Varför får jag ont i skallen........?
Hej
Så fort jag besökt Källa ödekyrka på Öland får jag ont
i skallen! Regält ont alltså! Inte länge…..men som sagt
regält ont!

Varför?
Gör jag något fel?
Är jag inte välkommen?
"
"
Överansträngning?
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
"Överansträngning?"
Näää……..sjutton heller…..det aktar jag mig noga för.
Någon sa att man ska gå baklänges ut, samma väg som man
kom in.
En annan sa att man ska ta samma väg som "de ofrälse",
dvs över muren.
Men det hjälper inte!
"
"
Kan du berätta mer om platsen? :)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax

En övergiven kyrka!
Idag är det hembyggsföreningen som basar här.
Används för olika evenemang, konserer, bröllop och annat.
Det går olika historier om kyrkan som är en försvarskyrka.
Gott om gamla gravar finns (att använda som altare)
och en sinad källa.
jag ska tillägga att huvudvärken är repeterbar. När den gott
över har jag vänt och besökt kyrkan igen. Det resulterde i en
mycket värre huvudvärk…….och vist sjutton blev jag rädd.
Hoppas bilderna syns.
[IMG]http://i327.photobucket.com/albums/k480/GiK_ritn/Spells/iFokus/00000000344_390x283.jp[/IMG]
[IMG]http://i327.photobucket.com/albums/k480/GiK_ritn/Spells/iFokus/200px-Kalla_gamla_kyrka.jpg[/IMG]
[IMG]http://i327.photobucket.com/albums/k480/GiK_ritn/Spells/iFokus/kella_kyrka_small-1.jpg[/IMG]
[IMG]http://i327.photobucket.com/albums/k480/GiK_ritn/Spells/iFokus/tpkallarum1.jpg[/IMG]
[IMG]http://i327.photobucket.com/albums/k480/GiK_ritn/Spells/iFokus/klla1.jpg[/IMG]
"
"
Träna mer på att ta & ta emot kontakt så tror jag huvudvärken ersätts med information istället.
or it could be a kind of curse….but oh don,t listen on me like im just too…
Åhh, det var ju synd att jag missade den kyrkan, jag som var på norra Öland nu i helgen. Får se om jag får med mig familjen nästa år att titta på den, det låter som en spännande plats…
#6 det är relativt ovanligt att en kyrka har en förbannelse över sig.
Däremot brukar det finnas gott om andar och liknande som vill komunicera. Jag har varit med om liknande saker i en del av kyrkorna på Gotland. För att slippa huvudvärken skulle jag rekomender som # 5 att man antingen gör sig tillgänglig för de budskap de vill få fram. Eller så väljer man att sätta upp en sköld så att man får vara i fred.
Vill man komunicera med andarna skulle jag dock rekomendera att åka dit då det inte är så mycket folk så man kan koncentreara sig. Folk har den uppfattningen att man är lite udda om man går omkring och muttrar och hoppar till lite då och då om man går i en stor folksamling.

Jag hopas Ni kan se ödekyrkan som jag är körd på!
Det var mycket strul med att få upp bilderna så det
får bli en länk.
Häftigare kyltplats får man leta efter. När det är natt
och mörkt är det bara en gatlyckta…..men övrigt svart
som i graven!
http://i327.photobucket.com/albums/k480/GiK_ritn/Spells/iFokus/tpkallarum1.jpg
http://i327.photobucket.com/albums/k480/GiK_ritn/Spells/iFokus/klla1.jpg
"
"

Jag provade att gå tre varv runt kyrkan ochbjuda in Frej o Freja
i min cirkel.
Men vet inte hur jag ska komunisera, om något fattas.
Det är för övrig det är en "ödekyrka" i en relativt öde plats.
Kommer någon är det från hembyggsföreningen och det är
trevliga människor.
"
"
Vacker kyrka.
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
Har du talat med Rådarna på platsen? Du kanske inte är välkommen (än)?
Gå inte in utan stå utanför, en bit till höger om ingången som syns på bilden, och tala till muren/murens toppkant. Lägg offer vid muren, ngt som betyder ngt för dig + "mat" t.ex: honung, vin, äpplen, korn eller liknande.
Förklara (tala på riktigt, inte bara tänk det du vill ha sagt) vem du är och vad du vill; förklara att du inte är där för att ta ngt eller för att flytta på ngt, eller för att förstöra; förklara att du kommer lämna offergåvor; förklara att du får huvudvärk då du är där och att dom snälla slutar med det; be om lov att komma in.
Invänta svar.
Ps: får du inte svar den dan, så prova igen och igen och igen tills a) du får svar, eller b) ledsnar - och då är det bara söka upp en annan plats för då är du int' välkommen in.

Jag har samtalat lite med kyrkans grannar, dom levande alltså.
Dom säger att det ofta kan höras ljud av folk där inne, och att
någon som går omkring med lyckta på kvällar och nätter.
Dom som bor bortom kyrkan se dessa väsen som deras "väktare".
Inga stöllder eller andra brott. Men det dom inte gör är att
"störa" deras "väktare" genom att gå in innnan för muren.
Om detta är "skrönor" för att locka turister …vet jag inte. Men
det är många (från andra byar) utan komersiell intersse som har djup respekt för kyrkan och kyrkogården
"
"

#12, #13
Tack för tipsen………det ska testas nästa gång jag är där uppe!
"
"
:D

har tittat på interiören nu och kan bara säga "åh! så fint det är där inne".
(för övrigt så har du redan fått de klokaste råden här i tråden)

Ja tänk dig "stenbordet" i mitten som ett wiccan altare.
Maschaller i fönsterna……..och fullmåne!
Bor Du i närheten av Kalmar/Öland?
"
"
#18 Aha, det är DET du går och tänker på runt kyrkan. Inte undra på att du får ont i skallen eller att de inte vill ha in dig dit. De har nog en HELT annan åsikt om vad som ska ske, och redan sker, i den kyrkan. Guds hus av gammal tro.

#19, jepp!

#19 #20 Jag är inte 100 på hur det funkar. Men denna kyrkan är ersatt av en "modern" kyrka. Och allt flyttades över till den nybyggda. Sen fick den gamla förfalla, och var direkt livsfarlig att beträda. Det var då hembyggds föreningen satte sig ner och grubblade över vad man skulle kunna använda den gamla kyrkan till.
Helgandet av "Guds hus av gammal tro", togs bort, om jag fattat allt
rätt. Och den nya kyrkan "helgades" i den gamlas ställe.
Näää…….. ett altare tillägnat Frej och Freja ska resas ´på stenpartiet
i mitten i kyrkan. Och sedan en "högreligiös" ritual, i ljuset av maschaller och en stark fullmåne.
Rådarna är mycket välkomna att närvara tillsammans med Frej o Freja!

Vi får se hur det utvecklas……….men tanken finns…….rekognoserat
har jag gjort.
"
"
Så länge det som görs, görs med rådarnas TILLÅTELSE ska det inte bli några problem. Annars kan det gå illa.

Men jag är mycket tacksam för att Ni förklarar "orsak och verkan".
Jag har Era råd i bagaget och ämnar göra nya försök att "blidka"
Rådarna.
När huvud värken är borta, bör det bara vara att "ta för sig".
"
"
#23 Nja; det är bara "att ta för sig" då du fått tillstånd av rådarna och det inte råder ett uns tvivel om att så är fallet.
Jag brukar ofta få en tung känsla i huvudet när jag befinner mig i kyrkor, senast jag var inne i en kyrka från 1200-talet så fick jag så fysiskt ont att jag fick skynda mig ut. Jag har inga problem med att dra slutsatsen om vem det är som inte vill ha mig där, och jag antar att det är logiskt att en Jahve från 1200-talet ser ännu hårdare på folk som jag än den aspekten av Jahve som åkallas i morderna kyrkor. Nu ska ju den här kyrkan vara avhelgad, men finns det något av honom kvar där kan jag tänka mig att han blir lite ilsk om man klampar in och börjar snacka om att anlägga hedniska altare i hans tempel.
Samtidigt antyder ju namnet "källa" att kyrkan är byggd på en gammal kultplats, det var ju vanligt at de kristna gjorde så förr. I så fall kan det ju vara en idé att väcka platsrådarna och reclaima stället igen.

Intresant att du ta upp detta med "en Jahve".
Judarnes "Jahve" är inte lika som "kristenhetenns" eller
Jehovas Vittnins "Jahve".
Som jag fattar saken så är "kristenhetens" Jahve den
som har störst likheter med "hedningarnas" trosuppfattningar.
Och rådarna borde inte reagera så starkt på det. Där emot
kanske dom (rådarna) har något personligt mot mig.
Källa……..jo det stämmer got. Vid denna gamla "kultplatsen"
finns det fortfarande kvar en "källan" som ska ha get platsen
namnet "Källa".
Själva källan ligger innanför stenmuren runt kyrkan. Men den
(källan) fylldes igen till stora delar av "säkerhets skäl" av
ortsborna.
Vi jobbar vidare på "kejset". 
"
"
#25 Hade också detta i huvudet om att det ofta byggdes kyrkor över gamla offerplatser. Där jag bor, har de byggt en kyrka över en gammal kultplats. Byn heter Harg- Betyder Offeraltare, stenaltare, stenhög eller likn…
Kanske källan är en gammal offerplats där de slängde i gåvor och även levande varelser.
Källa ödekyrka är onekligen en intressant plats. Här står lite intressant fakta för oss som är nyfikna på denna mytomspunna platsen, hittade länken inatt : http://admin-czon.blogspot.com/2011/10/kalla-odekyrka-oknytt-spoken-vasen.html

Jo vist det Anna…….det är något speciellt med platsen
som gör att man återkomma.
Ska bara få 100 koll på detta med huvudvärken.
Finns det någon "rit" eller liknande Du skulle känna
platsen vara lämplig för?
"
"
Nu har jag inte läst alla inlägg…. men utifrån ditt första inlägg.
Jag har två teorier.
Antingen så är det så att du kan vara mycket mottaglig för energierna som finns vid kyrkan. Jga kan tänka mig att det kan röra sig en massa andliga energier vid kyrkan, och dessutom mycket känsloenergier dessutom. Det kan vara det du känner utav.
Eller så kan det också vara något logiskt. det är gammal byggnad och område. Det kan vara något vetenskaplig orsak till din huvudverk när du är där…
#26 När jag lite slarvigt pratar om Jahve så menar jag den "ende" eller "sanne" ökengud som beskrivs i bibeln och som många monoteister är eniga är den samme i kristen, muslimsk och judisk tradition. Jag använder det namnet eftersom det för mig som polyteist tar emot att kalla honom "Gud" vilket ju antyder att det bara skulle finnas en. Naturligtvis har han flera namn och i olika traditioner och tider beskrivs även hans personlighet och egenskaper skiftande. Därav att jag misstänker att den aspekt av honom man hittar i gamla kyrkor kanske skiljer sig från den i nya, en polyteistisk tanke som inte många kristna skulle gilla kanske. Jag har fler benämningar på den som monoteisterna kallar Gud, men de är kanske inte så passande att nämna här, så jag valde den som kändes mest neutral ;)