Häxor iFokus

Häxor

Etikettwicca
Läst 3201 ggr
[NadjaIyona]
0

Bryta lagen

Hur ser ni på den magiska aspekten av att bryta lagen, typ stjäla eller ljuga (mindre brott inte mord och liknande)? Anser ni ens att det finns någon magisk aspekt, negativ eller liknande? Obervera att jag inte menar "traditionell" negativ som att man kan åka fast och få böter/liknande, jag undrar om ni anser att det finns någon magisk/paranormal aspekt/konsekvens av sånt.

[trumman]
3

Gör som du vill, stå för dina val och gör bara sånt som gör att du kan sova lugnt om natten; är bra råd.

Det kan vara så att några tror att deras gudar / andar eller liknande kan ha invädningar och agera mot illegala handlingar men då gäller ändå det ovan sagda till syvende å sist.

[NadjaIyona]
0

Jag har en vän som tycker att det är okej att sno saker, han använder droger ibland och gillar dumsterdiving. Han sover helt okej om natten trots sina handlingar, men tror ni att han kommer få någon negativ magisk konsekvens? Han har börjat bättra sig men håller fortfarande på.

Bappho
2

#2 Nej det tror jag inte, om nu inte någon önskar honom det ;-)

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

[trumman]
3

#3 Enig i det. Magi är (om det ens finns) en energi, inte en övervakande, bestämmande, dömmande entitet som straffar dom som inte lever efter det-eller-det landets lagar.

Dumpsterdiving är väl bara sunt, drogerna beror väl på vilka han använder och hur ofta och sno saker.. tja, så länge han inte åker dit eller snor från vanligt folk så.

Som sagt, man gör ett val och håller fast vid det.

[Ackinna]
0

Oj… jag tycker detta är svårt att svara på. Det beror väl lite på vad/hur ens världsbild är… eller hur?

Min "världsbild" säger mig att det finns saker och ting som händer omkring oss och som har en mening. Man kanske inte ser den meningen på en gång. Men den finns där. Jag tror helt klart på en makt som vandrar bredvid och som kan ge oss en knuff åt olika håll. Både för att hjälpa oss och kanske stjälpa oss.

Jag tror att om man inte passar sig och kanske skadar folk eller annat eller om man håller på för mycket med det levendet så är det någon kraft som knackar oss på axeln och kanske ställer till med en del grejer för att vi ska få stå för det problem vi har gjort, eller för att komma till insikt till vad vi håller på med.

CherryLenore
0

Det låter som om du funderar på karma, men det handlar ju inte om magi eller paranormalitet.

[NadjaIyona]
0

Det har du nog rätt i. Jag hade lie svprt att sätta ord på mina tankar.

exigo
0

Jag vet inte. Det här är bara en lös teori som jag funderat på en tid, men jag har en aning, eller en tanke snarare, om att dina val drar till sig negativa eller possetiva krafter och varelser. Negativa saker som skadar andra, som ställer till problem, kan isåfall göra att ens magi blir mörk och negativ.

Jag vet att man måste känna både sin mörka sida och ljusa sida (om man nu ens kan beskriva det som så). Men mörka handlingar främjar mörka krafter och riskerar därmed att även förändra din magi.

Tja, det är i alla fall min teori. Är det någon som håller med, eller är jag inne på fel spår?

[NeferNefer]
7

Nöd går före lag. Om jag svalt och inte hade mat till mina barn, då skulle jag verkligen inte anse det var så värst farligt att försöka stjäla lite mat nånstans för att ge barnen så de skulle klara sig. Tycker jag. Men nu har jag det bra och har ingen anledning att stjäla, tack och lov, och då vore det bara dumt och elakt av mig att syssla med sånt. Jag hoppas att jag aldrig kommer att döma någon utan att ha klart för mig den personens situation.

exigo
0

Där håller jag med dig.

Jag menar inte att döma någon på det sättet, och jag hoppas inte att någon uppfattade det så. Jag menar bara att dom val man gör kanske kan få konsekvenser även när det gäller den magiska delen av livet…

[NeferNefer]
0

#10: Hej igen. När jag talade om att döma så menade jag inte att jag tycker att du har en dömande ton, jag talade bara för mig själv!Glad När det gäller karma och så vidare, om jag spinner vidare på mitt exempel, så tror jag att det är många gånger värre att passivt se på medan barnen svälter än att göra allt i sin makt för att ge dem mat, om det så är genom att stjäla. Så det gäller som alltid, nöd går före rätt. Men det är inte okej att exempelvis knycka saker man behöver för en ritual för att man inte har pengar att köpa med. Nå, nu är det väldigt extrema situationer jag målar upp … Det är en knepig fråga, det måste jag säga.

exigo
0

#11  Jag har ingen möjlighet att sätta mig in i hur det är att välja att se på när ex mina barn svälter eller stjäla… Jag har ju alldrig varit där..

Men då är ju nästa fråga om stölderna gör så att andra istället får svälta än dom du stjäl åt. Osv. Det kan bli en oändlig filosofisk diskution om det. Och det är nog rätt självklart att dom flesta människor skulle sätta sina egna barn först, och ingen skulle se ned på dom för det…

Jag håller med. Riktig knepig och svår moralisk fråga…

Frågan om det påverkar magin går ju hand i hand med samma fråga i viss mån. Stöld av skälviska, egoistiska motiv tror jag i alla fall påverkar i negativ grad…

Men som sagt, det är en svår fråga…

dennas
0

Eftersom moral och juridik inte alltid går hand i hand, så använder jag för det mesta min moral som måttstock. Då blir det lättare att ta hänsyn till hela bilden.

Sen finns det ju genom tiderna ganska många illegala handlingar som utförs för religion och magi, så det torde inte finnas nåt samband, som på nåt vis skulle ge magisk bestraffning Om man nu inte bryter de lagar som instiftats av gudar…

exigo
0

Hmm… Det är sant det du säger. Dessutom finns det "brott genom lag" där lagen föreskriver att olika brott ska begås, ex koncentrationsläger osv..

Det där tål att fundera på en del…

Å andra sidan så lika barn leka bäst, även när det gäller olika gudar, andar och naturväsen. Så visst kan dom val man gör påverka mycket.

Men jag tror inte heller egentligen på "magisk bestraffning" i den bemärkelsen. Snarare i så fall att dom handlingar man gör atraherar eller stöter bort vissa väsen, gudar och energier, och i så fall på den vägen påverkar magin i olika fåror eller strömmingar, vilket i så fall i förlängningen skulle kunna ge resultat i starkare eller svagare magisk förmåga.

Gott eller ont? Det kan jag däremot inte avgöra..

Jag menar naturligvis inte att jag är någon "expert" eller vet exakt vad jag pratar om. Det är som sagt en känsla och tanke som jag haft utan någon egentlig undersökningbakom…

Torulv
0

Vissa brott kan man se mellan fingrarna med som att gå mot rod gubbe eller?

Är det inte så att vi alla finns med i den stora livsväven och ut från våra handlingar kan göra gott och eller skada andra. Om man tar saker för andra eller företag eller från naturen utan låv stör man livsväven.

Om man tar dråger så skadar man inte bara sig skälv utan också andra runt om kring sig så även moder jord som har sett till att vi alla finns.

Går man mot röd gubbe och blir påkörd är det inte roligt för den förare som körr på inte för ambulanspersonalen elller den som blir påkörd. Regler är till för att följas så att man inte utsätter sig skälv eller någon annan för fara eller obehag.

Jag menar ta eget ansvar men tänk på konsekvenserna. Andra kan komma till skada.

Jag har läst någon stans att det man gör kommer sju faldigt igenn både gott och ont.

exigo
0

Bra inlägg Torulv