Välsignelserestriktioner
Är det bara jag, en gammal sur elak pmsig wiccan-tant, som blir störd av att bli välsignad utan att man bett om det?
Jag förstår att de här "Blessed be" och "Var välsignad" ingår för många i Wicca-konceptet med årshjulet och fullmånefirande, men jag tycker att det blir för mycket! Kan inte vi spara välsignelserna till speciella tillfällen där de verkligen behövs? Snälla? Så de inte förlorar sin kraft!
Och ha nu en riktigt skön fredagskväll och njut av resterna av fullmånen!
I wiccatillfällen har jag inte så mycket mot det. Däremot har jag sååå svårt för att själv säga "Bless you" när någon nyser (bor inte i Sverige, så prosit blir liksom lite fel). Så jag säger inget.
Fast jag kan hålla med lite, dock känns det för mig som en mysig "insider" hälsning till någon som delar ens tro. Kanske man ska komma på något annat?
Man kan ju säga Curse you istället:)
Jag gissar att det är svårare för svenskar att stup i kvarten säga, var välsignad eftersom det inte är så vanligt i vår kultur.
Jag är förövrigt ganska sparsam med andra hälsningsfraser också som, älskar dig, puss, puss och liknande. Jag tycker att orden mister sin kraft om man använder det per automatik.
Jag har ett ex som alltid säger, "jag älskar dig" när han avslutar ett telefonsamtal. Och det är ganska roligt när jag fortfarande ibland får ett "älskar dig" när vi pratat i telefonen och diskuterat de gemensamma barnen. För jag är nog den sista han vill säga det till, men han gör det av gammal vana ;-)
Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com
Twitter: Alba Corax
#1 Jag blir störd av välsignelser även i Wicca-sammanhang, pröva själv att säga "Var välsignad" och MENA DET tio gånger en och samma dag, och fortsätt så en vecka. Det går inte!
#3 Håller med om kulturskillnader! Och är du så säker att han säger det av gammal vana ;-) Han vore inte den första mannen som förstår vad han förlorat först efter att han förlorat det :-D
Nej då, definitivt gammal vana ;-) Han brukar oftast också ha sin nya kvinna bredvid sig när han säger det.
Kan hålla med. Det allra bästa är förstås när man verkligen menar det man säger.
Jag anar att tyvärr blir dessa fraser något som många säger för att man tycker det "ingår" i ens andliga väg att säga så, man diggar sin identitet av wiccan, eller "andlig", eller vad det nu är man hänger upp sin identitet på. Den befästs också var gång man använder en särskild fras förknippad med den identiteten.
Många använder ju också frasen "kärlek och ljus" till höger och vänster. Ord kan bli överanvända och då blir det bara tomma ord utan innebörd…
Jag är lite allergisk mot när orden eler frasen inte överensstämmer med personens inre och jag säger inte att det alltid är så förstås, men många gånger känner jag att något skär sig. :-/
Ha haha.. håller verkligen med i det där sista du säger. Skitroligt när folk vars egenskaper "man verkligen känner" använder frasen "kärlek och ljus."
Nej, hat och mörker på er! 
#7 Haha! 
Man är varken sur, elak eller har pms-besvär bara för att man söker sanning och längtar efter äkthet!
#0-8
I övrigt håller jag med i resonemanget kring att använda urvattnade ord i ett försök att vara nån annan än sej själv.
Dock kan jag ibland uppleva att det ligger nåt gott i att upprepa vissa fraser, t.ex. blir jag en mjukare och gladare människa av att säga till mina barn att jag älskar dem, och det kan jag göra i tid och otid.
Men det stör mej oerhört mycket att människor är alltför vänliga och snälla, när de inte menar det. Har ibland skitsvårt att genomskåda det innan det är för sent. Sen upplever jag mej och min verklighet som något verklighetsfrämmande och så får jag börja om från början med att tycka att jag är okej… Tror alltid att jag är en hopplös idiot när sånt händer…
Tycker att den här tråden är bra, eftersom det är så viktigt att ibland stanna upp och ifrågasätta mönster!
Ha en förbannat … dag!
Vad skönt att det inte var bara jag ;-)
Då har jag en fråga i detta ämne hoppas inte tråden är stängd. Ni pratar om att män i tid och otid säger till sin hustru, flickvän, Jag älskar dig.
Jag har varit gift med min fru i snart 25 år . I början var jag en mansgris, blivit upplärd av min far, då blev det nog inte så många jag älskar dig om året.
Men efter att vi fick vårat första barn och jag började förstå vad en kvinna är. (Vill nu inte säga att jag är värdsmästare i detta ämne). Urstyrkan som endast en kvinna kan visa, den bottenlösa kärleken till något annat liv som en kvinna kan visa. vill jag varje dag jag ser henna förklara för henne hur mycket jag älskar henne.
Om vi män slutar med att informera er att vi älskar er skulle detta göra att ni mår bättre. Jag kan förstå #3 när hon berättar om sit ex. men ni som har någon annan hemma, barn, man, pojk/flickvän. om dessa skulle sluta att meddela er hur mycket dom älskar er, skulle ni tycka det var roligt.
För låt att jag blir upprörd men i dag får man nerkört i halsen hur dåliga män är. Vi gör inget sitter bara och tittar på TV i våra fläckiga ölbrynjor och kalsånger.
Jag kan hålla med om att vissa fraser är utslitna men fraserna hade ett värde förr i tiden t. ex. det här med att någon nyser. Förr trodde man att man var nära att dö vid en nysning, och då lyckönskade man den som nös med en välsignelse på grund av att personen överlevde, är inte detta snällt.
Du kommer att hitta väldigt få låsta trådar på Häxor iFokus, för jag gillar inte låsta trådar :-)
Att säga till sin fru dagligen att man älskar henne, eller till sin man, sina barn är självklart något man ska göra för vi behöver alla påminnas om att vi är älskade.
Däremot dessa tomma fraser som kastas runt utan innehåll, de kan jag lika gärna vara utan.
Och vad är ord utan uppbackning av en handling? Ibland har man en partner som visserligen upprepar ordet, jag älskar dig, men med handling visar att han/hon gör något helt annat :)
Att säga något man menar är alltid bra!
För några år sedan bestämde jag mig för att alltid säga vad jag tänkte högt, om jag tänkte en bra tanke om någon. Det kan vara enkla saker som, vad snygg hon är i håret idag, det där var riktigt bra sagt, och liknande.. Och eftersom jag är en person som aldrig säger tomma fraser i tid och otid så uppskattas dessa ord desto mer, för de förstår att jag menar dem :-)
#12 Tack för ditt inläg jag börjar förstå hur ni tänker och kan också tycka att vissa fraser är konstiga. Så som när chefen kommer och frågar hur man mår och när man berättar att man mår dåligt så säger chefen bra och går vidare.
Jag tycker också att det är en god tanke du har, med att säga det man tänker högt. Vist får man då uppskattning. Har du även testat att vara negativ i dina uttalande så som det där var inte bra sagt eller var risig du ser ut i håret i dag. Här kan man få många intresanta reaktioner från mäniskor.
Jag vill också innan någon tror att jag är en besservisser och mansgris säga att jag inte är det. Jag älskar att diskutera och att vända och vrida på saker. Är det någon gång som ni tycker att jag är ute på djupt vatten informera mig så har vi en ny tråd och spinna på. Eftersom jag vet om hur dan jag kan vara tar jag sellan illa upp. Däremot kan jag bli vansinnig på personer som försöker kränka andra. Jag går under måttåt "det finns inga dumma frågor bara dumma svar".
Jag har alltid närt en längtan, till att i alla lägen vara totalt sann. Men hittills har jag inte riktigt trott på det i praktiken. Människor är sociala djur som rör sig i grupp och det behövs ett visst spel för att det ska fungera.
#14 Mycket sant det du säger. Jag förstår presis. Jag försökte något år att vara totalt ärlig mot mig skälv och mot andra. Ni kan nog tänka er vad det tog vägen. JAg lärde mig då det här med konstruktiv kretik. Att med hjälp av ett jag budskap och en egen känsla förklara vad jag tycker om en person. Detta har fungerat över förväntan. I det jobbet jag har treffar jag många olika personer från alla sammhällsklasser. Och det fungerar överalt. Bara man inte klampar på för hårt utan är så där lagom tydlig. Ni vet Landet brunsås
tydlig.
Här vill jag också meddela att jag håller med Bappho och Er andra man skall vara restrektiv med sina tankar och man skall inte välsigna allt och alla hela tiden. Utan använda detta mot de mäniskor man älskar och dom som behöver det.