Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 5111 ggr
Mooniawitch
0

Månen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute nu på kvällen och tittade upp mot månen ( nästan fullmåne), fick då se nått som jag inte sett förut, en perfekt ring lång utanför månen. Enormt vackert, såg nästan ut som om månen hade en aura. Bifogar en bild som kanske kan visa lite hur jag menar, om ni nu inte har sett det själva förstås.

BigBr
1

Mångård kallas det och jag fick höra när jag var liten att det betydde att det ska bli kallt.

skogsgubben
0

Precis, jag har hört det samma. Ett naturligt väderfenomen, om man nu kan uttrycka sig så.

Det häner då och då att man kan se en sådan ring runt månen.

CarCar
0

#0 Jag såg den också, det var riktigt vackert =D

inca
0

Ja den var fascinerande stod länge och såg på den, kändes som ett sug i magen :)

Ceriadwen
0

Vid förra fullmånen så såg jag något som såg ut som en regnbåge över månen! Det var otroligt vackert… Glad

varulven
0

upplever ni att månen lyser olika starkt? (det gör den kanske.. det KAN ju vara allmänbildning, men jag vet inte ;)

SannaHolmgren
0

Det har nog att göra med jordens atmosfär och om det är hög/låg luftfuktighet. När man ser månen i horisonten så är den oftast dubbelt så stor så beror det på att atmosfären förstorar som en lins.

Aelsklinn
0

Det finns en bok av Maj Bylcok som heter "Månringen" tror jag och där pratar de lite om det här fenomenet, vad det betyder enligt gammal tro och så. Kommer dock inte ihåg vad för det var så många år sedan jag läste den. Men kolla gärna in boken om ni är intresserade.

varulven
0

#8 å shit! Dom böckern ahar jag ju nästan glömt! Har för mig att dom var riktigt bra. visst var det solstenen, månringen och stjärnhavet dom hette? Hon har ju skrivit riktigt många bra böker :) Häxans dotter, häxprovet och alla dom oxå… men ja ojdå.. det var visst månen vi pratade om. ;)

sir_of_dark_lands
0

Glad jag såg också månbågen. Den var fantastisk det är första gången jag har sett en sådan

Flintflikkan
0

"Mångård" eller "snöring" har jag alltid fått höra att det heter =)

När jag var liten (och fortfarande bodde utanför Narvik i Norge) och jag råkade tala om för mamma eller mormor att det var "ring" runt månen så svarade de bara; Då blir det snö inom 2 dagar =) Så vem vet =)

Yggdrasill
0

Har ni också märkt att månen flyttar sig beroende på årstid? har frågat pappa om det men han säger att det är omöjligt :S

varulven
0

jomen.. det gör den väl?? Förvånad

XxKimxX
0

Jag läste någonstans att det skulle bli bra väder om man ser ringen. har jag fel?

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

dennas
1

Läs gärna länken om allehanda halofenomen:

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/halo-1.428