Från Sverige till himmelen
Igår sändes första avsnittet av Sverige till himmelen. Ett avsnitt om en prästinna. http://svtplay.se/t/152223/fran_sverige_till_himlen
Skriv gärna vad ni tycker om programmet i tråden.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Jag har hört att man inte ska säga något om man inte har något snällt att säga. ;)
Men höjdpunkten var ändå Anna Lindman Barsk speakerkommentarer: "Okej, Margitta har en uppstoppad uggla på huvudet" och "Varför talar Moder Jord engelska?".
Generellt, oavsett vad som visas, vore det intressantare om programledaren var mer påläst och vågade ställa mer provocerande frågor.
~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~
Jag tycker mycket om programledaren Annas sätt att närma sej tron hos andra människor. Hon är nyfiken och ger ett öppet intryck. Personligen gillar jag att det inte blir för mycket kritiska frågor i just den här typen av program. Men jag skulle gärna se ett annat och mer kritiskt program om dylika frågor, för det saknar jag.
Sen blir jag lite förbryllad av blandningen mellan Morder Jord-dyrkan, åkallan av nordiska gudinnor/väsen ocn indianceremonier. Det känns inte som ett sökande bakåt efter en samklang med naturen, det känns mer som ett nutida urval av ceremonier, trosriktningar etc.
Visst är det svårt att riktigt sätta ord på upplevelsen av att vara i samklang med sin omgivning, men det blir underligt när orden som kommer är på engelska. Connecta, Avalon och smudga. Och att vråla ut sin ilska mot ett patriarkat känns konstruerat, det skulle jag kunna göra i ett vardagssammanhang, men vid en ceremoni hoppas jag att jag inte skulle göra det.
Summa kardemumma: jag gillar programmet och dess idé, men förstår mej inte på avsnittets utövare.
Jag är (som vanligt) enig med Ganna.
I övrigt tycker hennes titel säger allt om vad detta handlar om:
"Margitta "Eldsvan" Wigren Prästinna & Själslig Barnmorska Medium, Själslig Barnmorska och Fackel Bärare av Gudinnans Flamma och Barnens Eld"
Putt
Jag försår helt det Margitta vill med detta och är enig i det mesta - men jag tycker det (som vanligt?) glider helt ur spår då man flummar till det och beter sig precis som alla andra i New Age-facket. Synd.
Som det hörs på henne har hon så mycket mer vettigt att lära ut och skulle kunna göra detta på ett mycket ner naturnära och realistiskt sätt (bara genom att leva som hon lär) än det som framkommer av, det med all säkerhet vinklade, inslaget.

#5 huvudet på spiken Trumman!
When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu