Häxor iFokus

Häxor

Etikettfolktro-och-myter
Läst 7281 ggr
isnornin
0

Skrock....

Hur skrockfulla är ni?

MVH Isnornin

zeretki
0

Vet inte, beror på vad du menar med skrock? Jag är inte rädd för saker som är ofarliga, som att lägga nycklar på bordet osv.

isnornin
0

#1 typ peppar peppar ta i trä….

Vad tycker du är skrock?

MVH Isnornin

Alvljus
0

Lite skrockfull är jag nog - går aldrig under en stege t ex.

Coturnix
0

Nej jag är mer antiskrock…plockar in ljung osv. Det är som symbolik kan vara. Jag bestämmer själv vad saker och ting har för betydelse för mig. Eller jag strävar åtminstone efter det…

lightseeker
0

jag strävar också, mycket, länge, idogt, ständigt självrannsakande.

Men jag har några skrock-betingelser, peppar, peppar ta iträ, är den vanligaste. annars kommer jag inte på någonting mera, som jag har för mig. Med tanke på hur mycket man upplever, så kanske det borde vara mer.

Tistel-
0

Jag tar i trä, det sitter stenhårt!

men annars är det nog inte så mycket…

zeretki
0

Skrock för mig är att följa traditioner och seder och inte tänka själv vad som är logiskt och vad som är farligt.

Att gå under en stege är osmart. Att ta in ljung ser jag inte en chans med att det skulle vara farligt, ej heller att lägga nycklar på bordet.

Nej, jag är nog inte det minsta skrockfull.

Bappho_
0

Den där peppar, peppar, ta i trä säger jag lite då och då, men jag vet inte om jag tar den på allvar. Tror inte att jag är så skrockfull egentligen.

fairytindra
0

jag lägger inte nycklar på bordet och jag läser aldrig gamla horoskop…det är nog det enda kram tindra

Anett Lindbom
0

Jag går aldrig på A-brunnar, jag lägger inte nycklar på bordet, jag går inte under stegar, jag tar inte in ngn ljung, vad finns det mer jo jag tycker inte att tavlorna hänger snett, och jag aktar mig för att ha sönder speglar,=)

fridelfina
0

*Fniss* Jag är lite anti och utmanar för det mesta genom att göra "det man inte ska"! Går gärna under stegar både en och flera ggr, tycker att en krossad spegel ger 7 års lycka…Räcka ut tungan

Men en sak, lika som de flesta "peppar-peppar, ta i trä" är nåt som sitter i ryggmärgen!

Lite Pippi Långstrump så där…eller Ronja som verkligen gör det hon ska akta sig för. Iallafall när det handlar om skrock, utsätter mig inte för reell fara.

LinaN
0

ta i trä o spottar på katter…. det är väl det jag gör.

Däremot stallskrock är jag mer noga med. Att slå in söm i dörrposten för att hålla ondsint oknytt borta och hänga hästskon över ytterdörren till stallet.

Små tvinnade flätor i manen betyder att man har stalltomte, och ställer gärna ut julegott åt tomtarna vintertid. ska göra det nu i år även om det inte rä eget stall, ställer ut litet gröt och litet annat gott.

sätter gärna en kärve utanför stallet eller en rejäl näve med havre ute för sleipners skull vintertid cokså.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

Ayena_old
0

Lite skrockfull är man kanske innerst inne, men bara väldigt liteFlört

Jag är ny här på sajten förresten! Hej på er alla sköna människor!

Ayena

Simuala
0

Jag har hört av en vän, att skrocket med att nycklar på bordet betyder otur, är ifrån förr i tiden när kvinnorna i huset fick nog och stack, så lämnade dom nycklarna på bordet. Vilken skräck för karlarna.

zeretki
1

#12  Fast jag tycker inte det är skrock att ställa ut mat till småfolket. Dom är ju på riktigt och ska behandlas väl.  Skrattande

Skrock för mig är sånt som är fixa idéer.

LinaN
0

#15, men det är ändå ansett som skrock….. även om jag själv inte tycker att det är skrock….

inom ridsporten finns det en hel del skrock… .att det ska vara ett ojämnt/jämnt (?) antal flätor i manen när ma ntävlar för ananrs kommer ma natt trilla av, eller på annat sätt misslyckas på tävlingen.

isnornin
0

Om jag går till mig själv så är jag nog lite skrockfull, men mer så att om jag spiller kaffe, då väntas det besök… har man hicka, då skvallrar någon om en…. det kanske inte kallas för skrock?

MVH Isnornin

LinaN
0

#17 jo det är vardagsskrock :D

zeretki
0

Ja, som sagt var, det beror ju helt på vad vi menar med skrock.

Är det vad vi själva tycker är skrock eller är det vad folk i allmänhet tycker är skrock?

För folk i allmänhet tror nog att vi är tokiga som tror på småknytt och andevärlden osv. :)

Eilonwy33
0

tja jag torr på det mesta! allt möjligt, så lite skrockfull äör jag nog. har aldrig gått under en stege tex.

KlaraStjarnljus
0

Nej, men gå under stegar är ju mer en reell risk, att man drar ner den över sig…inte så bra :P

Ta i trä gör jag, mest för att jag kom fram till att det påminner om sättet man grundar sig. D.v.s. man tar i trä för att komma ner på marken och inte tro för högt om något.

[Lady-Oona]
2

Skrock är intressant, ville bara säga en sak om det här med nycklar på bordet…..det finns visst belägg för att på hotell förr tiden fanns det damer som erbjöd sexuella tjänster och för att förmedla detta hade de egna nycklar (inte hos portiern) som de lade på bordet bredvid sig, det var ett tecken som visade vem de va och vad de erbjöd…..

RememberMyName
2

Hejsan!

Jag är ny här inne och det här är mitt första inlägg :-)

Skrock…är intressant. Man kan ju egentligen inte veta huruvida det stämmer eller ej. För egen del har jag blivit varse hur skrockfull jag egentligen är :-)

Tar i trä ibland. ALDRIG någonsin under stege. Ej heller tar jag in ljung. Nycklar….never….skor på bordet?….Hmm….skulle inte tro det :-D. Spottar tre ggr då den svarta katten krossar gatan….

Intressant att få se att jag inte är ensam iaf…

Kram o ha en skön dag *L*

madland_se
1

#12 Det där om tomtar låter väldigt mysigt. Om jag hade en sådan skulle jag skämma bort honom/henne.

isnornin
1

Jag tappade en spegel i golvet i lördags den gick sönder i 100 bitar!! Än så länge har allt gått rätt bra!! peppar peppar!!

MVH Isnornin

BiGavia
1

**Trampa inte nåt glas baraFlört
**

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

isnornin
1

nej då det har gått bra;))

MVH Isnornin

BiGavia
1

**Då är det lungt
**

Vandra i Ljus å SkönhetFlört

isnornin
0

ja:)) Hoppas jag slipper 7 års olycka eller vad man nu säger?!

MVH Isnornin

FantasyMoon
1

Hmm.. det finns säkert lite skrock men inte särskilt mycket.
jag tog in ljung.. eller min son tog in ljung och nog 17 dog ormen dagarna efter. Så nog sklal den ut alltid. Reflekterade inte över det förens nu.. 
Men annars bryr jag mig nog inte så mkt. Inte så ofta min väg korsas av svart katt eller det står en stege i vägen. Så det är inte så ofta som jag får lov att praktisera skrocken.. :P

Bappho_
1

Isnornin, du får göra en motbesvärjelse ;-)

isnornin
1

putt

MVH Isnornin

Anibaz
1

Jag tappade precis en spegel och den gick sönder, tre bitar på vardera sida.

Har verkligen inte råd med otur nu med en sjuk hund!

Har aldrig varit speciellt skrockfull men så fort spegel krossades mot golvet tänkte jag på min hund, att hon aldrig skulle bli bra igen.

Hua….

[trumman]
7

Jag är inte skrockfull alls, mer än att jag använder uttrycken i tal för att förmedla mening.

----

Vår skrock är precis likadan som den kinesiska skrocken (feng shui) = sunt förnuft och generella levnadsregler.

Gå inte under stegar; för det är dit hammare, tegelstenar och murbruk faller!

Lämna inte nycklar på bordet; för då är det ngn som kan ta dom/städas bort.

Krossad spegel ger 7 års olycka; var rädd om spegeln!! De var dyra och svåra att få tag i en gång i tiden då skrocket kom till.

Svarta katter ger otur; därför att de inte syns i mörkret och du lätt snubblar över dom kör på dom osv.

CherryLenore
2

Jag tar i trä och säger sällan "tack" när någon säger "Lycka till". Det är lite oartigt kanhända, men det är liksom en fix idé och jinxning.

exigo
2

Jag tänkte säga att jag inte är ett dugg skrockfull. Men tyvärr är jag nog det på sätt och vis. Eller jag är tillräckligt insiktsfull för att inse att jag antagligen omedvetet gör en massa saker för att undvika otur…

Torulv
2

#24 Alla har vi väsen runt oss små och stora. Vi har en hustomte i våran lägenhet på tredje våningen som ser till våra 5 katter. Han kan vara lite grinig i bland men en skål gröt på morgonen gör honom glad.

skogsbergs-anna
2

Håller med #34.

Modern skrock; går inte på brunnslock, inte för att de ger otur utan för att jag är rädd att jag ska falla i.

Gör hellre fel än inget alls.