Häxmeditation
Ett annat ord som dyker upp nu när jag äntligen börjat att titta runt på häxor och vad de gör här i vårt avlånga land, är häxmeditation. Vad innebär det?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Har inte hört talas om det förr, men kanske att man mediterar före ritualer för att komma i rätt stämning?
Jag mediterar men jag kallar det inte för häxmediation även om jag kallar mig själv för häxa. MIN meditation handlar om att komma i fokus med mig själv s och rensa bort störande onödiga tankar. Och försöka att komma i insikt gällande vissa saker.
God fortsättning och Gott Nytt år

Haha jag har aldrig hört eller sett uttrycket förr!
Ännu ett ord/en företeelse som "hottas upp" genom att slänga "häx-" framför - och ytterligare grumla till diverse definitioner.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Jag har hört detta begrepp genom Nattskogens Kurs i Häxkonst och Magi, kanske finns det flera som använder det som inte har gått just nämnda kurs, det vet jag inget om.
Men utifrån vad jag lärt mig så handlar det kortfattat om häxkonstens mystika karaktär och innefattar elementen luft, eld, vatten, jord, de fem fysiska sinnena tillsammans med gång i naturen. Jag använder det än idag, det har för mig varit (och är) väldigt givande…
V.S.B. -> #4
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Umm.. Är inte meditation just generell tömning av allt i huvudet? Bort med allt som pågår? Det är iallafall vad jag alltid trott:p
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
Själv inte hört talas om det uttrycket. Men om jag ska gissa
Jag tror det är en helt vanlig meditation som någon sedan har lagt till ett "konstig" titel framför.
Ren vild gissning så skulle det kunna vara en meditation som man gör innan man gör någon ritual eller så hmm…. jag vet inte… tänker och spånar högt liksom.. hmm, så konstigt med alla dessa titlar som folk sätter på vanliga / gamla ting.
Generellt håller jag nog med. Men är det inte vissa som även ancänder mediatation som insikt och fomr av divinations arbete?
#5 Sorry, hänger inte med?
#6 Meditation finns det i olika former, beroende på vad traditionen är och vad det egna syftet är med meditationen. Att "tömma hjärnan på allt som pågår" är en vanlig missuppfattning. Det är just därför många ger upp efter några meditations-försök när de märker att de inte kan få tyst på sina tankar. ;-)
#7 Vad är en helt vanlig meditation då?
Mästare inom äldre traditioner talar om att meditationens djupaste syfte är att se att det inte är något man gör, utan något man är. När "meditatören" och "meditationen" (subjekt och objekt) sammansmälter har man nått meditationens inre kärna. Det är lite det jag syftar till i mitt svar i #4.
I mitt tycke har detta med häxkonsten att göra om man ser det som en väg till djupare visdom. Så det är inget konstigt påhitt för att göra något häftigt eller coolt. Snarare är det så att denna form av häxmeditation kan göra så att man lär sig se bortom ord och definitioner som många verkar hänga upp sig på…
#8 Dvs att det är en påklistrad etikett som inte har något med häxkonst per se att göra.
#9 Okej, ja det är ju din åsikt, men jag var nyfiken på vad bokstäverna "V.S.B" står för? Ibland hänger jag inte med i de förkortningar som används nämligen.
#8 Det tar enorm tid att lyckas tömma huvudet på alla tankar, men det är lång i från omöjligt. Det är så jag brukar göra.
“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”
-Stephen Hawking
#11 Hur länge har du hållit på med meditation Geru? Hur lång tid brukar det ta innan du tömt huvudet på alla dina tankar? Och hur gör du för att lyckas med det?
Också; hur länge lyckas du med att behålla ditt sinne helt tomt på innehåll? Och vad finns där istället för det som var där innan du fick bort det?
#12 Hmm. Det går i perioder. Det tar lång tid, vet inte riktigt hur lång. Tappar tidsperspektivet i skogen. Har inte lyckats med det mer än några gånger dock, och det håller inte så väldigt länge.
Jag bara är. Känner allt runt mig. Tömmer huvudet och bara låter allt passera rakt igenom.
Det som finns där efter beror nog på vem du är som person, du fyller det själv med innehåll. Du tömmer ju allt i huvudet, och kan då istället välja vad du ska ha där. Gjort så när jag mått väldigt dåligt och varit depp för att komma på fötter. Och gör så när jag har för mycket att tänka på med, eller försöker iallafall.
Jag har bara provat i några år. Men jag har aldrig lyckats med det inomhus, inte ens i närheten.
-Stephen Hawking
#10 Jag är lite nörd-fikonspråkig: Vilket Skulle Bevisas, en term hämtad från matten.
#13 Geru, tack för beskrivningen. Jag tror nog att ibland kan vi gå förbi varandra med våra valda ord, jag reagerade först på att du pratade om att "tömma huvudet", vilket är just det som många fastnar vid när de börjar meditera.
Man tror att man ska kunna "sluta tänka" och så försöker man göra det, vilket inte funkar. Ju mer man försöker, ju svårare blir det. Meditation handlar ju bl a om att släppa taget.
Upplevelsen känner jag väl till. Varandet. Närvaron i kroppen, fullständigt här, ett med allt, gränslös. Då upplevs allt som det är, utan mitt inre kommenterande/dömande/bedömande. Naturen är där detta är enklast, jag förstår det.
#14 Okej, tack för förtydligandet. Matte har aldrig varit min grej, haha.
Min gamla mentor sa….
"Meditation är något du inte gör….kontemplation är något du betraktar…..inre resa är något du gör…..visualisering är något du umgås med"
Det har följt mig genom åren och det har också gett mig mycket att hålla isär de olika begreppen och tillstånden av sinnet.
Häxmeditation, ja ja …var det nåt mera?
#15 Jo, precis. Man måste släppa allt. Tänker du på att inte tänka så tänker man ju fortfarande:p
-Stephen Hawking
Den häxmeditation jag stött på är inte i samband med Nattskogen, men det kan ju vara någon som gått kursen och fått begreppet myntat där förstås och så har det spritt sig :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#18 Haha, javisst, en tanke om en tanke om en tanke, osv. Vips har du skapat dig ett helt koncept som du måste "släppa" eller "ta dig ur" eller "transcendera".
Så lever människan, men först måste h*n ju se att h*n är fast - för att kunna släppa och vara fri alltså. Få vet om att de är sina egna fångvaktare…
#19 Så kan det ju vara, jag vet faktiskt inte. :-)