Häxor iFokus

Häxor

Etikettredskap-altare-och-tillbehör
Läst 2810 ggr
RedMeddow
0

Speglar och magi

Jag håller på att skriva en skönlitterär bok just nu och är på jakt efter lite information om just speglar.
Boken är av genren fantasy och handlar bland annat om andeväsen och kontakten med dessa, genom speglar.

Jag har letat efter information om svarta speglar (alltså speglar med svart spegelyta) men har inte funnit mycket info alls annat än om en konstnär som använde sig av svarta speglar när han målade landskap.

Det jag söker är mer vilken betydelse som svarta speglar har inom just magi och spådom (etc.), om det är någon stor skillnad på dessa och vanliga speglar just inom detta område.

Uppskattar all information som har med speglar associerat till magi/spådom att göra! Vore även toppen om ni hade tips på några böcker eller hemsidor!

Tack för att ni tar er tid Glad

[Ackinna]
0

Bara ett tips, författare emellan. ;) Akta så inte att boken blir för lika "mirrors"

Bappho
0

Jag använder mig av en svart spegel för att se i. Skillnad mellan en svart spegel och en vanlig är att man ser bättre i svarta. Får man tag i ett glas som är konkav-konvex som t ex glaset på en urtavla, desto bättre.

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

RedMeddow
0

#2 Tack för bra info! Ska gräva vidare i ämnet :)

#1 Tack för varningen, men det är ingen fara, jag har min egen story :)

therootdoctor
2

Du kan googla "black mirror scrying".

I nordisk tradition får du leta hyfsat förgäves efter sådan då vanligt folk använt källor eller vanliga speglar i ett mörkt rum för den typen av skådande. I övrigt finns ett fåtal uppgifter om svarta speglars användande hos adeln och utömlands finns hur mycket som helst.

I modernt bruk använder många polerade svarta stenar eller vanligt glas med svartmålad bakgrund.

Vill du ha lite roligare info till boken kan du ju googla P.B Randolphs eller Frans Bardons tinkturer för astral kondensation som används av de flesta magiker för att förstärka spegelns kontakt i allmänhet eller vissa väsen i synnerhet. Draja Mickaharic har formodligen skrivit de bästa moderna instruktionerna om hur man använder speglar och kondensatorer i sin bok "Magical Practice".

Lycka till med boken