Skydd mot andar?
Hej!
Snubblade in på den här sajten och tänkte att någon kanske(om jag inte är helt ute och cycklar på helt fel iFokus sida) vet vad, om det nu finns något, som jag kan göra åt mitt lilla problem.
Det är så här att min pojkvänn för några veckor sedan fick sin lägenhet, och några dagar efter att han flyttat in så följde jag med honom dit.
Jag fick ont i huvudet, började må illa, fast inte riktigt så där spy-illa, men kände mig typ.. Nedtryckt och allmänt deprimerad.
Jag tänkte inte så mycket på det just då, pojkvännen la dock märke till att allt inte var som det skulle, jag ville bara bort därifrån, så vi gick ut.
Känslan försvann lika plötsligt som den kom, som bortblåst.
Då min pojkvänn har en del släktingar som pysslar med.. Vad man nu ska kalla det, hans kusins mor kallar sig själv för wicca, de tror i vilket fall precis som jag på det övernaturliga och är aningen mer insatta i det hela.
Kusinen kom dit och undersökte lägenheten en aning, hennes teori var att det var någon som tidigare levt i lägenheten tagit livet av sig.
Efter lite vidare undersökningar fick vi fram ett namn, och ytterligare en av våra kompisar kom dit och lyckades medla med den här anden som "blivit kvar", eller vad man nu ska säga. Några dagar efter att kontakten tagits upp försvann detta spöke ut lägenheten, men kvar blev någon eller något eller några andra, och det är nu vi kommer till mitt lilla problem.
Även om illamåendet och huvudvärken inte återkommer (troligen kom detta av att nämnda spöke ogillade eller inte kunde lita på tjejer, eller något ditåt, hon gillade inte mig iaf.), så känns det som att gå in i en osynlig vägg av kompakt energi när jag går in i lägenheten, och jag ser saker i ögonvrårna i stort sett hela tiden när jag befinner mig där. En av våra gemensamma kompisar har försökt lära mig att "stänga av", så att de inte ska kunna störa mig, men det fungerar inte. Och eftersom jag tycker det är ganska obehagligt när den här någon står och glor på mig, ibland även kommer alldeles för nära vilket gör att jag bara känner för att springa däifrån, undrar jag om det finns något man kan göra för att få dom/den/det att lämna mig ifred?
Blev lite mycket text, men förhoppningsvis kanske någon förstår hur och vad jag menar..
Jag har varit ghostbuster flera gånger. Det jag själv brukar göra är kommunicera med andarna/spökena, se vad dom vill, varför dom är där och om det är något som ska göras. Ibland är de väldigt villiga att tala, ibland inte. Det beror också lite på om det är spöken efter döda människor, eller andra slags energier. Att röka ut lägenheten med salvia kan hjälpa, men inte heller det funkar alltid. Saltvatten kan också funka, men troligen inte..
Det kan bli otäckt och lite tungt att kontakta dom, om man inte är van och har hjälpare vid sin sida. Man vet aldrig vad som händer. Jag tycker därför du ska leta upp en shaman eller någon annan som kan dethär. Fast kanske nån annan har nåt bra förslag på vad du själv kan göra :)
Mitt första förslag är att du försöker att kommunicera med dem, ta dit ett medium. Andar har oftast, ibland i alla fall en anledning till att de är där. antingen har de något att säga, eller så är deras dragning till platsen så stark så de vill inte gå vidare, eller så kanske de till och med inte vet om att de är döda. Sedan finns det många grejer men kan göra för att stöta bort andar. Jag föredrar Ametister. Ladda Ametisten med sitt "uppdrag" och placera ut dem i lägenheten.
Acceptera att andar nu har en plats i ditt liv. Nu återstår för dig att lära dig prata med dem och lite vett och etikett i andevärlden.
I alla kulturer har man länge varit noga med att hålla sig väl med andarna. Varför? Eftersom man upptäckt att det kan ha stora fördelar och inverka positivt på ens vardagliga liv. En död kan hjälpa till med att få saker gjorda i hemmet och kan dra vänner, bra ekonomi (tänk mat, billig värme osv) till hemmet. Förr kallade man dessa för tomtar. Den första som dör i ett hus anses ofta bli dess tomte. I gamla hus och på platser som bebotts under flera hundra år har de ibland äldre kläder och är mindre till växten, men i moderna lägenheter uppfyller de sällan Jenny Nyström förväntningen. De kan vara bråkiga, lättstötta och lika roliga som bittra norrländska bönder med gikt, men när man väl börjat behandla dem väl kan saker och ting förändras snabbt.
Vett och etikett innebär att man erbjuder anden något för att komma på en pratstund - kaffe, te, vatten, lite brännvin om han är svensk - eller baklava, moccakaffe osv om han är av annan nationalitet. Mna kan helt enkelt fråga vad han vill ha.
Sedan förklarar du din situation (att du bor där, inte har någon annan stans, att du betalar hyra osv. Utgå inte från att den döde vet någonting och ditt liv och dina omständigheter eller ens är medveten om hur saker fungerar i modern tid) och gör upp en deal. Obs! Gör bara avtal som du kan och kommer att hålla. Om den döde accepterar försvinner dina problem oftast direkt och du har en ny och mycket nyttig vänskap i ditt liv.
Om detta inte går behöver du någon med god erfarenhet som kan hjälpa dig.
Att utgå från att alla andar ska drivas bort och att de inte ska "störa" är ett arv från Kristen tro som modifierats för att passa in under århundradenas lopp. En smart lösning om man ska introducera och marknadsföra en ny trosföreställning bland folk, men inte så bra om man vill handskas harmoniskt med det som redan finns att uppleva i världen.
Bortsett från bluffmakarna och bedragarna, som lever på cold reading och dramat kring "andligheten" är merparten av seriösa medium i Sverige idag utbildade i den kristet influerade Spiritismen och försöker få alla andar att gå mot ljuset. Vilket oftast är motsvarigheten till att tvinga in någon i en tågtunnel och gå mot de mötande strålkastarna.
Då går man inte bara miste om en ny och nyttig vän som redan visat sig vara kraftfull genom bråkande, utan bäddar även för ogillande i andevärlden. De har en djungeltrumma som är snabbare än SMS och e-post. Att bli ogilad i andevärlden har konsekvenser som förtjänar betydligt mer diskussion. Hoppas någon tar upp ämnet snart.
Lycka till.
- www.therootdoctor.se - Hoodoo Spells, Trolldomsritualer, Readings & Spådom.
- Medlem av AIRR- associated Independent Readers & Rootworkers - Kvalitetessäkring för klienter.
#3 Uppfriskande att läsa om en annan syn på andar än den som idag råder. Tack för ett bra inlägg! Ett artikelämne tycker jag :-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Tack för era svar, vad #3 sa lät väldigt vettigt. Som sagt så är jag ganska okunnig på ämnet. Ska pröva det där med att ta kontakt, har funderat på det men inte riktigt varit helt hundra på om man borde, som sagt så vet man ju inte vad som kan hända.