Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 1954 ggr
Bappho
2

Läsning om skogsrået

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

geminick
0

Oj, här fanns det mycket intressant att läsa, tackar för länkarna! Är lite speciellt förtjust i skogsrået, så här ska det läsas. :)

Fjorgyn
0

Mycket intressant, fascinerande med kopplingen mellan Skogsrået och Freja.

Tackar, tackar…

Bappho
0

Om ni vill läsa mer så rekommenderar jag boken som jag precis läst ut idag. Skogsrået i Yngre Nordisk Folktradition av Gunnar Granberg. En gammal goding från 30-talet.

ledsen52
0

Hej

jag har nyligen börjat läsa om naturandar , tror helt o fast på att som finns. GladJag skulle vilja veta om det är någon som vet lite mer om ley-linjer och var man kan hitta var som finns.

[Baubo]
0

Förlåt, nu går jag totalt off topic!

Bappho, jag läste i din blogg om det svarta väsen du såg i skogen. Kunde inte kommentera där eftersom jag inte har nåt konto.. Men, ville bara säga att jag sett samma. mångamånga gånger ända sen barndomen. Så du är inte ensam :)

Och nu överlåter jag tråden till skogsrået igen.

Bappho
0

#5 Baubo, vad tror du att det är?

[Lady-Oona]
0

Bappho., tack så mycket för länkarna, mycket spännanden och intressant läsning….!!

[Baubo]
0

#6 Har ingen aning vad jag ska kalla det. Har bara sett det i förhållande till skog, eller trädklungor åtminstone så sogsfolk måste det vara. De verkar vara ett ganska "neutralt" väsen, har aldrig blivit rädd för dom. Det är nu en tid sen jag sist såg dom, men om jag kommer i dess väg igen kanske jag försöker följa efter o se vart de tar mig :)

[Baubo]
1

Intressant detta om skogsrået. Men jag hittade åtminstone ett fel i första linken. Det står "I Finland är skogsrået nästan alltid en man under namnet Mielikki". Mielikki är inte en man, hon är fru till skogskonungen Tapio. Ville bara säga att denna text kanske inte är så pålitlig :)

[Ackinna]
0

Väldigt intressant läsning. Tack för länkarna