Pentagram
Som lite av en traditionalist som värnar om det som alltid varit, låter jag mig ibland irriteras av folk som gör femuddiga stjärnor i cirklar och kallar det pentagram :)
Ett pentagram är en femuddig stjärna inskriven i en pentagon, dvs spetsarna är sammanbunda med fem streck.
En stjärna utan de fem sammanlänkande strecken kanske kallas för pentagram ibland, men är i själva verket en femuddig stjärna och inget annat.
I vissa fall kan man se den femuddiga stjärnan inritad i en cirkel. Det är heller inget pentagram i den klassiska bemärkelsen, även om det också kallas för pentagram.
Man kan förstå att den inte ska sitta i en cirkel om man ser nedanstående (till höger):

Nu när jag fått gnällt ur mig och besserwissat lite kommer jag så till min fråga :)
Är det ngn som vet varför. hur och vem som började göra "pentagram" i cirkel?
Och nu när ni vet hur de ska se ut, kommer ni sluta använda "falska" pentagram (i cirkel) och om inte, varför då?
Mvh, T
nyfniken i en strut idag

Hmmm…. funderar på ett bra svar!
Jag håller inte med trumman. En femuddig stjärna i en cirkel. Rita upp det. Då kan man dela upp cirkeln så att det bildar 5 böjda sträck mellan varje udd.
På så sätt är det med ett pentagram.
Anledningen är väl som med alla andra teckan antar jag. Lite variation. Vill göra något eget. Det finns miljontals olika tecken och att säga att någon av dem är falskt. det ska man nog passa sig med;)
#2 Att du inte håller med ändrar inte på fakta, men tack för ditt svar :)
Har du ngn bild som illustrerar det du menar, för jag har lite svårt att föreställa mig hur det skulle se ut?
Mvh, T
#3 Nej du har rätt i att det inte ändrar på fakta. Men att du säger att det är fakta ändrar inte heller på det. Fakta är väldigt olika och ingen kan veta något. Man kan bara tro att man vet. Så att över huvud säga att man vet nåt är att ljuga. Igentligen;)
Jag har en bild som jag hämtade nu från google bildsök.
Det är såklart inte JAG som hävdar att det är så här, snälla nån, det är historiker och symbolister som forskat i pentagrammet som letat reda på faktan jag presenterar ovanför.
Fakta är INTE olika, hur kan du säga det? Det finns många som vet en himla massa om hur saker och ting är, och vad som är sant eller falskt i vissa saker.
Ang din bild så är det en bild på en femuddig stjärna i en cirkel, som oftast felaktigt kallas pentagram, precis en sådan som inte egentligen kan kallas pentagram som jag skrev om i texten ovanför.
Mvh, T
Det är ett pentagram. Bara att sträcken i fråga är böjda alltså existerar på bilden ingen cirkel. Jag hade en bättre bild förut där strecken mellan inte var lika tjocka men iFokus tog inte filformatet:'(
Eller måste stjärnan vara upp och ner?
Vilka historiker och symbolister säger det då? Har du några namn? Om inte kan jag tyvär inte lita på att du har rätt. Det utav den enkla anledningen att jag hört så många andra säga annat.
Så du får inte ta detta personligt. Jag är en skeptisk människa.
Cirkeln runt pentagrammet verkar ha kommit dit för att symbolisera evighet, reinkarnation, årshjulet och helheten. En nymodern tillämpning tydligen. Jag skulle tro 60-70-tal kanske? Ngn som vet?
Mvh, T

Letade lite, och hittade det jag egentligen visste ändå:
" The circle surrounding the star also represents the safe place in which the Pagan/Witch or magician can work. The circle symbolizes a binding; in this instance, binding evil away from the wearer" (Här kan du kika där jag hittade citatet ovan)
Har du sökt på pentakel/pentacle något, trumman?
Det ordet/namnet är nämligen mer korrekt när vi pratar om en femuddig stjärna i en cirkel. Att det kallas pentagram är för att de används likvärdig och bland många är det nog så att de inte vet att det finns nåt som heter pentakel.
Så jag håller med dig. En femuddig stjärna utan ring runt är det som heter pentagram. En femudd med cirkel runt heter egentligen pentakel.

Var det inte DaVinci med sin man i en perfemt cirkel, där kroppen och lemmarna skulle utgöra en femuddig stjärna?… Eller han kanske inte var först… men bra mycket tidigare än svartrocken iallafall ;-)
En annan tanke kan ju vara att om man skall ha stjärnan som en smyckessymbol är det opraktiskt att ha den lös, då den fastnar, varpå men helt enkelt sydde hast den på en bit läder och klippte runt om.
Lite som judendomens davidsstjärna, det kallas ju inte för ett hexagram *(häxagram).
Trumman är klart inne på något här.
//
Jo visst är du det trumman. Jag reagera bara över att du sa att dem andra bara var vanliga femuddiga stjärnor och inget annat. Där har du bevisligen fel. Annars har du rätt.
Men jag tänker så här. Det finns så många religioner med olika pentagram (och vad dem nu hette)
Det kan bara inte vara ett av dem som är rätt. Om man går och frågar olika religioner så tillhör väl den berömda stjärnan deras religion bara för att dem använder den flitigt. Och det jag menar med att ingen kan veta något är just det att folk "vet" saker som säger imot varandra.
Kolla tex vad som hände med Hitler. Han "Viste" att Judarna var ogräs som ska ansas bort. Medans då Alliansen "Viste att Judarna var lika mycket värda. Hoppas att du förstår nu med vad jag menar att ingen kan veta.
Nej, spets upp eller ner har nog ingen betydelse annat än personsymboliskt.
"Vilka historiker och symbolister säger det då? Har du några namn?"
Självklart har jag det!
Mircea Eliade's symbolbok.
The Apocalypse, Omni Publications
Magic & the Pentagram, Eliphas Levi (klassiker)
Sen är den Denís Lindblom, eller Linholm (vad heter han) som skrivit en bok jag har hemma där han bl.a. bygger ett tredimensionellt pentagram. Tror boken heter Makten som skapar och förgör, men är inte säker.
"Så du får inte ta detta personligt. Jag är en skeptisk människa."
Klart jag inte tar det personligt :) Jag är också sunt skeptisk, varför tror du jag är så beläst och goggle-nörd av hävd!? Dessutom är jag en van forumpostare som kan skilja på sak och person.
Ingen fara alltså :)
Mvh, T
#8 "Så jag håller med dig. En femuddig stjärna utan ring runt är det som heter pentagram."
En femuddig stjärna inskriven i en PENTAGON är ett pentagram ja. Utan vare sig cirkel eller pentagon är det bara en femuddig stjärna :)
Pentakel!! Ok, där har vi det då :) snyggt. Gåtan löst.
#9 Njaaa.. lös kan den ju aldrig vara ett "pentagram" då är det ju bara en femuddig stjärna som sagt, de raka linjernas betydelse, både magiskt och alkemiskt (?) tycker jag framgår ypperligt i mitt första exempel, där en stjärnas linjer blir till nästas osv.
#10 Ditt exempel om Hitler är bara dumt. Det handlar om åsikter och inte om symboler som faktiskt har ett ursprung och vedertagen historia.
Mvh, T
Har det det trumman? Är inte symbolerna skapade av någon? Är inte symbolerna skapade med känsla?
Och jag tycker inte att det är så dumt. Dem olika tecknen står också för åsikter. Vad är tex skilnaden mellan ett kristet kors och ett sataniskt. Det är motsatser. Står för helt olika saker. Men fortfarande samma symbål.
Begreppet symbol är ganska mångtydigt, och sättet på vilket en symbol representerar det den gör varierar. Exempelvis:
- En ikonisk representation av en företeelse, såsom de små symboler som ofta används i en almanacka för att representera månens olika faser.
- En konkret företeelse, eller snarare en ikonisk representation av denna företeelse, står för ett abstrakt begrepp som den delar en egenskap med. Exempelvis kan vågskålar stå för rättvisa (jämvikt är den delade egenskapen). Sådana symboler sägs vara indexikala till sin natur.
- En konkret, uttryckligen fastställd, representation med indexikalt eller ikoniskt ursprung men som här används i en överförd betydelse, exempelvis tre kronor för det Sveriges ishockeylandslag och hammaren och skäran för kommunism. Även om symbolen här utgörs av en konkret bild måste den oftast förklaras för att kunna förstås.
- En kulturellt betingad representation, så som exempelvis de flesta skrivna ord i ett språk är. Symbolen behöver här inte ha någon närmare relation till sin betydelse utan måste uttryckligen förklaras och läras in för att kunna förstås.
-Wikipedia

Hittade en sida. blev lite fundersam! kolla om ni är intresserade.
http://www.teosofiskakompaniet.net/TeosofiskOrdbokBlavatsky.htm
mhm Det var mycket intresant Vekka. Tack för det. ska läsa mer om det.
Trumman. Du besitter en stor kunskap minst sagt. Jag hör dig och nu ska jag läsa på lite till.
Tyvär kan jag inte deltaga i diskutionen längre. Jag måste gå en stund men kommer senare. Men jag lovar att läsa mer om det;)
Mitt lilla bidrag!
Cris sajtvärd på Livskvalitet & Utomjordiskt.
Hemsida www.livskvalitet-2.se kliv in!
Varför står mina fötter på jorden när resten av min kropp är ute i rymden.

#17 har sett den innan o är mkt intresserad av att veta vad det står o betydelsen. Upplys mig gärna! 
Det där är Eliphas Levis symbolstjärna ja. Men ett pentagram är det, som vi rett ut ovan, alltså inte :) eller det är det väl då om man, som de flesta har jag förstått, ser på alla femuddiga stjärnor inom magin som sådana.
Men snyggt är det - det är för övrigt ett av motiven på mina Häxknappar!! :D
Mvh, T
#18 Läs "Magic & the Pentagram av Eliphas Levi"

Och för de som inte vet: Det där 'Tetragrammaton' som står runt många pentakler (inte pentagram alltså ;o) Det är ett judiskt uttryck.
I vilket fall som helst så betyder det ordet "Fyra bokstäver" på grekiska och är det sätt man skrev ut Jahve/Jehova förr. Man fick ju inte ta guds namn i sin mun oavsett om man talade gott eller ont om honom. Och eftersom hebreiskan inte har några vokaler så förkortas hans namn till JHWH - alltså fyra bokstäver - alltså tetragrammaton.
Så de som kallar sig häxa och inte tror på den kristna guden alls och har ett sånt här pentagram/pentakel på sig, de visar att de inte har en aning om vad det betyder i det här fallet… (Nu syftar jag inte på dig Cristine (även om det råkade vara du som la in bilden), utan på de unga/r som köper billiga smycken med läderremar på marknader och sånt, för att det är tufft.)
Ha ha, nej jag tar inte åt mej för jag kan inte mycket om pentagram visade bara en variant av dem som jag är van att se från utlandet.Jag är elev.

Tänk vilken lyx för oss som sitter här och blir upplysta utan att behöva anstränga oss! Tack, Trumman!
Exakt Trumman.
Har inte läst resten av tråden men det du skriver i första inlägget är helt rätt.
pentagrammet var från början en 5uddig stjärna där uddarna är sammanbundna med raka linjer.
Att de börjat med stjärnan i en ring är egentligen inte helt fel det heller då ringen ska stå för evigheten sägs det.
Jag har ett "äkta" pentagram runt mitt finger och ett "nytt" pentagram runt halsen.
Det runt halsen har jag då jag inte funnit ett halssmycke som är det äkta.
Jag ska dock göra ett eget i finsilver sen när jag köpt hem silverlera och då ska jag hänga undan det jag alltid har runt halsen nu för tiden.
Men jag kan tyvärr inte berätta vem som hittat på detta med ringen runt stjärnan men det är inte ett pentagram innan stjärnan står i ett pentagram (tänk på pentagon, hur set det ut? Jo just det…. hehehe)
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

En pentagon, ser pentagon ut som, Ioma…
Pentagon, hexagon, septagon, octagon…
När den femuddiga stjärnan står i en pentagon, blir det ett pentagram.
Antar att det bara var ett syftningsfel.
ahahahaha ja det ska stå pentagon där. HAHAHA
Gick lite snabbt när jag skrev bara *S*
Mvh
Marika "Ioma"
Sajtvärdinna på barnlöshet www.barnloshet.ifokus.se
Jag anordnar HexMeet i Småland
Min hobbyblogg & dagbok: http://www.ioma.se

#0 För en tid sedan såg jag att du nämnde det med strecken.. det var i en tråd när vi pratade om hur man ritar upp ett pentagram. Då förklarade du hur det ligger till. Sedan dess använder jag det, den är ju så självskriven.. :)
Det har även visat sig vara mer naturligt än jag trodde med strecken och inte en cirkel.. När jag virkar så framträder en pentagon naturligt då jag tänker på pentagramet.
Detta betyder att jag är i behov utav en ny altarduk jag med. :P
Veyla.. jag tycker du har kommit väldigt långt i det här vi har pratat om med att skriva. Det där bekymret vi en gång nämde ser jag inte längre.
Var väl mött
Tack Lorelai;) Nu räddade du min natt ialla fall:D haha.
Det du säger om att det är mer naturligt med den riktiga versionen. Det kan jag hålla med om. En cirkel är ett He***te att rita;) hehe

Mycket intressant tråd får jag säga, har absolut inget att tilläga..
förutom att jag inte viste det där med strecken (pentagon) runt pentagrammet .

*poffar - fel tråd*

Tänk om det bara är av ren slöhet det blivit en ring? När man ska skriva/rista eller vad som helst så kanske man gjorde det "snabbt" och då blev det en ring istället för raka streck. Sen har det hängt kvar?

Är det inte själva stjärnan som kallas pentagram. Och ritar man raka streck runt om så blir det väl ett pentagram i en pentagon, och gör man en cirkel så är det ett pentagram i en cirkel. Vart har du hittat informationen att bara en femuddig stjärna i en pentagon kallas för pentagram?

(upprepar mig lite)
En femuddig stjärna i en ring kallas egentligen för pentakel, men ofta kallas den för pentagram för att det är så de flesta kallar den av ren förenkling/slöhet/okunnighet/'alla-vet-vad-man-menar-ändå-het' 

Mm. Just det! En symbol med en ring runt =)

Den femuddiga stjärnan som man använder som ett magiskt redskap på altaret brukar kallas pentakel, men den femuddiga stjärnan (som kan vara med cirkel eller utan) som symbol inom wicca som man bär som smycke t ex brukar kallas pentagram.

Jag har lärt mig att det är precis tvärtom mot det du skriver, Bappho.
Men jag kan ärligt säga att jag hör till kategorin 'slöhet' och 'alla-vet-vad-man-menar-ändå-het' i min uppradning i mitt förrförra inlägg. Jag kallar det för pentagram oavsett om det är en cirkel runt eller ej 

#37 Ja att det brukar kallas för pentagram är vi ju alla ense om. Men är det korrekt? Det ser inte ut som så.
Var väl mött

Att det magiska redskapet kallas pentakel kan jag referera till Gerald Gardners Book of Shadows bl a. En annan referens är Farrars Witches Bible.

Det här är vad jag har förstått av tråden.
Ett pentagram är och förblir ett femuddig stjärna i en pentagon. I dagligtal känt som pentagram.
En femuddig stjärna i en cirkel använt som ett magiskt verktyg kallas för pentakel.
Folk kommer oavsett att kalla pentakelt (?) för pentagram oavsett funktion eller inte.
Wiccanerna kommer alltid att kalla en femuddigstjärna i en cirkel för pentagram för att det är vad wiccanerna har bestämt?
Att namnge symboler till vad man själv önskar är ju lika fritt som vad symboler symboliserar för var individ. För min del kan folk få kalla det för tomte om de vill, men
man bör ju veta om ursprunget.

Hihi! Jo, jag håller med dig till 100% Lorelai.
Och för min del kan det kallas vad som helst egentligen, huvudsaken är att man kan göra sig förstådd.

#41 Bra sammanfattning :)
Jättebra sammanfattning! Nu vet vi hur det ligger till med pentagram och pentakel - nu är det upp till var och en av oss att bestämma om vi vill gå runt och säga fel eller rätt :)
#42 NJaaaa… nu skruvar surtrumman på sig lite här ;) det är ju denna urvattning av starka krafter och långvarig tradition som gör att newage faller platt och livlös till backen bara man skakar lite på den.
Tanken (var den nu kommit ifrån) att man har "alla svar inom sig" och att man kan kalla saker för vad som helst och låta de symbolisera vad som helst (fast symbolen sedan tusentals år symboliserat EN SPECIFIK SAK) för en själv, för att "allt är rätt", tror jag är käpprätt åt h-vete.
Jag tror, och har sett MÅNGA bevis på att det lakar ur kraften ur både ceremoni och ritual, och att personen som sitter där och kokar ihop sina egna ord och symboler faktiskt inte gör ngt alls då den "trollar".
De ceremoniella magiker jag varit i kontakt med, som använder symboler och ord som använts, och laddats, med kraft i tusentals år, får ENORMA resultat! Det är nästan så man svimmade ibland av det som hände. Det tror jag är ett resultat av riktigt användande av symboler, ord och andra kraft-saker.
Det är väl faktiskt så att det som gjorts och använts i tusentals år har gjorts och använts i tusentals år av en enda anledning: för att det fungerar! Varför ska man då komma med sin lilla Cassandra Eason-bok och tro man är ngt och ÄNDRA på allting?
:)
Nej, fram för att gräva djupt i kraft, och kunskapsmyllan och våga vara "härmapa"… för att det fungerar.
Testa själv!
Mvh, T
delar ut Gräv Där Du Står-t shirts till alla

Ja… lärare-elev-traditionen är viktig, oavsett om den sker personligen och fysiskt eller om den sker via förmedling som detta. Surtrumman behöver inte vara en surtrumma för det utan kan lika gärna vara en bastrumma :D
Sedan spelar ju religionen och inriktningen roll också för vad man kan och vill uppnå. Men att helt på egen hand börja plocka och pilla i saker och inte se till rötterna i det som sker kan i bästa fall bara bli dåligt.
lite löst…

Och jag anser att det fortfarande 'bara är ord'. Det är det man laddar orden med som är det viktiga, inte vad det är man säger.
För den som använder sig av dessa ord som någon annan har 'bestämt' och som är kraftfulla i rätt sammanhang och hos rätt personer, samma ord blir nixpix nada hos nån som inte förstår att använda dem rätt. De tror att det bara är att säga orden så 'wow, jag har utfört/sagt en magisk formel! Nu kommer allt att bli som jag vill'.
Men om man gör så så har man ändå inte kraften bakom orden. Då är det bara ord.
Jag tror verkligen inte att kraften urlakas bara för att en 'newageare' som så att säga 'inte vet vad de håller på med' sitter och säger saker på det sättet du menar. Om kraften skulle urlakas bara på grund av detta, då är det ärligt talat inte mycket att ha.
Tvärtom anser jag att varje människa har denna kraft inom sig. Och oavsett vad man gör med den så finns den alltid kvar. Vissa kanske kallar denna kraft för Gud och Gudinna, andra säger tomatar och troll och åter andra kallar den för Ljuset etc etc. Andra inser inte vad de har inom sig och går ovetandes resten av livet. Åter andra använder denna kraft på ett 'felaktigt' sätt (allt är relativt).
En tradition måste ju dessutom börja nånstans nångång. Man kan ju faktistk inte bara utgå från det urgamla. På samma sätt som språket utvecklas, utvecklas även traditioner och kulturer. Man ska inte vara så traditionsbunden att man inte kan ta till sig nåt nytt, bara av ren princip.
Sen att jag inte heller gillar Eason, det må väl vara hänt =)

Oh jag ställer mig bakom dessa ord Trumman.
Kraftskillnaden är massiv. Följer jag något som har generationer med laddning bakom sig känner jag kraften närmast dåna över bergen. Plockar jag upp ett pentagram och vänder den ut och in.. så kommer den att tömmas på den äldre kraften och den står nu fri för mig att fyllas på med ny. Det kommer att ta ganska lång tid att ladda det ut och in
vända pentagrammet med kraft av liknande kaliber.. men vill
man så får man. Jag kan inte tvinga folk att göra om göra rätt.
Det tycks vara fult att bara använda ordet rätt.
I min mening.. använd ingenting i arbete utan att veta vad man gör. Därför det är det så vannsinigt viktigt
källsortera ordentligt och inte bara svälja vad som serveras. Det är sällan det som serveras som är av bra kvalité. Äter man serverat förlorar man värdefull filosofiskt
arbetsgång när man väljer bort själva sökandet. Hum.. det hade
inte så mkt med pentgrammet att göra nej. :P
"samma ord blir nixpix nada hos nån som inte förstår att använda dem rätt."
PRECIS, det handlar om träning träning träning, inget annat… man kan inte bara läsa en pastellfärgad bok, rabbla ord och vifta med brödknivar så blir det magi.
Bra poäng. Precis vad jag siktade på.

#47 "I min mening.. använd ingenting i arbete utan att veta vad man gör. Därför det är det så vannsinigt viktigt källsortera ordentligt och inte bara svälja vad som serveras."
Japp! Håller med till fullo. Mankan inte bara svälja allting utan att tänka. Det blir aldrig bra.
#48 Är det kanske så att vi egentligen säger samma sak, fast på så olika sätt att vi inte förstår varandra? För om du menar att det du citerade från mig är det du ville ha sagt, så säger vi samma sak.
Fast jag menar ändå att en ny tradition måste börja nånstans, och att nya saker kan vara minst lika kraftfulla som gamla bara man lägger rätt intention bakom det man gör.
Jag håller helt med trumman.Mina shamaner(vänner från sydamerika och Afrika) använder samma ceremonier som har använts i tusentals år och dem ruckar dom inte på trots nymodigheter som många vill införa. Dom har blivit lärda av sina anfäder och det är heligt för dem, och jag håller med. Har man suttit med dem och upplevt urkrafterna som finns så är Alla nymodigheter som ett dåligt skämt. Jag har respekt för olika troenden och tror också på samernas urgammla tro och ceremonier. Jag är inte så väl insatt i deras lära men vill veta allt om den.Jag är absolut inte ute efter att klanka på någon utan tycker att alla har rätt att tro vad dom vill.
#50 Precis! Bra exempel.
Man gör ju en sak på samma sätt i tusentals år av den enda enkla anledningen: för att det FUNGERAR. Sen att små kulturella variabler runt omkring ändras spelar ingen roll så länge kärnan är den samma.
Sen är det ju så bra att de som inte kan ngt, och egentligen bara rabblar ord och påhittade fraser, snart sållar bort sig själva. Det är en andlig självsanering :) mycket bra.
Mvh, T
Nu har jag inte läst alla era inlägg här ovanför, men jag har några frågor angående pentagrammet och om ni redan skrivit svaret på dem ovan får ni ursäkta mig. x)
Ibland står det olika saker överallt och som nyinvigd blir man lätt förvirrad. Jag har läst att ett pentagram är en femuddig stjärna inskriven i en pentagon, men på vissa ställen står det att man enbart använder sig av själva stjärnan i ritualer och dylikt. Vad är det för skillnad mellan pentagram i pentagon och enbart stjärna utan pentagon?
Stämmer det att cirkeln man ibland kan se runt pentagrammet (utan pentagon) står för Evigheten?
Jag har läst att ett pentagram som ritas med spetsen nedåt (alltså upp och ner) inte står för vit magi utan för svart?
När man ritar ett pentagram i ritualer, spelar det någon roll på vilket sätt man ritar det utifrån vad man ska göra? Jag läste att man ibland börjar rita uppifrån och ibland nerifrån, beroende på om man i ritualen har för avsikt att fördriva eller åkalla.
Oerhört tacksam för svar!
Så här står det i SAOB:
PENTA-GRAM ¹°4. [av gr. pe?t???aµµ??, substantiverat n. sg. av pe?t???aµµ??, pe?t???aµµ??, adj., bestående av fem linjer, till ??aµµ?, linje, till ???fe?? (se -gram, sp. G 799)](i ett enda drag ritad) figur bestående av diagonalerna i en regelbunden femsiding, särsk. använd inom magien till skydd mot onda andeväsen; femuddakors; äv. mer l. mindre bildl.; jfr alf-kors, pent-alfa, troll-fot. Pentagrammen, dessa femuddiga tingestar, öfver hvilka ingen demon kan klifva. RYDBERG Magi 89 (1865). HALLSTRÖM Purpur 192 (1895; bildl.). Kulturen 1938, s. 239.
Här kommer en länk också:
http://www.symbols.com/encyclopedia/27/2721.html
Av dessa källor drar jag slutsatsen att pentagrammet är en femuddig stjärna, helst ritad ett enda drag.
Kan de olika tolkningarna bero på att samma tecken använts i olika syften? Det kanske finns magiska pentagram såväl som matematiska? Tänk bara på vad som hände med svastikan…

Pentakel (femuddiga stjärnor i cirklar) har jag t. ex. sett i flera kyrkor här nere i skåneland, så det måste ju vara en symbol med relativt gamla anor ändå?
hej, här kommer en ganska enkel förklarning som svarar på frågan ändå bra!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pentakel
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pentagram
Mvh, Damien
putt, för den som är intresserad :-D
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Detta va jätte kul att läsa, jag har faktiskt aldrig tänk på skillnaden :)
#56 Jag hade för mig jag hade skrivit ngt om detta för 200 år sen - och här var den!
Tackar för en intressant läsning! Men lite förvillad blir jag och önskar än en gång att jag hade en lärare. Och att jag kunde koncentrera mig på en sak i taget. Nu vill jag ju läsa alla böcker som nämndes i denna tråd, sammtidigt som jag börjat lära mig att hela med röst "på riktigt" (med riktig fysisk lärare), lär mig mer om örter i både magiskt och annat syfte, tar mig djupare in i shamanismens världar och en massa annat kul. Det blir ganska mycket om man till detta tillägger vardagen och hälso- och pengaproblem, Hjälp! Plötsligt känner jag mig som en total nybörjare och vet inte var jag ska börja och hur jag ska få det att hänga samman. Så deprimerande :(
#59 Deprimerande? Skärp dig ;)
Ta det lugnt: gå en stig i taget; man kan bara få en fisk på kroken åt gången; man måste andas ut för att andas in osv osv.
Det är hyggligt klar att pentagrammet i en cirkel förekommit en stund. Länken nedan visar hur det använts i samband med att binda skogsrået i Svenska Österbotten (nuvarande Finland) :
http://www.sls.fi/doc.php?docid=221&galleryid=121&gallerycategory=7
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Kul i sammanhanget är även gyllene snittet. Det finns kopplingar till pentagram, matematik/magi och Pythagoras gäng:
#60 hehe, det gick över så fort de började. beror på vetgirighet och just på att jag försöker andas in o ut samtidigt o blir bara yr o illamående av hyperventilationen.
men, i´m back on track!