Häxor iFokus

Häxor

Etikettpyssel-och-kreativt-skapande
Läst 3506 ggr
Casiopeia
0

Bilder på Pukhare/bjära/trollhare?

Håller på med ett litet konstnärligt projekt där jag ska göra en figur som ska likna/ ha drag av en pukhare, så jag letar efter bilder på hur en sådan kan tänkas se ut.

Nu menar jag inte en riktig pukhare/bjära/trollhare av en skinnpåse eller garn, utan snarare om det finns några fantasifullare avbildningar från bokillustrationer, konst, medeltida kyrkmålningar eller liknande som visar på hur man i folktron föreställde sig att de såg ut när de fick liv och skuttade runt och stal mjölk. Hur en verklig bjära ser ut är alltså ganska ointressant i det här sammanhanget, men jag skulle vilja att figuren jag ska skulptera för tankarna till en sådan.

Har sökt lite på nätet och i böcker, men hittar nästan ingenting. I någon bskrivning står det att de ska se ut som en helt vanlig hare, men jag hade hoppats på att det skulle finnas något annat utmärkande drag eller andra skildringar. Har ni stött på någon bra beskrivning eller illustration?

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Thistle
0

Boken Tjuvmjölkande väsen II. Yngre nordisk tradition av Jan Wall, handlar just om bjäran.

Några utdrag:

"På elva bevarade uppsvenska målningar och på en avritning av en numera totalt förstörd målning i en uppländsk kyrka kan man se, hur ett väsen i skepnad av en hare, katt eller annan mera svårbestämbar djurgestalt stjäl mjölk åt en kärnande kvinna."

" I gotländskt material varierar beskrivningarna av bjära etc. och någon enhetlig föreställning om dess utseende tycks ej finnas. Den liknas ibland vid ett djur som råtta, groda, igelkott, katt, hare och hund, samt sägs i tre fall ha en mänsklig gestalt. Väsendet jämförs i ett 20-tal beskrivningar med föremål och då nämns bl.a. nystan, trasbylte, dryckeslägel, bälghandske och skinnpåse."

"En gång var vi, som ofta eljest mitt på dagen, ute med våra får på en stor mo utanför yttre tjärnen och höll på med olika lekar. Plötsligt fick vi se ett litet grårandigt djur, som var ungefär lika långt som en två månader gammal valp och lika tjockt, som det var långt. Huvudet var som en vårta framtill på det, för det hade inte någon hals och det hade inte heller någon svans. Vi slutade brottas och började förfölja djuret, där det liksom rullade fram och vi fann att det var mycket snabbt."

Författaren går utförligt igenom de föreställningar som har funnits i Sverige om bjäran och skriver också lite om föreställningar i andra länder. Det kanske kan vara något?

Casiopeia
0

#1 Ja, precis vad jag letar efter! Finns det bilder i boken också?

Thistle
0

Nej tyvärr, bara text :(

Casiopeia
0

Rackarns, då får jag söka vidare, men tack för inspirerande beskrivningar i alla fall! Verkar som det är upp till min skruvade fantasi att fylla i luckarna, ah well… ;)

Bappho
0

Vet att jag har hittat flest avbildningar på isländska sidor. Ska se om jag kan finna dem igen.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax