Häxor iFokus

Häxor

Etikettallmänt
Läst 6486 ggr
Bappho
0

Legitimerad häxa

Legitimerade häxor stöter man på lite titt som tätt. Tror jag själv läste om dem redan någon gång på 90-talet. 

Vad tycker ni om användandet av ordet/titeln "legitimerad" när det kommer till häxor och häxkonst?

På wikipedia kan man läsa följande om ordet legitimerad:

"En yrkeslegitimation är ett formellt intyg om yrkesbehörighet som utfärdas av Socialstyrelsen för hälso- och sjukvårdsyrken ochJordbruksverket för veterinärer och djursjukskötare. Beteckningen legitimerad får endast användas av den som genomfört den utbildning som krävs och i vissa fall fullgjort praktisk tjänstgöring enligt särskilda föreskrifter (se tabell), samt sökt och av berörd myndighet fått legitimation att utöva ett visst yrke, samt inte fått denna legitimation indragen."

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

Ganna
10

Den som kallar sig det, eller säger sig hålla utbildningar som gör folk till "leg. häxa" är oseriösa från topp till tå. Den enda nytta det gör, är att vara ett avskräckande exempel och varningstecken för den som är seriös.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

therootdoctor
1

Frågan är vad en yrkesutövande "häxa" egentligen säljer, vad han eller hon bör kunna och vilka utbildningar eller genomgångna prov som skulle kunna klassas som legitimerande?

Artister i underhållningsbranchen faller knappast under legitimeringsbehov så den ursprungliga frågan berör inte 90% av alla utövare i Sverige som kallas häxor.

De som ägnar sig åt magi är däremot en helt annan sak eftersom de tillhandahåller en helt annan typ av tjänst. Men det verkar som det är inte förrän efterfrågan blir tilllräckligt stor här hemma som etik och kvalitetssäkringsfrågor blir intressant för kunderna.

dennas
0

Egentligen är det väl bara för helande/botande och sökande efter försvunna personer/saker som legitimationskravet ska finnas? Då tänker jag att man skulle vara leg. helare eller leg. sak- alternativt personletare. Men det kan man väl inte ha som yrkestitel? Hur skulle man kunna lösa detta? Jag vet att ni är några här på tråden som säkert har flera olika intressanta och relevant idéer!

AnnaGreta
3

Vilken myndighet skulle utfärda legitimationer till häxorna? Och vilka lagar styr vad legitimerade häxor får göra?

Nej, de som använder sig av detta uttryck har nog inte klart för sig vad det innebär. Har man nu gått nån utbildning som man vill skylta med så kan man ju använda sig av diplom eller intyg på detta, men det är långt ifrån det samma som en legitimation.

Praefatio
2

#4 Tänker samma som dig. En legitimation är ju någonting man får av en statlig myndighet och med en legitimation följer massvis med regler - jämför legitimationer som läkarleg eller körkort. Legitimering av häxor låter ju helt löjligt. Skärpning liksom.

Det känns lite som en gemensam nämnare inom många såna här "häxutbildningar", "prästinneutbildningar" och så vidare att personerna bakom dem gärna drar till med stora uttryck som de inte förstår. Det ger ett så oerhört oseriöst och obildat intryck, jag blir alldeles matt.

[Ravenna]
2

Hmm, nej "legitimerad häxa" känns bara helt fel. Att vara häxa är för mig det jag fötts till, inget jag går en kurs för att "bli".

Ingen legitimation i världen kan förändra det, så när jag ser någon som kallar sig "legitimerad häxa", ryser jag och blir rätt irriterad. Du blir inte häxa för att du går en eller några kurser, det funkar inte så. Antingen är man det, eller inte.

Visst kan man utveckla sina färdigheter och fördjupa kunskaper genom andras vägledning eller mentorskap, men en legitimation för att få vara det jag är? Nej, det känns bara löjeväckande och helt oseriöst.

[Ackinna]
0

Den första tanken som slår mig är. Vad krävs det för kunskap som gör att en häxa KAN kalla sig legitimerad??

När det kommer till häxa och magi-arbetande personer som använder titeln 'legitimerad', får mig inte att känna mig tryggare till att personen är seriös. Alltså ordet/titeln får mig inte att tro att personen är mer seriös än andra som inte använder titeln.

För mig, alltså på ett personligt plan, så betyder 'legitimerad' att man på något sätt är färdig utbildad. JAG anser att som magikunnig/häxa eller vad man vill kalla sig, så blir man aldrig färdigutbildad. Det finns alltid något nytt att lära sig. Då anser jag att ordet 'legitimerad' atomatiskt inte är passande.

Desstuom får jag känslan av ordet 'legitimerad' som en vetenskaplig symbol. Problemet är ju att magi inte har någon vetenskaplig dokumentation på det sättet som gör att man kan peka på SÅ ÄR DET… som man kan göra i många andra yrkesgrupper.

Tänk er tanken. "Legitimerad Präst" ? För mig går inte titeln med "yrkesgruppen" ihop. Detsamma gäller för Häxor eller andra magiarbetande titlar.

Coturnix
1

Det här får mig att tänka på "häxprovet"…vi slänger henne i vattnet…om hon flyter är hon en häxa…om hon sjunker och dör är hon oskyldig…

Praefatio
0

#7 Fast för att få arbeta som präst så måste man ju vara legitimerad präst.

[Ackinna]
0

Ja jo.. men jag menar du använder ju inte titeln, du säger ju inte.. "han är en "legitimerad präst" utan du säger ju bara präst.

På exempelvis de som är leg. läkare. Det står ju det bland annat på namnbrickorna de har på sjukhuset mfl. Det var så jag menade.

[trumman]
1

#8 Mmm, du är helt klart inne på rätt spår iaf: de kan få bli leg. häxor om de kan bevisa att deras gudar och gudinnor existerar och att det de säger sig kunna göra/trolla faktiskt fungerar i verkligheten och på personer utanför ryggdunkargruppen.

Geru
1

Hmm. Är det inte olagligt att fejka att man är en legitimerad~ någonting?

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[Ackinna]
0

Ja Du får ju  inte gå ut och säga du är en legitimerad läkare om du inte har gått utbildningen…

Joppo
2

#12,13 Det finns något som kallas skyddade yrkestitlar i Sverige. För att använda sig av dessa måste man ha riktig examen, yrkeslegitimation eller annat auktoritetsbevis. Om bryter mot detta får man räkna med rättsliga påföljder. För vissa yrken är straffen särskilt hårda, t.ex om man utger sig för att vara polis eller läkare.

Däremot yrken som inte är så kallade skyddade titlar kan vem som helst kalla sig. Med andra ord så skulle alla här i tråden kunna kalla sig legitimerad häxa, healer, shaman osv utan rättslig påföljd.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddad_yrkestitel

Geru
0

#14 Ah. Det var så det låg till.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[trumman]
9

Då vill jag hädanefter bli titulerad Legitimerad Tolk för Tibetansk Tempel-älg.

Geru
0

#16 Ja visst!

-Stephen Hawking

Joppo
1

Jag tänker inte vara sämre. Från och med nu är jag en Certifierad Uppfödare av Jordskorpedelfiner.

Bappho
3

Jag tycker att användningen av ordet legitimerad inom häxkonsten borde sopas bort och de som ger ut den titeln eller som själv bär den borde ta sig en tankestund.

Om man nu har en utbildning av något slag så kan man väl döpa utbildningen och sedan använda det namnet så att man kan visa att man gått en utbildning om man vill plus att andra genom namnet förstår vad det är man gått och hos vem.

Ordet legitimerad ger ju felaktigt intrycket att det bara finns en enda rätt utbildning att gå, och att bara en enda person har makten att ge denna titel. Nej, usch och fy för sånt!!

[trumman]
1

Ja usch och fy för sånt!

Men hurra till att all kunskap kommer innifrån - att inget rätt och fel finns så att mitt rätt är ditt fel och ngn annans kanske, hurra att det jag kan det bara kan jag och för att ingen kan kolla eller säkerställa att det jag säger mig kunna faktiskt funkar eller ens finns!

Men betalt ska jag ha, hurra!! Cool

BabyDragon
1

Finns ju ingen rikstäckande regel som säger vad som ska ingå och vad som eleven ska kunna för att bli Leg. Det känns om att det är ett tomt leg som eg. inte finns. En för lös användning av ordet helt enkelt så vi kommer in på det igen ;)

Tycker det är helt ok att erbjuda kurser och mentorskap och kanske en liten gåva för att minnas tiden. Men att få någonting sånt känns som att få en bris under en storm. Tom helt enkelt.

Bappho
1

Ja, tänk vad alla ska ta betalt hela tiden, men vad bra att kunskap inte kostar papperspengar så att den som vill, kan förvärva den, även om plånboken är tunn.