Demonlära
Jag förnekar inte Demoner men vad är demoner? Samma som Daimoner, djävlar, onda andar, djinner?
Det finns mycket att läsa om demoner i relativt ny litteratur men vad säjer äldre skrifter och var hittar jag dom? Några förslag?
När börjde tron på att allt ont som hände i kropp och själ var ansättelser av demoner och när slutade vi tro på det, om någonsin?
Nån som har tankar om det det här? En del kunskap har jag men vill veta mera.
Det första som slår mig är att du missar att "demoner" är ett kulturbundet och temporärt begrepp. Du tycks sen förutsätta att en beskrivning som "onda andar" har samma innebörd i alla kulturer bara för att de möjligen kan tolkas lika eller att informationsföredlaren/översättaren antog att det var samma sak som hans eget kulturella begrepp.
Letar du efter demoner så är Katolska kyrkan rätt plats och rätt kultur att gotta sig i ämnet. Det finns många exorcister som skrivit böcker om dem.
Få andra kulturer uppvisar en så ensidig och snäv perception och kategorisering av krafter, makter och andeväsen så att leta efter "demoner" där är svårare. I en kultur som värderar ytliga och kortsiktiga synsätt är demoner onda och ska bort. Det betyder inte att man 500 år senare hyllar dessa demoniska egenskaper och betraktar dem som "normala". Jämför med de sju dödssynderna och sätt in de i vår kultur idag.
Den enklaste lösningen är att ta saker bokstavligt. Om Astaroth i någon kultur eller sammanhang anses vara en demon, beskrivs som en demon och har i samband med det ett visst sigill och åkallas enligt vissa regler i en viss kultur och detta verkligen har varit i praktiskt bruk så fins det nått att åkalla som har de egenskaperna och kan utföra de saker som beskrivs. Oavsett om man menar att ursprunget är en och annan "demoniserad" äldre gudinna eller ej.
Att det finns andar som kan orsaka förgörelse och sjukdom har aldrig upphört i Sverige och det började sannolikt längre bak än vad som ens är intressant. Vissa, som "Pocker" (Smittkoppor) har fått namn från sjukdomen den eller de orsakar och vice versa men nått demonbegrepp i stil med behornade basunröst med tordönsstämma och svavel-os har ursprung i skönlitterära skapelser. Det betyder förstås inte att de är mindre verkliga och användbara som andeväsen (jämför med ursprunget till Chutulu, Mae-Nak eller många, många andra och mer kända väsen Gudar, Gudinnor etc).
Idag meddelades att Breivik var knäpp då han mördade folk i Oslo och norsk lag lyder tydligen "Om man var psykotisk vid gärningstillfället anses man som icke skyldig och skall dömas till vård istället".
Det faktum att okroppsliga väsen i form av "juridiska personer" kan komma undan med folkmord, sjuka experiment, miljökatastrofer utan att någon människa behöver hållas ansvarig anses helt normalt idag.
Demoner?
Rent praktiskt så är svaren bara av intresse och verkligt värde för den som vill bli exorcist. Det är iofs ett bra yrke och ett tjänst som borde tillhandahållas vid utgången till varje köpcentrum och som borde vara obligatoriskt för styrelsemedlemmar som lyder under mäktiga juridiska personer. :-)
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Nu kan jag bara ge dig min tero kring demoner.
För det första det finns skl demoner, sm har fått demonstämplen genom historen pga av att folk såg faran i något. som exempelvis så finns det demoner som är skyldiga för åska. Till ohc med för fyrverkeriets demon mfl.
Min reflektion är, vilket du ska ha i baktanken. Några utav de demoner som framställs kanske man inte ska se som "onda" alla gånger. Flera demoner blev ju till på en tid då de inte visste vad vissa sker var, så som åska. de såg ju det som något elakt och ond. (princip)
Min tanke är att "onda andar" inte är demoner. För mig är andar någon som ska ha dött. Eller dvs om det inte är "naturandar"
För mig är demoner ett mycket stor område och ska verkligen granska och ha i bakhuvudet att det finns demoner som kanske idag inte skulle ha fått titeln demon.
#2 "Flera demoner blev ju till på en tid då de inte visste vad vissa sker var, så som åska. de såg ju det som något elakt och ond. (princip)"…
Det uttalandet lär vi oss i vår kultur för att tillfredställa vår egen fåfänga.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
Vaddå fåfänga?? 
Det var mycket ideer som blev uppfunna pga utav att de hade "ideer" om saker och ting för att kunna handskas med problemen.
I princip kan man säga så att om ladugården började brinna, vilket kostade kanske gården stora pengar. Då var det så att de ibland kunna säga att en elddemon eller mfl. spm orsakade något.
Vissa utav de demoner som finns namngett kan ha uppstått efter att folk tog "saken" som onska och problem.
Förr försod de kanske inte riktigt vad åska var, och de såg kanske åska slå ner och skapa eld kanske orsakade död.
Bifogar länk till SAOB. Intressant läsning och där finns olika källor nämnda som kan var kul att förkovra sej i kanske?
Just det, skulle ju ha kopierat texten… Men skriv in demon i sökfunktionen, så finner du förklaringarna.
#4 Det är en ide baserad på vår tids kulturella fåfänga att vi, här, idag vet mer än man gjorde för eller vad man vet i sk. "primitiva" kulturer.
Exempelvis så säger du underförstått du eller "vi" vet vad åska är och att man förr inte visste det. Såvitt jag vet har det inte utförs någon vetenskaplig forskning på huruvida åskan har någon form av intelligens eller om människor med nusvensk genomsnittsperception har förmåga att uppfatta någon begriplig kommunikation med åskan eller dess orsak eller attribut.
Att tro att det "vi" vet om åskan är produkten av tusentals år av linjär utveckling framåt eller mer än vad människor vetat vid någon annat tid i det förflutna…Vår kultur och samhälle vill gärna tro det. men i själva verket är det bara fåfänga.
Ungefär i stil med att vi upptäckte Amerika, Indien osv. Förstår du hur jag menar?

Väl skrivet therootdoctor!
"Dagens" civilisation har väl alltid trott att den är mest upplyst och utvecklad.
Säger som Sokrates, "det enda jag vet - är att jag intet vet".
Tack för era inlägg och jag kommer att begrunda det ni skriver…tänkvärda ord "therootdoctor" som alltid….nytt yrke? tämligen intressant.
Jag har gått in på den länk du skickade "dennas" och det fanns en del matnyttigt där.
Mitt intresse är att få en bild av hur begreppet demon har följt med människan och i vilka sammanhang människan har använt det begreppet för att ge en bild/förklaring till olika saker i tron, samhället och tolkningen av t.ex religionen.
Jag söker vidare…tack för hjälpen igen, allihopa.

En bra länk: http://runeberg.org/nfac/0536.html
Jag har aldrig läst specifikt om demoner, men det mesopotamiska området har intresserad mig (religions)historiskt och där kan du hitta många demon-liknande väsen att läsa om och fundera över :-)
Här är en liten beskrivning av en utukku-demon ur boken Mesopotamian magic:
"The evil utukku-demon, who is hostile in appearance, and who is tall in stature,is not a god - but his voice is great, and his radiance is lofty.His shadow is dusky, it is darkened, there is no light in his body.He always slinks around in secret places, he does not come forth brazenly.Gall is always dripping from his talons, his tread is harmful poison.His belt cannot be loosened, his arms burn.He fills the target of his anger with tears, the world cannot restrain a lament."
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#10 Läser Guldkompassen till barnen, och tänkte kolla varifrån författaren hittade idén till att alla människor i den världen har själen utanför kroppen i djurform, djursjälen kallas för en daimon. Behöver nog inte leta nu, tack!
#11 hua..det finns väsen som jag inte vill krocka med oförberett…
Vill man bara bläddra och läsa i en uppslagsbok på alla de demoner man kan hitta i grimoar-traditionen så kan man ta en titt på den här boken: http://books.google.com/books?id=n7i7k06rq7IC&printsec=frontcover&dq=michelle+belanger&hl=sv&ei=ir_YTv_qDZPN4QT3ud36DQ&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=6&ved=0CEcQ6AEwBQ#v
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#14, tack det var en intressant sida….har sparat…ska läsa när jag har mera tid….