Lugnande örter / rökelse?
Hej!
Jag har atypisk depression och får ibland ångestattacker - vilket jag oftast kan känna i förväg. Jag har tabletter att ta men slipper helst använda dem.
Så min tanke är - finns det några lugnande örter som kanske kan hjälpa? Ångestdämpande eller bara rogivande?
Gärna som kan brännas.
Jag änvänder ju inte rökelse eller så av rutin i vardagen, utan mest vid speciella tillfällen. Därför känns det som ett mer effektivt sätt att lugna ner mig när det behövs. Något lugnande med en ritual som inte är helt vardaglig - tända kolet, blanda rökelsen och sen bara sitta och titta på röken och försöka tömma huvudet och känslorna, kanske med en varm kopp te i händerna… istället för att rastlös glo på dataskärmen och känna hur det kryper i kroppen, surrar i tankarna och inte veta var jag ska fästa blicken och få ro för att slippa självskade beteendet.
Oftast när det börjar så är det surr i huvudet, som om tusen bin flyger runt och pratar men jag hör inget.. sen blir jag orolig, frustrerad, får olustkänslor och vill skada mig själv (klösa med naglarna i huden eller slå huvudet i något hårt), vill mest gråta och försvinna.. vill inte dö men inte leva heller. Det är riktigt jobbigt. Men jag brukar få en förvarning och om jag kan fånga det tidigare så kanske jag slipper att det går så långt.
Jag har som sagt tabletter, men vill helst inte ta av dem. Dels har jag väldigt få kvar (läkaren skriver bara ut sobril vilket ger mig mardrömmar och flera dagars utmattande trötthet, de xanor jag har kvar fungerar bra men de får jag inga nya av) dels are det kemiskt, och dels tror jag att jag kan bli fri från detta helvetet om jag lär mig hantera det - vilket borde gå bättre utan starka tabletter.
Så vad finns det för rogivande, lugnande örter som kan tänkas fungera? Gäna relativt vanliga och lättillgängliga, men för all del skriv alla ni kan komma på och gärna hur ''starka'' de är.Visserligen vill jag ju att själva ritualen och agerandet ska göra det mesta jobbet, men det skadar ju inte att hjälpa mig på traven.
Kamomill är den enda jag kan tänka på nu.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
opium rökelser funkar för mig
*Kärlek & lycka*
Vilken vacker bild :-)
Nu är jag mest intresserad av örter magiskt och det finns medlemmar här som är bra mycket bättre än mig att ge tips på örter som hjälper mot ångest.
Men jag använder själv en lugnande blandning som i alla fall hjälper en kortare stund och det är pepparmynta, lavendel och vänderot. Som te, verkar den som bäst, men man kan ju både bränna örterna som rökelse medans man dricker téet.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Vänderot, var får man tag i det? :)
Har pepparmynta hemma, ska nog prova en blandning av mynta, kamomill och citronskal (citron är kanske inte lugnande men jag gillar doften, blir glad av den)
Lavendel funkar inte för mig, har dåliga associationer med den doften :3
Berätta gärna om du vet några örter som har den effekten enligt magisk tro också. (eller hur man ska formulera sig)
#1 Är det lagligt? :3
jaja rökelser ja =) Man blir inte påverkad av den..=)
*Kärlek & lycka*
#4 Ah, ok :)
Ville bara säga om vänderot, att den inte passar alla. Vissa får hemska mardrömmar och jag själv får sömnförlamning med äckliga hallucinationer om jag tar vänderot, usch! Men det vet man bara om man prövar, om det passar en så är det nog en av de mest lugnande örterna.
Jag har också tidigare lidigt av depression och ångestattacker. Det som kanske bäst hjälpte för mig var att lära mig meditera så jag kan tömma huvudet ordentligt varje dag (om jag har paus över två dagar börjar ångesten krypa upp), och avslappnande andningsteknik. När man får ångest börjar man oftast andas snabbare och ytligt. Att lära sig andas lugnt och djupt och "ner i magen" kan vara väldigt effektivt.
#6 Tack för varningen, det skall provas med försiktighet då, om jag får tag i det :)
Jo, jag har andningsövningar och har mediterat emellanåt, men jag har lite svårt för det.
#6 Åt du i tablettform eller själva roten? Och hur mycket?
#3 Du kan kika in på Örtagubben som har butik på nätet.
#8 Jag tog tabletter, kommer inte ihåg hur starka dom var. Sålkart, tex te på själva roten kanske kunde funka. Just nu har jag dock inget behov av det.
#6 Vart kan man köpa vänderot?
*Kärlek & lycka*
#10 Jag har köpt det på apotek här i Finland. Jag tror det är samma i Sverige, eller så kan du pröva någon hälsokost-affär eller liknande.
#10 Själv odlar jag det själv men du kan gå till örtagubben.se, söka bland de torkade örterna på valeriana/vänderot :-)
Vill du köpa i tablettform så har de i de flesta hälsokostbutiker. Det brukar också finnas i diverse olika lugnande teer.
Jag vill bara påminna om att det är jätteviktigt att kolla så att örtmedicinen kan användas tillsammans med läkemedlen du tar. Ibland finns restriktioner för detta, så glöm inte kolla detta med din läkare.
En promanad är inte en ört, men att röra sej i samband med ångesten kan också kännas skönt, framför allt genom att det kan hjälpa en att andas på ett bättre sätt.
Ibland kan det vara tufft för luftvägarna att andas in rökelse när man har ångest. Då kan man även testa att värma lämplig eterisk olja. Man kan t.ex. välja en lugnande doft eller en uppfriskande eller helt enkelt en favoritdoft.
Sköt om dej!
#13 Tack :) Tar inga medeciner regelbundet som kan påverkas av örterna när jag testar dem.
----
Tack alla för tips.
Zabbio, mitt råd är en blandning av dennas råd i #13 och ett svar på din ursprungliga fråga:
Ta en tur ut i skogen, helst så stor och orörd som du kan hitta, och samla in lite saker själv; det ger promenad, frisk luft, avkoppling, bortrensning av en massa stimuli (i skogen finns bara nyttig stimuli) och så får du lite fint arbete gjort.
Samla från enen kvistarna, de tunna och spröda. Barren drar du av och samlar för sig i ask av trä för att bränna torkade eller färska på kol. Bären torkar du, lägger i glasburk och använder i matlagning; tex till vilt.
Samla från granen kådan, den torkade och nästan grå. Den brinner fint och ger iaf mig ett lugn som dövar/botar det mesta av tanketornadon.
Samla från björken musöronen, de tunna nyutsprugna löven alltså och torka och krossa som blandning av egen rökelse.
Samla från stenarna i havet det lätt slemmiga "sjögräset", torka väl och pulvrisera till rökelseblandning eller som den är för lite havslugn. Andas "i fyrkant" fast med bilden av vågor som slår in… och ut… ni och ut igen på en milsvidd strand för ditt inre.
…sånt kan hjälpa, eller inte :) du får prova dig fram!
Vad meas med att andas i fyrkant?
Det är egentligen bara ett uttryck för att djupandas, som används av kuratorer och psykologer t.ex. En slags visualisering för att lätt kunna illustrera ett andningsmönster.
Tänk dig en fyrkant. Börja i ett hörn och följ linjerna: andas in längs hela linjen, andas ut på nästa, andas in på tredje, andas ut på sista - osv.
Lätt att hitta fyrkanter i tillvaron man kan "andas på" - bussar, hissar, fönster osv.
# 15
Bara att läsa det du har skrivit känns som poesi och magi på samma gång. Vackert!
#15 Tack :)
jag skulle rekomendera johannesört som du kan köpa på ett naturapotek eller varför inte på örtagubben…försök också att fokusera s så väldigt mycket på ljuset som du har inom dig tror jag kan vara en stark kraft. omge dig med naturen så mycket som möjligt då jag känner att den är väldigt rogivande. Ta gärna in naturen i hemmet blommor och fina växter ger en helt annan sinnesstämning.
Något du också kan göra är att gå ut i skogen och bokstavligt talat berätta för skogen och växterna runt omkring dig om din ångest. Dom står där som lyssnare utan att kunna ge tillbaka något mer än lugn och ro.
Tänk att du ger bort dina ångestbovar till träden när du pratar med dom. Tacka träden och skogen för att dom lyssnat och du ska se hur mycket mer lättad du känner dig väl hemma sen. gör detta till en viktig del i din vardag och du kommer att se vilken fantastisk hjälp det kan vara.
mvh LindaBeda
MEN… skulle jag vilja säga är det egentligen underordnat vad som ligger där och ryker :)
Det som kan påverka och lugna kroppen är givetvis ett stillat sinne. Där hjälper röken till, om du doftar ngt som du själv förknippar med lugn och ro, som gör dig trygg osv, men det är ingen patentlösning på problemet som grund.
Sandelträ.
Tack för tankar och tips :)

# 15
Ett påpekande att ta delar från buskar och träd är inte förenligt med allemansrätten. Lite björkblad anser jag inte som något problem. Kvistar från en och grankåda ska endast göras efter tillåtelse av markägaren. I samband med avverkning gör skörd ingen större skada. Enbuskar har normalt inget större ekonomiskt värde men en större enbuske har kanske växt under flera hundra år och har ett stort estetiskt värde.