Häxor iFokus

Häxor

Etiketthuskurer-brygder-och-recept
Läst 10407 ggr
ThreeStars
0

HJÄLP! Utslag på händer...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har fått konstiga utslag i form av jättesmå, röda prickar på handflatorna, och det kliar som tusan. Jag har kvalsterallergi, men det kan inte vara pga. kvalstern, eftersom medicinen fungerar (blir jättetäppt när jag inte tar den,haha) ingen annan allergi har drabbat mig, och jag har heller varken ätit eller tagit i något konstigt. Detta har hållt på i ca tre dagar nu.

Jag har provat med det gamla hederliga receptet på salva med bivax och olja, eftersom mina händer börjar spricka. (jag brukar smörja mina händer någon gång i veckan)

Men: har någon ett fint, hederligt recept på en salva eller liknande som kanske kan lugna ner utslagen?

M.V.H. NeonNea

JohannaEkroth
0

Kan det vara matallergi? Har du ingen hydrokortisonsalva hemma?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Noriisen]
0

Är det svullet oxå? :\

ThreeStars
0

#1 nej, jag har varit med om detta tidigare, men jag har inte ätit ngt endast de gångerna (om du fattar) det finns lixom inget mönster. och nej, det har jag inte.. :(

#2 lite, men mest när jag kliar xD det är just kliandet som är värst…

[Noriisen]
0

Det händer så med mig oxå men gick till doktorn o dom sa att det inte var ngt :\

ThreeStars
0

#4 Det är jobbit :(

Men tror du man kanske kan blanda ner lite pepparmynta i lite gammal hederlig salva för att få en lite svalkande känsla…? :P

JohannaEkroth
0

ska du sova snart så kan du vira in handen i en sval fuktig handduk om du vill, det kan lindra.

ThreeStars
0

#6 Tack för tipset! :)

JohannaEkroth
0

så lite så. Hoppas det ger sig snart. Men att ha en hydrokortisonkräm tub hemma tills nästa gång kan vara bra. Finns att köpa på apoteket. Flört

ThreeStars
0

#8 Haha, japp, jag får skriva upp det på inköpslistan! Flört

åter igen tusen tack!

[Baubo]
0

Hydrokortison ska man verkligen avstå frå att använda så länge man bara kan! Det är gift för kroppen.

Timotej är bra mot eksem och utslag, pröva att ha det i salvan.

ThreeStars
0

#10 jaså? :o

Timotej ska in i skafferiet! tack!

Kuutar
2

#0 Det ser ut som diskmedelsirritation i mina ögon, byt till en så ekologisk variant som möjligt och smörj händerna åtminstone tre gånger om dagen med Weledas Havtornshandcréme.

Om du inte handdiskar, kan du ändå pröva handcrémen, den är den mest effektiva köpesalva jag någonsin prövat. Till mina händer i akutläge fungerar den också bättre än hemkok, den går så lätt in i huden.

#10 Kunde inte hålla med dig mer, kortison enbart i riktiga nödsituationer! Man ska kunna äta allt man har på huden, det är en bra vardagsregel :-)

[Baubo]
0

#12 Precis! Man ska kunna äta det man har på huden och tvärtom. Många glömmer bort att huden är vårt största organ och verkligen suger upp allt i kroppen. Det är inte dött skinn som man bör smörja med vad som helst :)

Kortison gör bla huden tunn och då utsätts den er mot orenheter - som också sugs upp ikroppen lättare. Kortison gör också skelettet skörare, inte kul.

Lore
2

Jag känner igen de symptomen. Jag får den typen av hudirritation vid kontaktalergi. Jag är alergisk mot svartmögel som har resulterat i en vidareutväckling till bland annat katt allergi. Men för ca ett år sedan utväcklades min alergi i ytterligare ett steg: Kontaktalergi. Det vill säga att för min del är jag alergisk mot brun pap, ja ni hörde rätt wellpap. Jag har intga problem att vistas med det men såfort jag rör vid det så kommer symptomen. Just handflatorna har jag dock upplevt förut som en reaktion på en överdos av de ämnen jag är alergisk emot.

Jag vet inte om detta hjälper dig något och ni andra kommer säkert skrika rakt ut, men det enda jag har hittat som hjälper förutom att vänta ut det, är atarax, en antihistamintablet som jag krossar, uppväter i vatten och baddar områdena med. Visst det är kanske inte helt bra ämnen, men det fungerar för mig, och snabt. DTMW, jag brukar förespråka en sund livsstl.

www.urmoderjord.se

[stass]
0

Jag har fått någotliknande utslag av hormonförändring i kroppen, kliade som tusan. Jag hittade ingenting som hjälpte till 100% tyvärr. Men salvan inotyol (som är bäst mot röda barnrumpor) lindrade klådan.

LindaBeda
0

har du kollat upp nässelutslag, tycker att det påminner om mina nämligen…googla! mina utslag svider om man kliar, hur känns det för dig?

ThreeStars
0

#14 Låter hemskt :( men jag har kollat upp de på vårdcentralen, och det enda jag har är kvalsterallergi sedan över ett år tillbaka. men dessa utslagen har börjat nyligen, och allergimedecinen jag redan proppar i mig, funkar inte :(

#15 Värt att prova ju!

#16 Ja mina kliar också, men de svider bara när jag kliar… Men jag tycker inte att de liknar som googles bilder… det är liksom småsmåsmå prickar. De största är kanske 1-1,5 mm i diameter :(

[Baubo]
1

Tjära! Min vän botade sin och sin pojkväns utslag med tjär-salva. De har olika eksem, inget annat hjälpte (varken örter o annat "naturligt" eller apotekvaror) men denna salvan hjälpte direkt! Jag vet inte om man kan köpa sådan salva nånstans. Hon gjorde den själv av bivax, olika växtoljor och talltjära. Använd inte tjära gjord på stenkol (heter det så på svenska?)