finna kraftdjur
Jag läser på många ställen att man kan hitta sitt kraftdjur genom en trumresa, men finns det andra sätt att hitta sitt kraftdjur på?
Dom kan även komma till en genom meditation. Finns säker massa andra sett också. Eller så kommer dom bara till en. Mitt dök upp när jag var liten och det tog några år att fatta vad min " Vän som ingen annan såg var" 
Shamanen kan hitta och ta det upp åt dig
Utesittning
Be om Stora drömmar = drömmar där djuret visar sig
Vid stort behov
Hej.
I drömmar kan mycket visa sig. Ibland i det undermedvetna…
Jag har också en följdfråga, kan kraftdjuret byta form från ett djur till ett annat?
#3 Jag säger nej - jag ser ingen nytta med det och har under alla år aldrig sett det hända.
De brukar liknas med själva grundessencen av just det djuret, inte "en hjort", eller "en björn" utan Hjort och Björn. Urkrafterna.
Men visst; vill de så kan de säkert - just av samma anledning.
Okej… Var lite nyfikenbara
.
jag ser det som att det går att välja ett kraftdjur själv istället för att gå och vänta pådet,allting finns inom dig redan det gäller bara att bestämma sig för vilket!
#6 Hur menar du att "allting finns inom dig själv"?
#6 Tålamod är en bra egenskap för en som håller på med andligheter av olika slag.
Jag fick vänta länge tills jag mötte mitt kraftdjur, flera år. Jag försökte lite då och då, men pressade inte, någon vis människa har väl sagt att allting har sin tid :-) När jag sedan tittade bakåt, kunde jag se vägen till mötet, och att det verkligen hade behövts tid.
Jag känner att det är mitt kraftdjur som valt mig, och inte tvärtom. Det är viktigt för mig, någonting som jag gör även med "vanliga" djur; jag önskar helst att de blir nyfikna på mig och kommer och hälsar, inte att jag ska försöka fånga dem och tvinga mig på dem.
Sen tycker jag en av grundfrågorna man bör ställa sig är: VARFÖR vill jag (egentligen) ha kontakt med ett kraftdjur!?
Jaha, nu har jag varit ute och gått i snön och filosoferat. Först satte jag mig under en buske och försökte bli "mottaglig" för mitt kraftdjur. Sen klättrade jag upp i en rönn och la mig på en lutande gren, och tittade upp genom grenverket på fullmånen och stjärnorna. Jag testade även att blunda och inte försöka tänka på någonting. Med en intention att finna/välkommna mitt kraftdjur. Sen försökte jag filura fram det. Men ingenting tycktes funka. Jag fick som ingen "uppenbarelse".
Jag skulle vilja veta vad mitt kraftdjur är eftersom att jag älskar djur, och jag är nyfiken på vad det kan vara för en krabat. Vad jag har förstått så ska "urkraften" i kraftdjuret hänga ihop med hur man är själv, vilket gör det ytterligare mer intressant att veta vilket djur det nu är. Sen känns det som att själva vetskapen om det hela, skulle hjälp en och vara till stöd i vardagen.
Jag tror att ett stort problem för mig är att jag börjar tänka på olika slags djur, som jag gillar, och hoppas att ett ska framträda mer. Men hur kan man vara säker på att nått är rätt? Det känns som att jag blir för influerad utav mig själv, för att kunna lyckas. Sen kan det ju helt enkelt vara så att jag inte har det i mig till att hitta det.
Jag får väl önska mig stora drömmar, och hoppas att jag drömmer om rätt djur. Jag menar, tänk om jag sett en kråka tidigare samma dag, och drömmer om den bara för att jag har sett den? Som sagt, känns som att man aldrig kan vara riktigt säker.
Man kanske måste ta och leta upp en Shaman då.
Har alla ett kraftdjur (eller vad man nu ska kalla det)?
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#11 Jo, alla ska visst ha ett kraftdjur som kommit till dom när dom föddes. Det är där för att ledsaga och rådgiva. Vissa har det alltid med sig utan att veta om det, en del känner av det och en del (de flesta?) tappar bort det under livets gång. T.ex. depression kan vara symptom på att kraftdjuret stuckit.
Du har fel teknik och fel ingång. Du måste göra en resa för att hitta ditt kraftdjur. Jag tror att du måste få vägledning…
#10 Tro mig; får du en Stor Dröm av/om ditt kraftdjur VET du med säkerhet att det var en sådan.
#13 Nja, int' är det så mycket fel. Det är snarare en god början på att närma sig ett shamanskt "tänk" tycker jag!
#11-#12 Det var Harner som skrev (i Shamanens Väg) att alla har ett kraftdjur sedan födseln. Det hade han lärt av Jivaro i sydamerikanska djungeln. Det är vad dom tror. Andra tror annat.
Man kan kalla det fylgja också om man vill antar jag.
hmm…. Jo.. Det har du rätt i förstårs. En god början är det absolut. Jag böjer mig för din vishet…
Äh, böj dig int' för mig. Sitt med mig hellre, så ser vi på skogen tillsammans.
#14 Ja, jag skulle ju ha skrivit att alla inte kallar det för kraftdjur och kan visst se denna hjälpare i annan form än ett djur. I Finland har vi Lievo, som brukar vara et djur.
#9 När tycker du att man ska försöka sig på att bli vän med ett kraftdjur och när ska man det inte?
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
#12 #14 Då är alltså kraftdjuret en del av själskonceptet?
Jag har nog alltid tänkt mig att bara vissa är födda med ett "djur" som är en del av de själva. Och att kraftdjur var något man förskansade sig, ärvde, eller liknande.. som en sorts hjälpandar..
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jag måste tacka för alla svar! Har funderat på att göra en trumresa men på något sätt känns det som om jag inte är riktigt redo ännu. Jag får helt enkelt vänta och låta det mogna fram. Det mesta jag läst om kraftdjur är från Cassandra Easons böcker och jag vet inte hur pålitlig hon är på området. Letar andra källor också så om någon har en bra sida/bok är jag intresserad!
13# Ja jag behöver säkert vägledning. Då jag faktiskt inte har nån riktig koll. Men det är ju alltid roligt att testa lite själv och se hur det går. Jag är som på ett själv experimentellt stadium just nu, och vi får se när jag känner mig redo att kanske dyka djupare in i det hela. Som för de flesta noviser finns det en del rädslor och frågetecken. Har inte ens läst min första bok i ämneskretsen än. Men det känns roligt och upplyftande att 14# skriver, att jag iaf denna gång var inne på rätt spår.
Igår drömde jag lite om ett lodjur. Vilket var ett djur som jag faktiskt inte hade tänkt på först. Vilket gjorde mig smått glad eftersom jag tycker att dom är rätt underbara. Men det var ändå inte så starkt att jag tog det för en STOR dröm. Utan lodjuret tassade istället som mer runt i utkanten utav mina drömmar. Lite observerande och avvaktande.
Inatt satsade jag lite mer på att bjuda in mitt kraftdjur i mina drömmar, osv. Jag sov dåligt. Men nån gång under natten såg jag i mörkret nått mörkt och lurvigt med lysande ögon, som låg och tryckte, och sen fräste åt mig. Jag tyckte att det såg ut som en järv. En järv? Jag tror inte att mitt kraftdjur är en järv.
Jag får nog helt enkelt vänta och se om och, eller, när min "vän" vill visa sig för mig. Kanske är det inte tid ännu.
#18 Om man har ett verkligt behov av ett sådant samarbete.
#22 Mjo. Men jag tänkte på vad du anser vara ett verkligt behov och vad som inte är det.
Är utforskande av "andlighet" ett verkligt behov som motiverar anskaffande av ett kraftdjur?
Är önskan "att bli shaman" ett verkligt behov?
osv.
Diskussionen är förstås skiljd från verklighetens individuella fall, men ändå.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
#23 Om utforskandet är seriöst så ja, bägge dina exempel skulle kunna räknas dit.
Jag sitter inte inne på några regler, bara en lite snäv, surgubbig attityd mot att skaffa sig kraftdjur mest för att man är nyfniken eller för att man tycker om att gosa med tigrar i la la land.
Om de nu ens finns på det sätt folk verkar tro.
Men det som är så svårt att gosa med vilda tigrar ute i naturen. Då får man ta till lite fula knep. ;P
Nej men jag förstår vad du menar 24#. Hade jag vetat lika mkt som dig innom det här området, så hade jag också säkerligen tänkt ett och annat om de som inte riktigt visste nånting och kom med märkliga påståenden om ditt och datt.
Men för att reda ut en sak. Ett kraftdjur är alltså inget som följer med från födseln? Utan det är en slags hjälpare som man kan komma i kontakt med (ta kontakt med), när man besitter viss kunskap, och har ett behov för en sådan?
#25 Det är olika från tro till tro; men ja.
Jag kan säga att jag verkligen inte vet hur jag fick kontakt med mitt kraftdjur. Det har på sätt och vis alltid funnits där sen jag var liten och flög runt. Men däremot så har det skiftat form många gånger, och bekantskapen har inte alltid varit önskvärd eller trevlig…