Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 2908 ggr
[stass]
0

trolldom i dörröppningar

Hejsan alla.

Jag har en undran…Och jag saknar kännedom och andra infallsvinklar på den sortens trolldom.

Dörröppningar, trösklar…vad associeras vanligtvis en sådan ritual/trolldomsutövning med.

therootdoctor
3

I Norden går trolldom vid trösklar tillbaka till gamla lagar och bruk vid tinget. Tröskel och dörröppning är gårdens motsvarighet till den plats som tinget utgjorde vid korsvägar, lundar, forngravar, jordfasta stenar osv. Man svor eder genom att hålla sig i dörrposten och överenskommelser skulle göras med en fot på gårdströskeln.

Det är från detta som flera folkloristiska författare har hämtat att tröskeln skulle vara någon slags "modernare" variant av jordfast sten och tyckt att människan alltid blir bekvämare ju längre tiden går och inte orkat sig ut till närmaste sten utan nöjt sig med tröskeln. Vilket förstås är ett tecken på att de bara tröttnat på att gräva eftersom de är föga intresserade av praktiska aspekter.

I senare tid har man suttit på tröskeln för att hugga bort ont, för att slå tjuvmjölkande trollkärringar på käften mm.

Utöver det är det i dörrposten man ristat in skyddande tecken för att hindra ont att komma mm. I tröskeln borrar man hål och insätter skydd eller gräver der det under tröskeln.

Den är inte bara platsen för skydd mot sådant som inte ska in utan också för sådant man inte vill ska ut. Exempelvis så sopar man sällan över tröskeln i Nordisk folktro eftersom man då "sopar lyckan ut ut huset". Istället sopas skräpet ihop i en hög och bärs över tröskeln. Nått likande görs vid rening av personer inomhus, då man efter utförd tvätt först bär byttan över tröskeln sedan spottar & mäter sig i öppningen för att det oänskade inte ska komma in igen.

I modern tid grejar man med tröskeln på alla möjliga sätt för att dra in saker och städa ut oönskat.

[stass]
0

#1 Tack =)

Jag fick höra en intressant historia, tyvärr vet jag så lite om den grenen i släktledet.

Jag kan också undra hur mycket det skiljer sig från Tradition till tradition. Jag misstänker avsevärt, men jag vet inte.

therootdoctor
0

Berätta?

[stass]
0

Ja =) jag pm:ar dig

Bjornen
1

Ingången till huset var inte bara tröskeln utan även "ingångsstenen" utanför tröskeln. Under tröskeln lades ofta något stålföremål och ibland även ormskinn. Stål klarade inte onda makter att tränga igenom.

[stass]
0

Undrar var jag har läst att man kunde kika över dörren (uppställd dörrkarm) för att skåda dödsriket

Ska leta fram texten, innehöll slaktandet av en tupp med om jag inte minns fel.

Ganna
0

#6 Du tänker på Ibn Fadlans beskrivning av ett möte med vikingar vid Volga och hur det beskrivs hur den slavinna som ska följa honom i döden lyfts över en symbolisk öppning som byggts upp.

Texten bör f.ö. läsas med förståelse för de kulturer som krockar.

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

[stass]
0

#7 atck, ja det var texten jag tänkte på.

Ganna
0

#7 Bah, inte "honom" som i Ibn Fadlan, utan den döde. Nya glasögon ger tydligen märkbar berusning. ;)

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~