Häxor iFokus

Häxor

Etikettmagi-formler-och-ritualer
Läst 3407 ggr
Bappho_
0

Entities/Väsen

Är det någon här på forumet som har erfarenhet av att skapa entities/väsen. (Vet inte den rätta termen för det på svenska). Har nämligen lite frågor i ämnet.

Mandra
0

Varför behöver du skapa ett väsen?
Själv har jag bara hört talas om detta och sett det i skadlig magi.

Kan man göra det i nyttig magi? Och varför? Det finns väl tillräckligt med bra och hjälpsamma väsen utan att man behöver skapa fler. Skrattande

Mandra

zeretki
0

Jag visste faktiskt inte att man kunde skapa väsen…

Astrina
0

Inte jag heller.. det låter onekligen riktigt intressant. Kan du inte berätta mer Bappho? *nyfiken*

ToadAnima
0

Jag vet att det finns en bok som heter "Mörk Magi" och som är skriven av Tommie Eriksson, som innehåller sånt. Kanske kan du hitta nåt där eller fråga på hans förening Dragon Rouge.

Bappho_
0

#1 Ibland kan det faktiskt vara bättre att skapa ett väsen när det är en specifik uppgift man vill ha hjälp med och nej, det är inte skadlig magi. T.ex. när jag hade problem med att mina katter blev påkörda hela tiden (miste sex katter på det sättet), då skapade jag två väsen som bara hade till uppgift att skydda katterna. Jag använde mig då bara av min egen energi och när jag inte behövde dem mer så slutade jag att ge dem av min energi så de upphörde att vara.

#4 Jag har fler bra böcker i ämnet men kände att jag skulle vilja fråga några saker och därför undrade jag om det fanns någon här som är mer bevandrad i ämnet än jag, någon som har egen erfarenhet.

ToadAnima
0

Jaha, förlåt, då var mitt boktips helt meningslöst. Generad

Men du sa i ett annat inlägg, att ditt ärende var väldigt viktigt. Kanske kan du hellre och bättre be de andeväsen/entiteter som finns om hjälp och få råd i frågan, och skulle de då tycka att du ska "skapa" ett "nytt" väsen, så får du säkert hjälp med det. Dessutom slipper du då det där tramset med "vitt" och "svart" eller med "gott" och "ont", för dina andar håller reda på det år dig.

Man får den hjälp man ber om och behöver, det är min fasta övertygelse. Jag själv har bara hört talas om att man kan åkalla/frammana väsen/andar/entiteter som finns. Jag har aldrig tänkt på om arten människa är i stånd att skapa egna väsen.

Mandra
0

Bappho. Nu har du nog "lost me" någonstans på vägen. Förstår inte alls varför det skulle vara bättre att skapa egna. Någon som vaktar (vad som helst) går ju att få ändå.
Så - när exakt - skulle det vara bättre? ;-)

Mandra

Bappho_
0

#6 Tror du blandar ihop mig med någon annan :-) Jag har inte skrivit något inlägg om det här förut. Så jag har inget speciellt "ärende". Jag är helt enkelt bara intresserad av det här och vill lära mig mera.

Självklart var inte ditt boktips meningslöst, var inte alls så jag menade :-)

Bappho_
0

#7 Just för att man skapar det här väsendet till just den uppgiften. Man skräddarsyr den s a s

ToadAnima
0

Förlåt, förlåt! Jag blandade ihop dig med inlägget: Att åkalla en drake. Dumt misstag. Glöm det.

Bappho_
0

#10 Förstod nästan att det var det inlägget du syftade på Skrattande

Mandra
0

Tja, jag vet inte. Har aldrig hänt mig att det inte redan finns ett väsen som är skräddarsytt för det jag behöver. Skrattande

Tror nog att de redan finns.

skogsgubben
0

Har också hört talas om det här med att skapa ett väsen/entitet. Men jag har ingen erfarenhet själv av detta. Inte än i alla fall. Oskyldig

night-bliss
0

Jag har läst lite (en del rättare sagt) och jag vill bara säga va försiktig. Jag har hört talas om vissa saker som inte gick så där jättebra. Hon skapade en men den typ förvandlades till nått annat och sedan hade hon rätt svårt att få bort den. Va försiktig *en smått orolig night-bliss som bara måste uttala sig fast hon eg inte har ett svar på din fråga* 

Försiktig, Försiktig, Försiktig

Bappho_
0

#14 Ingen fara night-bliss, jag är rätt försiktig av mig, nästan för försiktig ibland Glad Jag gör aldrig saker som jag känner mig osäker eller rädd inför. Jag tror också att det här med "entities" kan låta mer skrämmande än det verkligen är. Själv tycker jag att det bara är intressant.

skogsgubben
0

Kör hårt Bappho Skrattande

NightPhoenix
0

#15 Ja mycket intressant Bappho :-) får lite funderingar nu.

Iram
0

Har ingen egen erfarenhet av att skapa väsen (förrutom oväsen då och då…:-)), men har läst en del om ett medium som hette Alexandra David-Neel (1868-1969). Hon var mycket kunnig inom magi och levde en stor del av sitt liv i Tibet där hon studerade den tantriska buddismen.

Denna Alexandra fascinerades av den tibetanska läran om tankeformerna, dvs man kan skapa en tankeform som som sedan ska kunna bete sig som en objektivt existerande person.

Efter en månad av bön, meditation och besvärjelser lyckades Alexandra hallucinera fram en munk. För det mesta var det bara hon som såg honom, men ibland kunde han även iakttas av andra. I början var denne munk småfet och godmodig, men efter en tid började han förändras till det negativa. Han blev alltmer självständig, han magrade och fick ett slugt och beräknande ansiktsuttryck. Alexandra, som fruktade att hon hade frammanat en demon, fick anstränga sig med tankekraft i sex månader innan munken försvann.

Vad vill jag ha sagt med detta då? Ingen aning. Fast intressant och fascinerande är det ju…

Bappho, jag litar helt och fullt på att du inte gör något förhastat eller dumdristigt!

Bappho_
0

"Thought forms" är ett vanligare namn på detta fenomen, och är ni nyfikna och vill veta mer om detta så kan ni använda de orden när ni söker på nätet för då hittar ni bästa informationen.

Även om man inte vill skapa dessa tankeformer med vilje så kan det vara bra att veta hur det funkar (om man nu överhuvudtaget tror på detta förstås). Eftersom man kan skapa såna utan att man vet om det och då kan de påverka en person negativt. T. ex. om man har en negativ tanke om sig själv som man ständigt upprepar, då kan det bli en rätt stark tankeform till slut och som i värsta fall då kan börja agera på egen hand. Den kan t.o.m. hoppa på en annan person.

Bappho_
1

#18 Här är en artikel om hur tibetanska tulpas skapas. Skrivet av Alexandra David-Neel själv:

http://www.davisanddavis.org/harvey/tulpa.html

Alexandra David-Néel

Tunrida
0

#20 Bappho: väldigt intressant läsning i länken!

Jag har själv ingen erfarenhet av det du efterfrågar i den här tråden, men ämnet är synnerligen intressant. Tror själv att det är fullt möjligt att skapa tankeformer och att vi säkert kan göra det många gånger omedvetet…

Coturnix
0

Jag fick en tanke när jag läser denna tråd. Det är ju inte omöjligt att man faktiskt skapat något sådant fast man inte varit medveten om att man gjort det. Iså fall skulle det ju innebära att det vore bättre att skapa detta fullt medvetet? Eller…

Nej det här var mycket intressant. Det ska jag titta närmare på.

isnornin
0

#22, jag vet inte om jag vet riktigt vad du menar.. Menar du att ifll någon nära en är sjuk, och man ber för den, att man skapar ett väsen utan att veta om det som skyddar den personen? Eller??

MVH Isnornin

Coturnix
0

#23 Jag vet inte isnornin. Jag har aldrig reflekterat över det från den här utgångspunkten, eller sättet att tänka kring det.

isnornin
0

#24 nej nej ok.  Det är rätt vanligt samlalsämne i mina hemtrakter:)

MVH Isnornin

Bappho_
0

#22 Så tänker jag också. Bättre att lära sig och vara medveten. Synd att så många blir skrämda av ämnet för egentligen är det något vi alla gör, en förmåga vi har (enligt mig då som tror på det här).

Pangea
0

Bappho, den här tråden är väldans intressant tycker jag. Precis som du så tror jag också att det är bra och veta om vad våra energier gör eller kan göra och vad vi kan göra med det om vi vet.  Om man vet mer om det så kan man också ta bättre hand om det. Jag håller just nu på att lära mig mer om magiska skydd och så om drömarbete. Kanske ska ta och våga starta en tråd om det. Men tack för länken om tulpas också!

Bappho_
0

#27 Ja, gör det. Mer såna trådar här Glad

Bappho_
0

Slänger in den här Wikipedia-länken också.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thoughtform

zeretki
0

Hmm, det där hänger väl ihop med att många säger vi ska vara försiktiga med hur vi tänker också, för att om vi tänker riktigt starkt på något så kanske det påverkar?

Coturnix
0

Jag drömde om den här tråden i natt. Och nu har jag hittat igen den.

Bappho
0

Nyfiken! Vad drömde du då?

Sajtvärd för Häxor iFokus
Mina bloggar: ALBA CORAX och KARTOMANTI
Spår i Lenormand: Eyskogamork@hotmail.com

Twitter: Alba Corax

spindelfot
0

jag har tänkt på den av och till sedan jag läste den och försökt klura lite på hur en entity skulle gå till, filosoferat lite.. läste om episoden om kvinnan och munken som barn och har tänkt på det sedan dess.

Är det som att överföra energi? man kan ju fylla föremål med kraft, locka till sig kraft.. men nu, gör man kraft i luften och fyller det med vilja? förstod inte riktigt men blev grymt nyfiken.. glad att tråden är uppe igen..:)

och jag undrar vad courtnix drömde

spindelfot, medarbetare på Druid & Shaman och Häxor ifokus

therootdoctor
3

Fråga på Bappho.

Jag har gjort ett och annat väsen.

Inom hoodoo betraktas ALLA mojo hands som skapande av egna väsen och i Trolldom kallas konstruerade väsen oftast för Spiritus, Bära, Bjära osv.

Det är klurigare att skapa och kunna hålla kvar ett väsen som ska verka kontinuerligt, jämfört med ett som har ett planerat slut. Ex. ett väsen vars uppgift är att "öppna vägar" jämfört med ett väsen som ska se till att man vinner en specifik rättssak.

Extra lurigt blir det om man skapar väsendet så att det kan livnära sig själv, dvs samla egen energi, eller om man låter någon annan invokera och mata väsendet ett tag.

Innan man skapar det bör man, bortsett från ett lämpligt namn etc. definiera vad det ska göra och hur (vilka egenskaper den ska ha) och hur och vad den ska äta. (Väsen som äter energi från sjukdomar, förutomden mat du ger dem, är ganska behändiga. ).

Se till at definirea sättet och tidpunkten den ska dö på och på vilka sätt du ska kunna kontrollera den.

Är man någorlunda insatt i astrologi är det en fördel, eftersom man då kan ge det en extra "skjuts" i början.

Väsen som ska verka "tills vidare" tycks genomgå samma utvecklingsfas som vi gör med barndom, trotsålder, tonår osv.

Det är en skum och fashinerande process att uppleva och det är lätt att bli fäst vid dem och deras närvaro.

All typ av andearbete lockar till sig en uppsjö andra andar så kontinuerlig rening av hem och person blir viktigare ju mer sånt man ägnar sig åt. Slarvar man med det kommer man efter några månader önska att man aldrig gett sig in på det hela, men om man sköter det kan man ha mycket nöje och nytta av att skapa och jobba med väsen a olika slag.

Bappho
0

Om jag förstått det rätt så kan man koppla in dem på vilken energikälla som helst, men det var frågor runt just detta som fick mig att skriva tråden från början.

Jag hade hittat den perfekta energikällan till henne men sedan tvekade jag eftersom jag blev osäker på om det hade någon betydelse om denna energikälla var väldigt, väldigt stark.. hmm.. har fortfarande inte hittat svar på det.

lightseeker
0

väsen som äter energi från sjukdomar…..tror det är dags att beställa en tid, till herr doctorn

therootdoctor
0

# 35 I vissa traditioner länkas väsendet till sjöar, träd eller större abstrakta koncept. Det beror på hur stark och självständig du vill att väsendet ska kunna bli. I 99 fall av 100 spelar det föga roll eftersom ett väsen sällan blir dramatiskt stark hursomhelst.

# 36 Ja. Det är varken underligt eller ovanligt isåvitt jag erfarit.

Denna kommentar har tagits bort.
Bappho
0

#34 Jag lyckades missa just det här inlägget, men är glad nu att jag läste om tråden :)

Om det är ett väsen man tänkt behålla en lång, lång tid, då kanske det är sämre att välja en energikälla som är ganska enorm och outtömlig? Har det någon betydelse vad energikällan är med tanke på vad man ska använda väsendet till? Att den energin väsendet föder sig på är av liknande sort som det sedan ska användas till.

therootdoctor
0

#39 Den engergikälla du väljer måste oavsett vara en sekundär källa. Primärt är det DU som ska ge den mat. Orsaken är enkel. Tänk på en hund.

Det bör vara en källa som inte är allt för abstrakt så att du lätt kan kontrollera energitillförseln, ex. genom att ta ut väsendets fokuspunkt i solen, månen eller vad det nu kan vara du väljer som sekundärkälla.

Primärkällan..dvs det DU matar den med bör vara anknytet till väsendets syfte och natur. Små mängder är bättre än stora bortsett från när den har gjort nått bra och ska belönas.

Innan du gör ett väsen som ska vara en lång tid tycker jag du ska pröva med ett par om har en kortare livslängd för att lära individuella saker som bara uppstår mellan dig och väsendena du skapar och så du har lite erf. att bygga på när du sätter igång med en kontinuerlig.

Dvs, låna grannens hund en vecka och se hur det är innan du köper en egen.

Bappho
0

#40 Det är ca 1 år sedan jag startade den här tråden nu och jag lade mitt projekt på hyllan men jag är fortfarande nyfiken på ämnet och tackar för ditt svar. Det är mycket möjligt att jag återkommer med frågor. Mycket intressant.

spindelfot
0

Hittade av en slump en bok som verkar behandla skapandet av entities.. Nån som läst den eller förstår vad den handlar om?

Bappho
0

#42 Jag har den och den handlar just om hur man skapar "entities".

therootdoctor
0

#42 Instämmer med #43. Den är bättre än de flesta andra i ämnet och de metoder som presenteras är praktiska och utan BS och utfyllnadstext. Yahogruppen, vars inlägg ligger till grund för boken heter "geist project" och är fortfarande hyfsat aktiv.

Bappho
0

Jag är också med i den yahoogruppen och tyckte att den var intressant, men nu var det länge sedan jag var där och läste.

spindelfot
0

Hur blir man medlem i den? 'nyfiken i en strut på väsen'

Bappho
0

skogsbergs-anna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Mycket intressant ämne. Jag blir sugen att prova :)

Gör hellre fel än inget alls.

Bappho
0

Ja, vilken intressant gammal tråd Skrattande

Ganna
3

Lite OT: Bappho, du kanske skulle ha en "Månadens gamla tråd" med kriterier som att den var hyfsat intressant & livlig när den var aktiv, samt minst 1? år gammal?

~*~ Trolldom och Nordisk folkmagi  www.tunridacraft.com - Min djupt sovande blogg ~*~

Bappho
0

Ingen dum idé. Det finns riktigt bra och ibland roliga gamla trådar. Gamla medlemmar som har bra minne får gärna pm:a mig med förslag.

Vargflickan
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Så trevligt med en gammal tråd som drogs upp. Intressant läsning. Bappho, har du lust att berätta något om hur det gick? Nyfiken blir man ju! Skrattande

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

Denna kommentar har tagits bort.
spindelfot
1

Det här är någonting jag faktist funderat på av och till själv, om det vore någonting bra att använda sig av.

Jag engagerade mig faktist i den där tråden, eller ja jag blev medlem och började forska i ämnet, men så släppte jag det. Jag fann den där boken 'entites' på repulsive(?) men kom aldrig till skott och köpte den, nu får jag väl ta och hitta den igen.

Bappho
4

#52 Just det väsendet jag planerade när jag en gång i tiden startade tråden fick jag ganska snart ingen användning för p g a andra händelser i mitt liv, men jag har gjort lite annat, fast inte mycket. Men ett skapat väsende jag gjort tillsammans med mina barn har vi haft liv i, i snart tio år. Den har en väldigt liten och begränsad uppgift, men sviker så gott som aldrig :-)