Parfym
Hej, Har ni någon speciell doft ni gillar? Brukar ni göra egna parfymer/oljor (ja, något som får oss att dofta gott helt enkelt ;)). Berätta gärna om det och hur man går till väga för att få fram doften. Skulle vara riktigt kul att veta :).
Parfym är ett ganska stort intresse hos mig, eller doft ö h t.
Magiska oljor gör jag med olja, torkade rötter och växtdelar och eteriska oljor och ibland lite annat.
För doft använder jag olja och eteriska oljor bara.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

Vad roligt Bappho! Väldigt intressant! Får jag fråga vilka oljor/växtdelar du använder? Skulle vara kul att höra, om du vill dela meg dig såklart. För jag kan väldigt lite om detta och skulle behöva en liten putt i rumpan :)
Jag föredrar att använda oljor som håller bra såsom t ex jojoba-olja, men olika oljor har också olika magiska egenskaper så ibland väljer jag något annat. Det är ganska många olika sorters växter jag använder mig av så skulle jag svara på det så blir det nog en mindre bok plus att det ibland också är egna recept som jag håller för mig själv. Det finns dock litteratur i ämnet :-)
Börja med att läsa på om örters och växters olika egenskaper.
Det här med örter och växters olika egenskaper är bara så sjukt intressant tycker jag! Har precis upptäckt detta ämne, läste nyss om både myntah och kanel vad de bidrog med.. Vet du #3 Bappho om de finns några seriösa och lärorika sajter på nätet där man kan läsa om detta ämne? =)
#4 Jag har inte riktigt full koll på det. Någon annan kanske vet?

Beccus karlavagnen finns ju. Dock står det inte så mycket om varje växt. Men bättre det än ingenting… Är också intresserad att veta andra sidor… Där man kan få tips om recept mm..
Efter en snabbflukt får jag uppfattningen att Friggs sida är mycket informativ:
Åh tack snälla!
Är det de medicinska egenskaperna man är ute efter kan jag rekommendera alternativmedicin.se
När det gäller magiska egenskaper tycker jag det är svårt att hitta bra info. Är det någon som har en komentar till den här sidan?
#9 Jag kikade lite snabbt, och det verkade stämma ganska bra på traditional uses.
Då passar jag på att tipsa om den här boken. Om man nu är intresserad av örternas egenskaper i folktron.