker jag Frö/Frej är den gud som mest liknar dessa. Åtminstone vad gäller egenskaper som djuren och skogens gud men också fruktbarhet och förstås relationen till gudinnan Fröja/Freja. Överhuvudtaget tycker jag Vanerna är den gudafamilj som "lättast" stämmer in i Wicca och häxtro. Vanerna är nära jorden, elementen och årshjulet. Förmodligen var det Vanerna som tillbads här i norden innan asarna..

LinaN
0

Jag tror ju mer på den behörnade som Frej faktiskt…..

Eftersom den behornade också är livsfruktig och den "ultimata manligheten" med styrka, mod osv, allt so men kvinna vill ha…. Kyss

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

inca
0

Mycket bra och intressanta inlägg :) även om jag inte ägnar mig så mycket åt guden det är än så länge gudinnan som jag söker mig till

Fast Cernunnos och Herne har jag ett gott öga till ibland. Och vanerna är de jag känner mest dragning till inte asagudarna (fast det är intressant att läsa om)

Iram
0

Jag håller med om att Ull är en intressant kandidat. Han har troligtvis varit en ganska betydande gud i an avlägsen forntid då det finns en hel del ortsnamn som påminner om honom. Han tros även ha stått i någon slags förbindelse med vanerna.

Har nog också mest vänt mig till Frej de få gånger jag har använt mig av gudar, och det beror väl mest på hans något pilska och fruktsamma framtoning även om han såklart hade olika sidor. Räcka ut tungan

Tja Oden är väl ingen vidare kandidat förstås och inte heller Tor och för att inte tala om Loke. Asagudarna har en förmåga att framstå som aningen krigsgalna tycker jag, men det är väl min åsikt det. Inte heller Tyr, Balder, Njord eller Brage är några passande skogsgudar tycker jag.

Fler förslag?

LinaN
0

Njord var ju litet av en merlin-figur (iaf har jag fått för mig det) den gamle o vise magikern i samhället.

Far till frej o freja……

*lullar iväg*

Skirr
0

Ett stickspår, Njord är en spännande, dels för sin anknytning till hav och vatten men också för sin partner - Nerthus.. Kan det vara så att vanerna alltid uppträder i par? Frej och Freja, Njord och Nerthus.. Liknar väldigt mycket hur guden och gudinnan uppfattas inom wicca och häxtro.

Iram
0

Det finns väl även vissa teorier om att Njord och Nerthus är en och samma gudom egentligen? Minns inte riktigt hur det var, ska kolla det…

inca
0

Ja Iram det har jag också läst kan det vara "Jordens moder i Norden" av birgitta Onsell?

Iram
0

Ja, Inca, jag är nästan säker på att det är där jag läst det!

skogsgubben
0

Jag håller med er att Frej också är en stark kandidat som den behornade guden. Frej och Freja som guden och gudinnan. I mytologin är de ju syskon. Men jag misstänker att denna syn på syskonskap kan ha en djupare innebörd. Som ett syskonpar betyder det att man har samma förälder. Denna förälder kanske kan ses som urkällan, den gudomliga urkraften som guden och gudinnan manifisterar sig från. Polariteterna, yin - yang. De krafter som behövs för skapande

Frej och Freja tillhör ju som alla vet vanerna och det finns ju äldre vaner som kan axla rollen som guden och gudinnan. Nerthus/Njärd är ju en gudinna. Njord tror jag är en vidareutveckling av Nerthus fast in maskulin form.

Men vem hade NerthusNjärd som sin partner? Kanske Ull? För jag har en stark övertygelse om att Ull är en urgammal gudom. Känns bara efter hur det känns att uttala ordet Ull. Känns det inte lite primitimt och urtida? Ull och Njärd, gudaparet.

Om jag nu backar lite till mitt resonemang om Frej och Freja. Enligt mytologin så är ju Njord fadern. Njord kan ju knappast betraktas som den gudomliga urkällan. Så hur ska man förklara detta?

Om vi leker med tanken att de vaner och asar som finns i mytologin en gång i tiden var verkliga människor som vandrade omkring. Heliga människor. Shamaner/magiker som hade förmågan att kanalisera och bli guden och gudinnan. Då blir det för mig mer begripligt. Frej och Freja var en präst och prästinna som kunde kanalisera och bli guden och gudinnan i sina ceremonier. Njord var deras fader. Njord som sannolikt är en vidareutveckling av Nerthus. Kanske var det så intressant att Njord valde att kanalisera och bli gudinnan. Genom detta kunde han förvandla gudinne-kraften till en maskulin form. Han blev Nerthus/gudinnan. Snacka om queer.

Som sagt så leker jag med tankarna.

LinaN
0

Håller emd dig där, tror att Frej o Freja var människor, magiker men ändock människor.

Förr i världen räknade man väl sitt släktskap på modersidan?

och att föddes barnet efter en högtid (tex beltine) så tillhörde barnet guden och hade ingen jordisk far. Utan det var guden som kanaliserade sig genom den dödliga mannen vid ceremonin.

skogsgubben
1

Precis, de flesta gudar och gudinnor var förmodligen levande människor som vandrade omkring här på jorden. Den enda skilnaden mellan dem och andra människor var att de var shamaner/magiker som i sina präst- och prästinneroller kanaliserade ned och blev guden eller gudinnan. Förmodligen blev de till slut så identifierade och ett med guden/gudinnan att de själva blev gudomliga, eller hur man nu ska uttrycka det.

Ett exempel är Odin. Flera källor talar för att Odin var en människa som levde här på jorden. Han lär ha växt upp i närheten av svarta havet och levt under namnet Sige. Han blev känd som vandraren "Ganglere". Under sina långa vandringar utvecklade han mystiska och magiska förmågor. Någon gång, någonstans, genomgick han en överväldigande invigning som ledde till en förvandling. Ett väsen uppfyllde hans kropp. Efter det blev han känd under namnet Odin eller Wotan. Dessa ord betyder i stort sett den vinande eller den exstatiskt rasande. Han blev en inkarnation av vindens väsen. Vindens Gud

Det intressanta är hur väl kopplat namnet Wotan är med sanskritordet Vata som betyder luft/vind.

Så de som har teorier om att norden från början bestod av vaner och att asarna (Odin och hans följe) sedan trängde sig på från söder är nog inte helt ute och cyklar.

Båda dessa andliga strömningar, vanerna och asarna, är betydelsefulla. Det är från Oden och asarna som vi kan ta del av runornas kraft och mystik och om bärsärkarnas extatiska raseri och trolldom. Viktiga bitar för den som vill utföra kraftfull magi.

Skirr
0

Både Frej och Freja är sk noanamn och betyder egentligen bara "herre" och "fru".. De verkliga gudanamen är okända. Freja är alltså vår Fru (Vårfru osv).. Undra vad deras verkliga (heliga) namn var? Kanske var det bara Frej och Frejas präster och prästinnor som visste de verkliga namnen..

Intressant med guden Njord som kanske från början var gudinnan Nerthus..

Hennum
0

Gud (och Gudinna), så spännande det var att läsa den här tråden! :P skriv mer… det var ett tag sen senast. jag vet inget om de här men det är intressant att läsa era tankar och diskussioner.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

inca
0

Ja jätteintressant :) en liten fundering här gudinnan Skade var inte hon Njords partner ett tag? Även om de inte höll ihop särskilt länge b la för att de var för olika och ville leva på olika platser eller?

skogsgubben
0

Jo Skade och Njord var ett par om så omaka. Njord, en havsgud, som tillhör Vanerna. Skade som är jättina frpn början och tillhör de mer vilda djupa skogarna uppe bland bergen.

inca
0

Ja just det hon var jättina, ännu intressantare :) åh den vilda skogen uppe bland bergen dit vill jag.

skogsgubben
0

Jag vill också in i de vilda skogarna bland bergen. Skrattande

När jag var typ 18 år och utövare av så kallad forn sed var Njord min idol eller vad man nu ska kalla det. Men det var då det när man var ung och dum. Flört

Skade är er en fascinerande gudinna/jättina. Över huvudtaget är hela jättesläkten fascinerande. Ur-krafter äldre än vaner och asar. Det var hos jättarna asarna hämtade sin visdom och kraft. Oden offrade sitt öga hos Mimer. Tyr lät Fenrisulven ta hans hand.

inca
0

Hmm föförde inte Oden jättinnan Gunnlöd och snodde skaldamjödet? Vilka fasoner!

skogsgubben
0

Jo asarna är några snikna och lömska djävlar. Skyr inga medel för att få till sig kraft och visdom. Flört

Coturnix
0

Hmmm…en ekorre sprang över stigen och upp i ett träd…Den behornade ja…och sen vill man veta mera…och den här sajten innehåller så mycket intressant.!!!

Titta här vad jag hittade när jag som mest behövde det! ;)

korseett
0

#21 hur får du ihop den behornade med en ekorre??

Coturnix
0

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ratatosk

Nej jag skriver tydligen i gåtor.:) Men detta var inte menat som en berättelse av vad jag var ute efter. Mera ett uttryck för glädje över materialet som finns i den här sajten.:)

Hennum
0

jag har läst en bok, som heter Gunnlöds saga. nån annan här som läst den? den är spännande iaf. inte så insatt i sånna här grejer som mytologi. men vad jag förstått så är Gunnlöd där väldigt annorlunda än vad hon brukar vara?

NightPhoenix
0

Är inte hon jättinna? Som vaktar skaldemjödet? Eller är det en annan bok. Har för mig att jag läste den för en oherrans många år sen. Blev hon inte förförd av Oden så han stal det från henne eller om hon gav honom det efteråt? Tusen frågor he he

Hennum
0

som jag har förstått det så är hon inte jättinna i den boken… fast jag kan ju ha misstagit mig aldeles… nu blev jag totalförvirrad… läste den för fleera månader sedan. :P

och så förvandlade de den behornade till djävulen…  då måste det väl vara så att det finns en del djävulsdyrkare här? ;-)

[trumman]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mycket intressant läsning, tack allihop!!

Jag sysslar med, och lär ut, shamanskt maskarbete tillsammans med en mycket kunnig kvinna och på den senaste kursen vi hade så kom just en sån här behornad en till mig och blev mask.

Han visade sig vara urgammal, talade ett underligt språk, var mycket gladlynt och satt mest och skrockade (hans ben funkade inte nämligen) och iaktog de andra i rummet.

Hans ansikte är en rymd av stjärnor och solar, han är en skogsvarelse, men från djupt, djupt på Insidan av skogen.  

Bappho
2

Grävde bland gamla inläggsbilder och hittade den här snygga masken :-D

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[trumman]
0

Aaah!

lightseeker
0

ja, det var ett trevligt läger med tillhörande workshop som jag missade (när ni tillverkade masker, vill säga)  hoppas att det kan komma i repris

[trumman]
0

#30 Det kan nog ordnas, finns intresse så finns möjlighet.

lightseeker
0

Håller tummarna för en fortsättning och intresset finnes i stor mängd.
Säg att ni kör ihop ett läger igen, så skall jag redan nu börja skramla för att få ihop fler intresserade.
Eller hur var det nu, kvantitet eller kvalitet?

[trumman]
1

#32 Just nu ligger mitt kurshållande på is men jag kanske tinar upp i framtiden.